فرصت ­های سرمایه­ گذاری در عمان

عمان

آنچه در این مطلب خواهید خواند

پس از معرفی کشور عمان در مطالب قبلی و استقبال مخاطبین، بر آن شدیم تا با بررسی بیشتر پتانسیل های سرمایه ­گذاری در کشور عمان، شرایط اقتصادی این کشور را بررسی کرده و از این طریق به مخاطبین خود در راستای تصمیم ­گیری بهتر و مسیریابی دقیق تر جهت راه ­اندازی کسب و کار در این کشور راهنمایی مفیدی داشته باشیم.

پتانسیل‌های همکاری ایران و عمان

در کشور عمان به ‌طور کلی، برای سرمایه‌گذاران 3 مرحله  دارای اهمیت است:

  • مرحله اول حمایت از سرمایه‌گذاری
  • مرحله دوم مسائل حقوقی و قراردادی
  • مرحله سوم ریسک‌های سرمایه‌گذاری

حقوق مالکیت فکری، یکی از امتیازهای مناسب برای سرمایه‌گذاران است که در امنیت فعالیت های سرمایه گذاری ایشان بسیار تاثیرگذار است. یکی از نکات جالب توجه دیگر در مورد برنامه‌های اقتصادی عمان، برنامه ریزی در راستای کاهش وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی است. یکی از مهمترین برنامه ­های کشور عمان این است که در سال‌های آینده به یک اقتصاد غیرنفتی تبدیل شود،‌

این دولت قصد دارد در کوتاه مدت وابستگی خود را به درآمدهای نفتی را به میزان چشمگیری کاهش دهد. تخمین این میزان در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است و در بلند مدت این وابستگی به طور کامل قطع خواهد شد. برخورداری از ذخایر ارزی مناسب، زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای، فرودگاهی، برقراری روابط مثبت و مستقل سیاسی با دولت ایران و همچنین تعریف برنامه‌های کلان در حوزه نفت و گاز، طراحی پروژه‌های پالایشی و پتروشیمی در منطقه دُقـــم عمان که پیشتر آن را به شما معرفی کردیم،  برخی از مزیت‌هایی است که سرمایه‌گذاران خارجی در عمان می‌توانند روی آنها حساب باز کنند.

چشم‌انداز اقتصادی عمان

بهتر است مروری بر چشم انداز کشور عمان بیاندازیم تا با اهداف اقتصادی این کشور عربی بیشترآشنا شده و بتوانیم پتانسیل های این کشور را دقیق تر بررسی کنیم. رویکرد اقتصادی عمان در سال ۲۰۲۰،‌ مبتنی بر ثبات اقتصادی و مالی، تغییر شکل نقش دولت در اقتصاد و گسترش مشارکت بخش‌خصوصی، تنوع بخشیدن به پایه اقتصادی و منابع درآمد مالی، جهانی‌سازی اقتصاد و ارتقای مهارت‌های نیروی کار و توسعه منابع انسانی است. طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده، این انتظار وجود دارد که در سال جدید 2020 رشد اقتصادی عمان سرع تر شود. پیش‌بینی شده است که نرخ رشد این کشور در سال جاری میلادی  به ۶ درصد برسد.

بانک جهانی در گزارشی اظهار داشته است که عمان، در ارزیابی شاخص سهولت کسب وکار در سال ۲۰۱۹ صعود ۱۰ پله‌ای داشته و تراز تجاری این کشور در مقایسه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و در نتیجه بهبود مستمر قوانین حاکم بر محیط کسب ‌وکار در شرایط بهتری قرار دارد.

سه دلیل برای مشارکت با عمان

برای یک مدیر بنگاه که قصد سرمایه‌گذاری دارد چند عامل دارای اهمیت است. اول داشتن روابط سیاسی مناسب. در این مورد، عمان از گذشته تاکنون یکی از بهترین روابط سیاسی را با کشورمان داشته است. عامل دوم اراده دوجانبه است؛ ایران و عمان هر دو قصد دارند که روابط دوجانبه خود را به بالاترین سطح ممکن ارتقا دهند. در نهایت عامل سوم به ثبات قوانین برمی‌گردد. قوانین عمان سال به سال تسهیل می‌شود، نرخ تورم در این کشور حداکثر ۵/ ۱درصد است و اکنون نرخ ریال عمان ۲۰سال است که در برابر دلار ثابت است.

دولت عمان به تازگی قانونی را در مورد ثبت شرکت در سرزمین اصلی، برای سرمایه‌گذاران خارجی وضع کرده است. این قانون امتیازات خوبی را برای سرمایه‌گذاران ایرانی در بردارد که طبق این قانون می توانند 100% سهام شرکت را بدون نیاز به کفیل عمانی به نام خود ثبت نمایند. این‌ موارد نشان از ثبات شرایط اقتصادی و قوانین در عمان دارد.

 بر اساس تحقیقات انجام شده در خصوص روابط سیاسی عمان با کشورهای مختلف، به راحتی می توان دریافت عمان با هیچ کشوری از لحاظ سیاسی و اجتماعی زاویه ندارد. هر جایی که آشوبی اتفاق بیفتد، عمان برای میانجی‌گری وارد می‌شود. دولت و مردم عمان همیشه برای اقدامات مثبت پیش‌قدم هستند، به همین دلیل به کشور عمان لقب سوئیس خاورمیانه را داده‌اند.

عمان دارای سه منطقه آزاد به نام‌های صحار، دُقم و صلاله است. در این میان، منطقه آزاد دُقم بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منطقه آزاد خاورمیانه است. تخمین زده می شود که تا حدود ۱۵ سال آینده دقم  به یک منطقه بزرگ صنعتی در خاورمیانه تبدیل خواهد شد. یکی از امتیازات و شرایط ویژه برای فعالان اقتصادی، امکان ساخت و تولید کالا در مناطق آزاد عمان و صادرات آن به 26 کشور جهان با تعرفه صفر می باشد و از جمله ظرفیت‌هایی است که بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران می‌توانند از آن بهره ببرند.

 دو بخش اصلی از محورهای برنامه توسعه عمان تا سال ۲۰۴۰، گسترش ‌لجستیک و صنعت توریسم است. به عبارت دیگر، یکی از پتانسیل‌های خوب برای همکاری میان ایران و عمان صنعت توریسم، توریسم سلامت است. ایران برای عمان از منظر صنعت گردشگری ارزان‌ترین کشور است و بنابراین ایران می‌تواند حساب ویژه‌ای برای جذب گردشگران عمانی باز کنند.

در ادامه مقاله ­های آتی، راجع به ایده­ های کسب و کار سودآوردر این کشور به صورت مفصل تر مطلب منتشر خواهد شد.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *