همه چیز در مورد واردات از قطر

واردات از قطر

آنچه در این مطلب خواهید خواند

کشور قطر در سال‌های گذشته مراودات تجاری و سیاسی مناسبی با ایران داشته است و حالا با برگزاری جام جهانی قطر و مسافر‌ت‌ها، آشنایی و گسترش روابط تجاری ایران و قطر بیشتر هم خواهد شد.

دو کشور ایران و قطر کشورهایی همسایه هستند که روابط اقتصادی، اجتماعی نزدیکی دارند که بر روابط دیپلماتیک آنها به ویژه در صنایع نفت و گاز تأثیر می‌گذارد. بخش بزرگ نفت قطر از میدانی است که مربوط به ایران است. ایران و قطر به طور مشترک بزرگترین میدان گاز طبیعی جهان را کنترل می‌کنند و تمام این موارد، پیوند این دو کشور را مستحکم کرده است. در سال‌های اخیر، سران ایران و قطر تمایل به افزایش روابط تجاری با یکدیگر داشته‌اند و قراردادهایی نیز در این راستا با یکدیگر به امضا رسانده‌اند. بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران، واردات ایران از قطر در سه ماهه اول سال 2022 از 13 میلیون دلار در سه ماهه دوم سال 2021 به 15 میلیون دلار افزایش یافته است. این نشان‌دهنده‌ی اهمیت تجاری قطر برای ایران و تجار ایرانی‌ست. در این مطلب سپاهان همراه، به واردات کالا از قطر پرداختیم.

مختصری درباره قطر

کشور قطر یکی از کشورهای مهم حوزه خلیج فارس و همسایه جمهوری اسلامی ایران است که به‌دلیل برخورداری از منابع غنی نفت و گاز به‌عنوان یکی از کشورهای ثروتمند دنیا شناخته شده است. جمعیت قطر حدود ۲.۸ میلیون نفر است و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور ۱.۶ درصد و نرخ تورم آن نیز ۰.۴ درصد است. سرانه درآمد این کشور ۱۲۴ هزار دلار است.

مزایای واردات از قطر چیست؟

کشور قطر به علت صنعت گردشگری مناسب و برخورداری از میدان‌های گازی طبیعی بزرگ، از منابع مالی فراوانی برخوردار است. همچنین نزدیکی جغرافیایی با ایران و همسایگی این دو کشور، قطر را به شریک تجاری ایده‌آلی برای ایران تبدیل کرده است. نزدیکی و قرابت مذهبی، فرهنگی و زبانی دو کشور نیز از نکات قابل توجه برای روابط مستحکم دو کشور است. دسترسی آسان ایران و قطر به یکدیگر و هزینه‌ی پایین ارتباط میان تاجران ایرانی و قطری برای حمل‏ و ‏نقل هوایی و دریایی کالاها، از دیگر مزایای روابط اقتصادی ایران و قطر است. تمام این موارد، قطر را به شریک ایده‌آل تجاری ایران تبدیل می‌کند.

کالاهای صادراتی قطر

مجموع صادرات کالا ی کشور قطر در سال ۲۰۱۷، ۵۲.۳ میلیارد دلار بود که همین امر این کشور را به ۴۷ امین صادر کننده بزرگ جهان تبدیل کرد. بیشترین کالای صادراتی قطر به ترتیب شامل صادرات مواد معدنی، صادرات مواد شیمیایی، صادرات پلاستیک و لاستیک، صادرات فلزات، حمل‏و‏نقل و صادرات ماشین آلات است.

بنادر مهم قطر کدامند؟

مهم‌ترین جزایری که در آب‌های شرقی و غربی قطر قرار گرفته‌اند، جزایر فشت‌الديبل(Fasht-O-Al-Daibal) و حوار(HAWAR) هستند. اين جزاير از موقعیت استراتژیکی برخوردارند و همچنین  در سال‌های اخیر منابع نفتی در آن‌ها کشف شده که به همین دلایل، این جزایر را حائز اهمیت فراوانی کرده است.

بندر بازرگانى دوحه(Doha) نیز از مجهزترين و مدرن‌ترین بنادر قطر محسوب مى‌شود که در کنار شهر دوحه قرار دارد. دو بندر مهم ديگر شامل زکريت(Zakrit) در ساحل غربى و ام‌سعيد(UMM Said) در شرق اين کشور هستند که پس از کشف نفت توسعه يافتند. زکريت بندرى مناسب جهت واردات کالا از بحرين توسط کشتى‌ها است، درحالی‌که ام‌سعيد لنگرگاهى براى تانکرها و کشتى‌هاى اقيانوس‌پيما است. توسعه ام‌سعيد کاملاً مرتبط با کشف نفت بوده و اين بندر در واقع براى صادرات نفتى تأسيس شده و رشد یافته است.

حمل هوایی و دریایی از قطر

نزدیکی جغرافیایی ایران و قطر و پایین بودن هزینه‌های انتقال کالا و خدمات میان این دو کشور، آن‌ها را به شریک‌های ایده آل تجاری یکدیگر تبدیل کرده است. کالاهای وارداتی از قطر به دو صورت حمل هوایی و حمل دریایی از قطر وارد می‌شوند. شرکت بازرگانی سپاهان همراه، متخصص در امور صادرات و واردات، حمل‏ و ‏نقل بین‏ المللی و ترخیص کالا آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما تجار گرامی است.

سوالات متداول

مهم‌ترین کالاها در بحث واردات از قطر توسط ایران چه چیزهایی هستند؟

مهم‌ترین کالاهای وارداتی از قطر توسط ایران شامل اشیای ساخته شده از گرافیت، اجزا و قطعات،  توربوجت‌ها، گاز هلیوم، کاغذ و مقوا، کامپیوتر و لوازم الکترونیکی و همچنین کمپرسور هوا و گاز بوده است.

در قطر از کجا خرید کنیم؟

کشور قطر پر از بازارها و مراکز خرید قدیمی و مدرن است. یک نمونه از بازارهای قدیمی و پررونق آن، بازار سنتی «سوق واقف» است که لباس‌های سنتی قطر، صنایع‌دستی، ظروف عربی، ادویه‌جات در آنجا به فروش می‌رسند. همچنین یک نمونه بازار مدرن و پر زرق‌وبرق قطر، قطر مال(Mall of Qatar) است. قطر مال یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید قطر است که در دوحه قرار دارد.

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *