هزینه ترخیص کالا از گمرک چقدر است؟

هزینه ترخیص کالا از گمرک

آنچه در این مطلب خواهید خواند

هزینه ترخیص کالا از گمرگ، شامل هزینه‌های گوناگون از جمله بارگیری، تخلیه، باربری، انبارداری، تعرفه آزمایشگاهی، کارشناسی‌ و… است. تعیین برخی از این هزینه‌ها بر عهده هیئت دولت است که به گمرک کشور ابلاغ می‌شود. این هزینه جزو هزینه‌هایی است که در طول انجام مراحل تا زمان آزادسازی کالاها از گمرک ادامه‌دار است. قبل از انجام ترخیص، ضروری است که شما تمامی این موارد را بدانید تا روند ترخیص کالا برای شما حساب‌شده‌تر پیش برود. اگر اطلاعات کافی راجع به هزینه و تعرفه نداشته باشید، علاوه بر کندشدن روند ترخیص کالا مجبور به پرداخت هزینه‌ بیشتری می‌شوید.

روند محاسبه هزینه ترخیص کالا

مهم‌ترین بخش در این روند گمرکی، هزینه ترخیص کالا است. ازاین‌رو به‌منظور تکمیل اظهارنامه گمرکی باید ارزش کالای ورودی را ذکر نمود: 

  • ارزش سیف CIF کالا

هزینه گمرکی را با حقوق ورودی کالا و سود بازرگانی اشتباه نگیرید، حقوق ورودی کالا مربوط به واردات قطعی است که گمرک آن را به طور مجزا دریافت می‌کند.

فرمول محاسبه ارزش سیف:

ارزش سیف = مبلغ ارزی کالا با نرخ ارز اعلامی توسط گمرک + هزینه بیمه(اگر کالا FOB خریداری شود)

  •    حقوق ورودی کالا

حقوق ورودی کالا شامل هزینه تمام خدمات بر اساس هزینه تعیین شده در مقررات صادرات و واردات بدون درنظرگرفتن نو یا دسته دوم بودن کالا اخذ می‌گردد. این حقوق ورودی شامل 4درصد ارزش گمرکی به‌اضافه سود بازرگانی است که توسط سازمان گمرک پرداخت می‌شود. همچنین(ارزش CIF * نرخ ارز * نرخ تعرفه) به شما حقوق گمرکی قابل پرداخت را نشان می‌دهد.

  • سود بازرگانی

نوعی هزینه دریافتی که توسط گمرک ایران صرفاً جهت واردات قطعی دریافت می‌شود که شامل(انبارداری، باربری، صفافی(بارچینی)، تخلیه، تعرفه‌بندی، آزمایش، بارگیری، کارشناسی، بدرقه کالا) است. میزان سود بازرگانی توسط دولت تعیین می‌گردد.

فرمول محاسبه سود بازرگانی:

سود بازرگانی = ارزش CIF به نرخ ارز × نرخ تعرفه

  • انبارداری

هزینه انبارداری، نوعی هزینه برآورد شده است که گمرک ایران زمان ورود کالای وارداتی به انبارهای عمومی از صاحب کالا دریافت می‌کند. هزینه انبارداری رابطه مستقیم با وزن، حجم و تعداد روزهای نگهداری شده در انبار دارد.

فرمول محاسبه هزینه انبارداری:

سود بازرگانی = مدت × نرخ انبارداری × وزن ناخالص

  • تعداد مجوزهای موردنیاز برای واردات کالا

یکی از مهم‌ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک اخذ مجوز بر اساس نوع مرسوله است، واردات مرسوله نیاز به دریافت 1 الی 6 مجوز از سازمان‌های متفاوت دارد.

  • هزینه کارت بازرگانی

واردکنندگان پس از واردات کالا در پایان هرسال باید اقدام به پرداخت مالیات بر کارت بازرگانی داشته باشند.

  • هزینه ثبت سفارش

تمامی واردکنندگان باید مراحل ثبت سفارش خود را از وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام دهند و هزینه آن را طبق درصدی باتوجه‌به ارزش کالای وارداتی بپردازند.

  • دستمزد ترخیص کالا

کارمزد و یا دستمزد ترخیص هزینه‌ای است که شما به شرکت ترخیص کار یا حق‌العمل‌کار جهت انجام کلیه امور مربوط به تشریفات مرسوله پرداخت می‌کنید، این مبلغ باتوجه به ارزش مرسوله، وزن مرسوله، گمرک ورودی و تعداد مجوزهای موردنیاز برای ترخیص کالای وارداتی تعیین می‌شود.

  • تعرفه گمرکی

جهت برقراری توازن در واردات، سازمان گمرک هزینه‌هایی را برای تجار تعیین می‌کند که در زمان واردات کالا باید آن را پرداخت کنند که به آن تعرفه گمرکی گفته می‌شود. میزان تعرفه‌ها به دو صورت درصدی و مختلط است.

  • مختلط:  تعرفه کالا طبق ارزش و هزینه ثابت آن محاسبه می‌شود.
  • درصدی: درصدی از ارزش محموله و واحدی از کالا محاسبه می‌شود.
  • عوارض گمرکی

به هزینه‌هایی اعم از هلال‌احمر، شهرداری، بهداری و… اختصاص داده می‌شود. یکی از وجه‌های پرداختی مالیات ارزش‌افزوده است. به‌طورکلی مالیات ارزش‌افزوده به نوع کالا بستگی دارد و بر اساس مجموع ارزش سیف و حقوق ورودی محاسبه می‌شود.

در آخر

بهتر است در زمینه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی با افراد مجرب در این زمینه مشورت کنید و یا فعالیت‌های تجاری خود را به افراد حاذق در این زمینه بسپارید. اگر به دنبال ترخیص‌کار با تجربه هستید، شرکت بازرگانی سپاهان همراه با داشتن سابقه درخشان در زمینه ترخیص کالا می‌تواند به شما کمک کند. سپاهان همراه می‌تواند به شما اطمینان دهد که با خیالی آسوده فرایندهای مربوط به ترخیص کالاهای وارداتی خود را به ما بسپارید.

سوالات متداول

هزینه ترخیص کالا از گمرک چقدر است؟

هزینه ترخیص، شامل هزینه‌های گوناگون از جمله بارگیری، تخلیه، باربری، انبارداری، تعرفه آزمایشگاهی، کارشناسی‌ و… است. تعیین برخی از این هزینه‌ها بر عهده هیئت دولت است که به گمرک کشور ابلاغ می‌شود. برای اطلاع از هزینه دقیق ترخیص کالای مورد نظر خود می‏توانید با کارشناسان سپاهان همراه در ارتباط باشید.

شیوه پرداخت هزینه ترخیص کالا به چه صورت است؟

شما میتوانید با کارشناسان شرکت بازرگانی سپاهان همراه تماس حاصل فرمایید تا محاسبه هزینه تمام شده ترخیص کالای شما انجام گیرد.

5/5 - (1 امتیاز)

2 پاسخ

    1. سلام
      قطعات و یا ابزار ترشکاری را سپاهان همراه می‌تواند به راحتی از چین برای شما خرید کند و در ایران تحویلتان دهد لطفا برای مشاوره با شماره ۰۲۱۶۲۰۱۵۰۰۰ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *