صفر تا صد صادرات به قطر

صادرات به قطر

آنچه در این مطلب خواهید خواند

کشور قطر امروزه به دلیل برخورداری از منابع غنی نفت و گاز به‌عنوان یکی از کشورهای ثروتمند دنیا شناخته شده است و به همین دلیل تبدیل به یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کشورهای حوزه خلیج‌فارس شده است. قطر همسایه‌ی جنوبی ایران است و روابط اقتصادی، اجتماعی نزدیکی دارند که بر روابط دیپلماتیک آنها به‌ویژه در صنایع نفت و گاز تأثیر می‌گذارد. بخش بزرگی از نفت قطر از میدانی مشترک با ایران است. ایران و قطر به طور مشترک بزرگ‌ترین میدان گاز طبیعی جهان را کنترل می‌کنند و تمام این موارد، پیوند این دو کشور را مستحکم کرده است. ایران و قطر در طی سالیان اخیر قراردادهای افزایش روابط تجاری و اقتصادی زیادی با یکدیگر به امضا رسانده‌اند. تمام این موارد نشان‌دهنده‌ی اهمیت تجارت با قطر است. در این مطلب سپاهان همراه به مقوله‌ی صادرات کالا به قطر پرداختیم.

8 دلیل برای صادرات به قطر

تجارت با قطر به علت نزدیکی دو کشور و مرز آبی مشترکی که دارند، قرابت‌های فرهنگی و اجتماعی مردمان این دو کشور و هزینه‌های پایین حمل و نقل، قطر را به همکار تجاری ایده‌آلی برای ایران تبدیل می‌کند. در ادامه به شرح مختصری از دلایل برای سودآور بودن صادرات به قطر پرداختیم:

  1. امنیت سیاسی – اقتصادی و به دور از جنگ و درگیری بودن قطر
  2. تحریم قطر توسط کشورهای عربی دیگر در خاورمیانه
  3. تقاضای بالا برای واردات مواد غذایی و کشاورزی در قطر
  4. قوانین آسان برای واردات مواد غذایی و کشاورزی
  5. عدم وجود زمین‌های زراعی برای کشاورزی و نیاز شدید قطر به واردات مواد غذایی
  6. پتانسیل بالای کشور قطر برای حمل و نقل کالا و گردشگری
  7. رابطه‌ی سیاسی مناسب ایران با قطر
  8. همسایگی با ایران و وجود مرزهای دریایی زیاد

روابط تجاری ایران و قطر چگونه است؟

ایران و قطر چیزی حدود ۲۵۰ کیلومتر مرز آبی (دریایی) دارند. فاصله‌ی شهر الرویس در شمال قطر تا ساحل بندر دیر در استان بوشهر تنها ۱۸۵ کیلومتر است. آمار تجارت خارجی ایران و قطر در سال 1400معادل 150 میلیون دلار برآورد شده است. تمام اینها نشان می‌دهند که روابط ایران و قطر در سطح مساعدی قرار دارد. با افزایش تجارت ایران و قطر کمک شایانی به صنعت کشتیرانی و همچنین توسعه بنادر ایران خواهد شد.

فرصت‌های تجاری صادرات به قطر

به دلیل شرایط نامساعد زراعی و تقاضای بالا برای محصولات غذایی و کشاورزی در بازار قطر، این کشور تا ۹۰% مواد غذایی خود را از طریق واردات تأمین می‌کند. به همین علت، قطر در زمینه‌ی واردات مواد غذایی و کشاورزی قوانین سخت‌گیرانه‌ای وضع نکرده و محدودیت خاصی را اعمال نکرده است. همین امر سبب تسریع روند صادرات به قطر می‌شود.

محصولات صنعتی نیز یکی از مهم‌ترین نیازهای وارداتی قطر محسوب می‌‌شود.

همچنین چنانچه خدماتی در حوزه‌ی تکنولوژی ارائه می‌دهید بازار کشور قطر می‌تواند هدف مساعدی برای کسب‌وکار شما باشد. سران کشور قطر و بازرگانان آنها به دنبال انتقال تکنولوژی‌های جدید به کشور خود هستند.

کالاهای صادراتی ایران به قطر

به گزارش ایسنا، حجم تجارت ایران و قطر در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵۰ میلیون دلار بوده که از این عدد ۱۴۰ میلیون دلار مربوط به صادرات ایران است. محصولات کشاورزی مانند گوجه‌فرنگی و هندوانه، همچنین محصولاتی از قبیل آهن و فولاد، قیر، سیمان سفید و میگو بخش دیگری از صادرات ایران به قطر را تشکیل می‌دهد.

محصولات صنعتی از جمله وسایل نقلیه‌ی موتوری، رساناهای عایق برق، قطعات هواپیما و هلیکوپتر و ابزارهای انتقال رادیویی و تلفنی نیز جزو کالاهای پرتقاضایی هستند که در بازار داخلی قطر تقاضای بالایی دارند.

شرایط مناسب تجارت با قطر

به علت برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 بسیاری از مشاغل به قطر ورود خواهند کرد و شرکت‌هایی که در قطر فعالیت دارند به دنبال سرمایه‌گذاری به‌خصوص در حوزه‌ی گردشگری و همچنین صادرات به قطر و واردات از قطر خواهند بود. برای صادرات به قطر لازم است که قبل از آغاز صادرات به قطر با کلیت فرایند صادرات، قوانین تجاری ایران و قطر و همچنین با زبان رسمی این کشور که عربی است آشنایی کامل داشته باشید. در این زمینه می‌توانید از کارشناسان خبره‌ی این حوزه بهره بگیرید.

خدمات شرکت سپاهان همراه برای صادرات به قطر

شرکت صادرات و واردات سپاهان همراه با بیش از 25 سال سابقه‌ در تجارت و حمل و نقل بین المللی با در اختیار داشتن کارشناسان و مشاوران زبده و مجرب، آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما تجار گرامی در زمینه‌ی صادرات به قطر است.

سوالات متداول

کالاهای صادراتی ایران به قطر چه چیزهایی هستند؟

·         محصولات کشاورزی مانند گوجه‌فرنگی و هندوانه
·         محصولاتی از قبیل آهن و فولاد، قیر، سیمان سفید
·         محصولات صنعتی

چه محصولاتی تقاضای بالایی در بازارهای قطر دارد؟

به دلیل شرایط نامساعد زراعی، تقاضای بالایی برای محصولات غذایی و کشاورزی در بازار قطر وجود دارد و این کشور تا ۹۰% مواد غذایی خود را از طریق واردات تأمین می‌کند.

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *