راهنمای جامع هزینه زندگی در چین

سبک زندگی چین

آنچه در این مطلب خواهید خواند

برای زندگی در چین چقدر باید هزینه کنیم؟ هزینه زندگی در چین بسته به شهرها، مناطق و همچنین سبک زندگی شما می‌تواند متفاوت باشد. اگر قصد دارید در چین اقامت داشته باشید، در این مطلب سپاهان همراه به تشریح هزینه‌های مختلف زندگی در چین پرداخته‌ایم. پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

پیشنهاد خواندنی؛ کدام یک از شهرهای چین برای تجارت مناسب‌تر هستند؟

بررسی میانگین هزینه زندگی در چین

شما می‌توانید در اکثر شهرهای بزرگ چین با هزینه‌ای بسیار کمتر از هزار دلار در ماه و با یک سبک زندگی عالی زندگی کنید. بااین‌حال، همیشه فضا برای تجملات و هزینه‌های بیشتر هست. اگر به دنبال سبک زندگی لاکچری و تجملاتی هستید، اجارة یک واحد آپارتمان زیبا و دلنشین در مرکز پکن یا شانگهای حدود هزار دلار یا بیشتر هزینه خواهد داشت.

به‌عنوان‌مثال اکثر معلمان مبتدی زبان انگلیسی، حقوق متوسط حدود ده تا پانزده هزار یوان در ماه (1500 تا 2180 دلار) است که معمولاً علاوه‌برآن، کمک‌هزینة اقامت شما نیز به همراه آن ارائه می‌شود. جالب است که با این مقدار حقوق، نه‌تنها می‌توانید زندگی راحتی داشته باشید، بلکه می‌توانید مبلغ مناسبی هم پس‌انداز کنید.

مخارجهزینهمیانگین هزینه ماهانه (دلار)
کرایه خانه200 تا 700 دلار200 تا 700
خوردوخوراک2 تا 5 دلار بابت هر وعده100 تا 150
حمل‌ونقل30 تا 50 (سنت) بابت هر مسیر (اتوبوس)30 تا 50
خدمات رفاهیبرق، آب، گاز، تلفن، اینترنت50 تا 100
جمع کل 380 تا 1000

هزینه اجاره خانه در چین

هزینه اجاره خانه در چین بسته به جایی که زندگی می‌کنید و تعداد خواب‌های آن آپارتمان متفاوت است. میانگین اجاره ماهانه آپارتمان یک‌خوابه در سال 2021 ماهی 495 دلار و همچنین میانگین اجاره ماهانه آپارتمان سه‌خوابه در این کشور 1090 دلار است. اجارة خانه در شهرهای بزرگ هزینة بالاتری دارد، درحالی‌که هزینه اجاره خانه در حومه شهر بسیار ارزان‌تر است و در نتیجه پول بیشتری پس‌انداز خواهید کرد.

هزینه خوردوخوراک در چین

هزینه خوردوخوراک در چین

غذا در چین می‌تواند بسیار ارزان باشد، اما بستگی به مواد غذایی که خریداری می‌کنید نیز دارد. برای مواد غذایی اولیه، قیمت برنج برای یک کیسه 10 کیلوگرمی تقریباً 10 دلار است. هزینه پخت‌وپز گران است و مرغ قیمت مناسبی در حدود کیلویی 3 دلار دارد. شما می‌توانید بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات مختلف موردنیاز یک هفته را با کمتر از 10 دلار تهیه کنید.

حتی ممکن است تمام مواد غذایی که برای یک هفته در چین نیاز دارید را با قیمت 30 دلار یا کمتر خریداری کنید و برای غذای هفته بعد هم باقی بمانند.

بد نیست بیرون بروید و غذاهای محلی چین را هم تجربه کنید و از محیط شهری لذت ببرید. نگران نباشید، می‌توانید چندین بار در هفته بیرون غذا بخورید و بودجه کم نیاورید.

پیشنهاد خواندنی؛ مراکز خرید عمده فروشی گوانجو چین

شما می‌توانید بسیاری از غذاهای عالی و سیرکننده مانند یک کاسه بزرگ نودل را با قیمتی حدود 1-2 دلار بخرید. هزینه غذا در غذاخوری‌های خیابان نیز همین‌قدر ارزان است. وقتی باعجله به سمت مترو می‌روید، می‌توانید بائوزی (نان‌های پر شده بخارپز) یا حتی برنج سرخ شده بخرید. یک وعده غذای اصلی از گوشت گاو و رشته فرنگی حدود 2 دلار برای شما هزینه دارد و بسیاری از وعده‌های غذایی دیگر نیز تقریباً همین قیمت هستند. چین تنوع غذایی بالایی دارد و دستتان را در انتخاب غذا باز می‌گذارد.

همچنین اگر نگران بودجه‌تان هستید، می‌توانید با خرید هوشمندانه و آشپزی برای خود در آپارتمان، بودجه‌تان را به‌خوبی مدیریت کنید.

هزینه حمل‌ونقل در چین  

یکی از هزینه‌های اساسی زندگی در هر کشوری، هزینه حمل‌ونقل است. کشور چین به حوزه حمل‌ونقل توجه زیادی دارد و با وجود جمعیت بالایی که دارد، در این حوزه امکانات رفاهی معقول و مطلوبی را ارائه داده است و به همین دلیل، هزینه‌های حمل‌ونقل شما چندان گران نیست و در بودجه‌تان صرفه‌جویی می‌شود.

هزینه رفت‌وآمد با اتوبوس فوق‌العاده ارزان است و کافی است برای هر مسیر حدود 30 تا 50 سنت بپردازید.

هزینة مترو کمی گران‌تر است (هرچند هنوز نسبتاً ارزان است)، اما اگر مقصد شما دورتر باشد، ارزش استفاده دارد. هزینه‌های مترو می‌تواند حدود 50 سنت تا 1 دلار باشد، بسته به اینکه تا کجا می‌روید.

تاکسی‌ها مثل همه جای دنیا گران‌تر از بقیه راه‌های حمل‌ونقل هستند. اما مطمئناً ارزش آن را دارد که بخواهید سریع‌تر به جایی برسید. همچنین می‌توانید از Didi (نمونه‌ی مشابه اسنپ در ایران) استفاده کنید. اگر عجله دارید، قیمت آن کاملاً ارزشش را دارد.

پیشنهاد خواندنی؛ آداب و رسوم تجار چین

هزینه خدمات رفاهی در چین

خدمات رفاهی هزینه‌ای است که هر ماه باید پرداخت کنید و شامل هزینه برق، آب، گاز، تلفن و اینترنت است.

در چین، برخی از این موارد ممکن است به هزینه اجاره آپارتمان شما اضافه شود، به این معنی که شما نیازی به پرداخت هزینه‌ای برای آنها نخواهید داشت.

بااین‌حال، اگر لازم است هزینه خدمات رفاهی در چین را بپردازید، باید چیزی حدود 100 دلار یا کمتر هزینه کنید.

هزینه سرگرمی و تفریح در چین

بلیط یکی از فیلم‌های جدید انگلیسی‌زبان در سینما فقط چند دلار برای شما هزینه دارد و کارهای دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید با همین مبلغ کم انجام دهید.

صرف ناهار با دوستان و همکاران و شرکت در تفریحات پرشور کارائوکه (آوازخوانی)، دو گزینه محبوب سرگرمی بعد از کار هستند. هر دوی آنها هزینه پایینی دارند.

تفاوت هزینه زندگی در قسمت‌های مختلف چین

معمولاً تفاوت قابل‌توجهی بین شهرهای مختلف چین از نظر میانگین حقوق دریافتی، هزینه استاندارد زندگی، زیرساخت‌های شهری و فرصت‌های تجاری و غیره وجود دارد؛ بنابراین، انتخاب شهرهای مختلف برای زندگی در چین نیز منجر به حقوق و هزینه‌های متفاوت زندگی می‌شود.

چین یک سیستم درجه‌بندی منحصربه‌فرد برای همه شهرها دارد و از آن به‌عنوان یک مرجع برای اشاره به سطوح مختلف توسعه اقتصادی استفاده می‌کنند.

پیشنهاد خواندنی؛ 7 اصل مهم در تجارت با چین که باید بدانید!

شهرهای سطح یک به کلان‌شهر‌هایی مانند پکن، شانگهای و شنزن اشاره دارند. شهرهای جدید سطح یک، شهرهای بزرگ نوظهور با نرخ رشد بالا هستند. چنگدو، هانگژو، ووهان در این دسته قرار دارند. شهرهای سطح دو معمولاً شهرهای معمولی در یک استان یا شهرهای بزرگ با سطح توسعه اقتصادی خوب (مانند Xiamen، Changchun، Haikou و غیره) هستند. شهرهای سطح 3 در مقایسه با شهرهای سطح دو شهرهای کوچک‌تری هستند.

سطح شهردرآمد (دلار)هزینه زندگیاجاره
سطح یک2100 تا 28001000 تا 1500400 تا 600
سطح یک نوظهور1400 تا 2100700 تا 1100280 تا 420
سطح دو1400 تا 1850560 تا 1000210 تا 420
سطح سه1100 تا 1400420 تا 560140 تا 350

جمع‌بندی

در این مطلب به هزینه‌های کلی زندگی در چین پرداختیم، اما لازم است به مروری کلی در مورد هزینه زندگی در چین نیز بپردازیم: پکن یکی از گران‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای چین محسوب می‌شود که هزینه ماهانه زندگی در آن چیزی حدود 1000 تا 1200 دلار است. بعد از پکن، شهرهایی مثل شانگهای و شنزن شهرهای بزرگ و گران‌قیمت محسوب می‌شوند که متوسط هزینه زندگی ماهانه در آن‌ها بین 800 تا 1200 دلار است. هزینة زندگی ماهانه در شهرهای کوچک‌تر مانند ووهان نیز بین 600 تا 1000 دلار است.

  

4.8/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *