مزایای تحویل CFR؛ به نفع مشتری، به ضرر فروشنده

مزایا و معایب اینکوترمز

آنچه در این مطلب خواهید خواند

CFR یکی از شرایط تحویل در قراردادهای بین‌المللی تجاری است که به معنی CFR (Cost and Freight) (هزینه و بار) است. در این قانون اینکوترمز، فروشنده مسئولیت هزینه حمل بار را بر عهده دارد و باید بار را به مقصد تحویل دهد. به‌عبارت‌دیگر، در شرایط CFR، فروشنده مسئولیت هزینه حمل کالا تا مقصد در این مدت را به عهده دارد؛ بنابراین، اگر برای حمل کالا مقصدی در نظر گرفته شده باشد، هزینه آن بر عهده فروشنده است. در این شرایط، خریدار مسئولیت هزینه‌های مربوط به بارگیری، بسته‌بندی و بارگذاری کالا و نیز هزینه‌های گمرک و تحویل کالا در مقصد را به عهده دارد.

مسئولیت‌ها و تعهدات اصلی موجود در قوانین اینکوترمز

قوانین اینکوترمز شامل تعدادی مسئولیت و تعهد اصلی است که بین فروشنده و خریدار در قرارداد فروش کالاها تعیین می‌شود. برخی از این مسئولیت‌ها و تعهدات عبارت‌اند از:

  1. تعیین مکان تحویل کالا
  2. تعیین هزینه‌های حمل‌ونقل
  3. تعیین ریسک‌های حمل‌ونقل (ضرر یا آسیب کالا حین حمل‌ونقل، سرقت و…)
  4. تعیین مسئولیت‌های گمرکی
  5. تهیه مدارک گمرکی
  6. پرداخت هزینه‌های گمرکی
  7. تعیین دستورالعمل‌های گمرکی برای ترخیص کالا

در کل، قوانین اینکوترمز به‌عنوان مجموعه‌ای از قواعد و شرایط تجاری بین‌المللی برای کاهش اختلافات و ناهماهنگی بین فروشنده و خریدار در مورد مسئولیت‌ها، هزینه‌ها و ریسک‌های مربوط حمل‌ونقل کالاها، به کار می‌رود.

ترخیص کالا در ترم CFR بر عهده کیست ؟

در شرایط CFR (Cost and Freight)، هزینه‌‌های مربوط به ترخیص کالا در مقصد بر عهده خریدار است؛ بنابراین، پس از رسیدن کالا به گمرک مقصد، خریدار مسئول ترخیص کالا و پرداخت هزینه‌های مربوط به گمرک، مالیات و هزینه‌های مربوط به تحویل کالا در مقصد خواهد بود. در واقع در ترم CFR، فروشنده مسئولیت خسارت‌های مربوط به حمل‌ونقل کالا تا زمانی که کالا به مقصد نرسیده است را بر عهده دارد و باید هزینه حمل کالا تا مقصد را پرداخت کند. اما پس از رسیدن کالا به مقصد و تحویل آن به خریدار، فروشنده دیگر مسئولیتی نسبت به کالا نداشته و خریدار باید هزینه‌های مربوط به ترخیص کالا و تحویل آن در مقصد را پرداخت کند.

شرایط حمل اینکوترمز چیست؟

شرایط اینکوترمز CFR (Cost and Freight) به فروشنده و خریدار در قراردادهای تجاری بین‌المللی کمک می‌کند تا مسئولیت‌های مربوط به حمل‌ونقل کالا و هزینه‌های مربوط به آنها را به‌صورت واضح تعیین کنند. در شرایط CFR، فروشنده باید هزینه حمل کالا تا مقصد را پرداخت کند و مسئولیت خسارت‌های مربوط به حمل‌ونقل کالا تا زمانی که کالا به مقصد نرسیده بر عهده اوست. اما پس از رسیدن کالا به مقصد و تحویل آن به خریدار، فروشنده دیگر مسئولیتی نسبت به کالا ندارد و خریدار باید هزینه‌های مربوط به گمرک و تحویل کالا را پرداخت کند؛ بنابراین، شرایط CFR شامل: هزینه حمل کالا، مسئولیت خسارت‌های مربوط به حمل‌ونقل کالا، بارگیری، بسته‌بندی و بارگذاری کالا، هزینه‌های گمرک و تحویل کالا است. محل بارگیری و مقصد به همراه توضیح کامل باید در قرارداد تعیین‌شده باشد. در این شرایط خریدار می‌تواند حامل حمل‌ونقل کالا را انتخاب کند، اما هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل کالا تا مقصد بر عهده فروشنده است.

مزایای CFR Incoterms

  • سادگی فرایند تجارت بین‌الملل؛
  • تعیین حدود مسئولیت طرفین؛
  • تعیین هزینه‌های هر دو طرف قرارداد؛
  • شفاف‌سازی ریسک‌های محتمل تجاری موجود بین خریدار و فروشنده؛
  • جلوگیری از بروز اختلافات ناشی از تفسیر نادرست اصطلاحات بکار رفته در قراردادهای تجاری.

معایب CFR Incoterms

  • عدم اشاره به انتقال مالکیت کالاها، نقض قراردادها و مسئولیت محصول (به‌عبارت‌دیگر، عدم اشاره به نوع مالکیت)؛
  • عدم تعیین هزینه‌های مربوط به بار؛
  • عدم تعیین روش‌ پرداخت معاملات؛
  • خطرات برای فروشنده و خریدار؛
  • عدم پوشش بیمه؛
  • محدودیت جغرافیایی CFR در لجستیک دریایی؛
  • ریسک در حین حمل‌ونقل و تخلیه  بار در بندر.

انواع ترم‌ها و اصطلاحات Incoterms چیست؟

CFR Incoterm  یکی از شرایط تحویل در قراردادهای بین‌المللی تجاری است که به معنی Cost and Freight (هزینه و بار) است. در این شرایط، فروشنده مسئولیت هزینه حمل بار را بر عهده دارد و باید بار را به مقصد تحویل دهد؛ بنابراین، هزینه حمل بار تا زمان ترخیص بار در مقصد به عهده فروشنده است. اما، هزینه‌های مربوط به بارگیری، بسته‌بندی و بارگذاری بار به عهده فروشنده نیست و باید توسط خریدار پرداخت شود. برای این شرایط، محل بارگیری و مقصد باید مشخص شده باشد. علاوه بر CFR، در قراردادهای بین‌المللی تجاری از سایر شرایط تحویل استفاده می‌شود که به‌عنوان ترم یا اصطلاحات (Incoterms) شناخته می‌شوند. برخی دیگر از ترم‌های حمل بین‌الملل عبارت‌اند از:

  1. FOB (Free on Board): در این شرایط، فروشنده مسئولیت بار را تا زمانی که بار به کشتی یا وسیله حمل‌ونقل در محل بارگیری بار نشسته است، بر عهده دارد.
  2. CIF (Cost, Insurance and Freight): در این شرایط، فروشنده مسئولیت هزینه حمل بار و بیمه بار را تا مقصد بر عهده دارد.
  3. EXW (Ex Works): در این شرایط، فروشنده فقط مسئول تحویل بار در محل خود (کارخانه مبدأ) است و هیچ مسئولیتی برای حمل بار به مقصد ندارد.
  4. DDP (Delivered Duty Paid): در این شرایط، فروشنده مسئولیت هزینه حمل بار و هزینه‌های گمرکی و مالیاتی را تا مقصد بر عهده دارد.
  5. Arrival: یا تحویل، نقطه‌ای که در آن هزینه حمل پرداخت می‌شود.
  6. Carrier: هر فردی که در قرارداد حمل‌ونقل، وظیفه حمل‌ونقل با قطار، جاده، هوا، دریا، رودخانه یا ترکیبی از این روش‌ها را بر عهده می‌گیرد.
  7. Terminal: هر محل سرپوشیده یا غیر سرپوشیده مثل انبار، پارکینگ، گاراژ کانتینرها یا ترمینال بار جاده‌ای، ریلی، یا هوایی.
  8. To clear for export: دریافت گواهی ترخیص صادراتی بار و گرفتن جواز صادرات.

تخمین هزینه‌های حمل‌ونقل کالا به‌صورت  اینکوترمز CFR

هزینه‌های مربوط به اینکوترم CFR شامل موارد زیر است:

  • هزینه حمل کالا: بسته به محل بارگیری و مقصد، نوع کالا، حجم و وزن کالا و روش حمل‌ونقل (هوایی، زمینی یا دریایی)، هزینه حمل کالا می‌تواند متفاوت باشد.
  • هزینه‌های گمرک و مالیات: هزینه‌های مربوط به گمرک و مالیات برای ترخیص کالا در مقصد بر عهده خریدار است و می‌تواند بسته به نوع کالا و محل مقصد متفاوت باشد.
  • هزینه‌های بارگیری و بارگذاری: هزینه‌های مربوط به بارگیری و بارگذاری کالا بر عهده خریدار است.
  • هزینه‌های مربوط به تحویل کالا: هزینه‌های مربوط به تحویل کالا در مقصد نیز بر عهده خریدار است.

باتوجه‌به اینکه هزینه‌های بالا بسته به شرایط مختلف ممکن است متفاوت باشد، برای دقیق‌ترین تخمین هزینه‌های جابه‌جایی به شرکت یا کارشناسان صنعت حمل‌ونقل مراجعه کنید.

جمع‌بندی؛ CFR با سپاهان همراه

در این مطلب اصطلاحات اینکوترمز CFR تعریف شده است. این اصطلاحات شرایطی از پیش تعریف شده هستند که با استفاده از آنها ابهامات در وظایف طرفین تجار به حداقل ممکن کاهش پیدا می‌کند. بعضی از این اصطلاحات قابل اطلاق و کاربرد در همه روش‌های حمل‌ونقل این در حالی است که برخی دیگر از این اصطلاحات در زمینه‌های تخصصی حمل و حمل‌ونقل دارند. در این مطلب ضمن معرفی اصلی‌ترین اصطلاحات در اینکوترمز، به معرفی مهم‌ترین شرایط و اصطلاحاتی که در همه شرکت‌های حمل‌ونقل کاربرد دارند پرداختیم. در صورت لزوم جهت کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه با کارشناسان مجرب شرکت بازرگانی سپاهان همراه تماس برقرار کنید تا از آنها مشاوره دقیق و رایگان بگیرید.

سؤالات متداول

ترم CFR به چه معناست؟

اینکوترم CFR مخفف Cost and Freight است و به معنای هزینه و حمل است.

هزینه‌های حمل‌ونقل CFR، چگونه محاسبه می‌شوند؟

هزینه حمل کالا که با فروشنده است، بسته به مسافت، روش جابه‌جایی و شرکت حمل‌ونقل متفاوت است.

مسئول ترخیص کالا در روش CFR چه کسی است؟

مسئولیت ترخیص کالا و پرداخت هزینه‌های گمرکی و مالیات در مقصد بر عهده خریدار است.

در روش  CFR، چه زمانی مسئولیت خطر به خریدار منتقل می‌شود؟

مسئولیت خطر به خریدار از زمانی که کالا به بندر مقصد می‌رسد به عهده خریدار است.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *