مروری بر قدرتمندترین ارزهای جهان

ارزهای جهان

آنچه در این مطلب خواهید خواند

همانطور که می دانید برخی از کشورهای جهان، دارای ارزهای قدرتمندی هستند به گونه ای که حتی توانسته اند کشورهای دیگر را نیز به استفاده از آن متقاعد کنند. در واقع کشورهایی که دارای قابل‌اعتمادترین اقتصاد هستند تمایل دارند یک سیستم پولی قوی نیز داشته باشند. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که به نظر شما، قدرتمندترین ارزهای جهان کدام اند؟ شاید بسیاری از مردم آمریکا بر این باورند که دلار آمریکا قدرتمند ترین ارز در جهان است، یورو نیز یکی دیگر از قوی ‌ترین نرخ ‌های ارز در جهان می باشد. ولی نوسانات زیاد آن نشان می‌دهد که این ارز ناپایدار است. برخی دیگر از مردم جهان نیز پوند را به عنوان قوی ترین ارز جهانی می شناسند اما جالب است بدانید بر خلاف تصور بیشتر مردم جهان هیچ کدام از این ارزها به قدرتمندی ارزهای جهانی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیست. در این مقاله با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه باشید تا مروری بر قدرتمندترین ارزهای جهان در سال 2019 داشته باشیم.

 

  • دینار کویت    

1 دینار کویت = 3.29 دلار آمریکا

ارزهای جهان

کویت بالاترین نرخ ارز جهان را در برابر دلار آمریکا داراست. کویت یک کشور کوچک عربی با ثروتی بسیار زیاد است که توسط عربستان‌سعودی و عراق محدود شده ‌است. ارزش بالای دینار کویت به دلیل صادرات بالای کالاهای نفتی مهم به بازار جهانی و انباشت سرمایه زیاد توضیح داده شده است، تا جایی که هر دینار کویت بیش از ۳.۲۹ دلار ارزش دارد. همچنین چندین سال است که کویت توانسته است ثبات ارز خود را به عنوان ارزشمندترین پول جهان حفظ کند. البته این مسئله برای کویت چندان غیر ممکن نیست چرا که این کشور تولیدکننده اصلی و صادرکننده نفت در جهان است و این ویژگی به همراه مدیریت مناسب اقتصادی اش، توانسته است آن را ارتقا دهد. در واقع  دولت کویت با نفت فراوان و از طریق مدیریت زیرکانه منابع طبیعی خود توانسته است اقتصاد کشورش را با نرخ رشد ثابت حفظ کند.

 

  • دینار بحرین

1 دینار بحرین = 2.65 دلار آمریکا

ارزهای جهان

دینار بحرین دومین ارز با ارزش جهان است. همانند کویت، بحرین نیز یکی دیگر از کشورهای کوچک خاورمیانه در نزدیکی ساحل غربی خلیج ‌فارس است و دینار به عنوان واحد پولی پایه در این کشور می باشد. بحرین که یکی دیگر از کشورهای تاثیرگذار تولید نفت است، از تخصیص منابع طبیعی خود برای تقویت اقتصاد خود استفاده کرده‌ است. در نتیجه، ارز بحرین نیز توانسته است به طور کامل با سیستم پولی جهان مطابقت پبدا کند و به عنوان دومین ارز رایج در جهان شناخته شود و دلیل آن نیز حضور نفت به مقادیر بسیار زیاد در این کشور است. بر خلاف برخی کشورهای غنی از نفت ، بحرین تمام پتانسیل‌های لازم برای استخراج و پالایش نفت عظیم خود را دارد و این کشور با کمک صنعت پالایش پیشرفته خود، به هیچ حمایت خارجی نیاز ندارد تا نفت گسترده خود را پس از استخراج پالایش کند. علاوه بر نفت گفته می‌شود که دولت بحرین یک سیاست ارز خارجی عالی نیز اتخاذ کرده است که به طور مداوم واحد پول کشور را تقویت می کند. همچنین جالب است بدانید که نرخ ارز در بحرین در برابر دلار آمریکا ۱۴ سال است که ثابت مانده است.

 

  • ریال عمان

۱ ریال عمان = 2.6 دلار آمریکا

ارزهای جهان

عمان کشوری در همسایگی عربستان و یمن است که به خاطر موقعیت استراتژیک آن دارای یک اقتصاد توسعه ‌یافته و کیفیت زندگی بالا است. عمان نیز یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان به دلیل حضور ذخایر نفتی است. ریال عمان سومین ارز با ارزش در جهان محسوب می‌شود، علاوه بر این عمان به عنوان یک منطقه عربی از ساحل جنوب شرقی شبه‌ جزیره عربی عبور می‌کند و برای تعداد زیادی از فعالیت‌ها از جمله صادرات گسترده مواد معدنی نظیر سنگ آهک، گاز طبیعی، آزبست، و مس بسیار مهم است. همانند بحرین، عمان از سیاست موثر خود برای تثبیت اقتصاد خود و تقویت ارزش ارز استفاده کرده‌ است.

 

  • دینار اردن

۱ دینار اردن =1.41 دلار آمریکا

ارزهای جهان

برای تشخیص آسان، دینار اردنی با کد JOD نمایش داده می‌شود. با توجه به نزدیکی جغرافیایی اردن به قاره اروپا، دینار اردنی اغلب با یورو ، واحد پولی پایه اروپا مقایسه می‌شود. توضیح ارزش بالای دینار اردن دشوار است چرا که این کشور از نظر اقتصادی توسعه ‌نیافته است و حتی فاقد منابع ضروری مانند نفت است.

 

  • پوند انگلیس

1 پوند انگلیس = 1.29 دلار آمریکا

ارزهای جهان

پوند، واحد پول رسمی انگلیس است، این ارز به طور رسمی به عنوان پوند استرلینگ شناخته می‌شود، تا ۷۸۰ سال، این واحد، موضع خود را به عنوان یکی از مهم‌ترین ارزهای جهانی، به ویژه در روابط تجاری حفظ کرده‌ است. پوند استرلینگ در جهان به ارزش ۱.۲۹ دلار آمریکا است. بیشتر مردم فکر می‌کنند که پوند انگلیس قوی‌ترین ارز دنیاست اما با توجه به مطالب این مقاله دیده شد که رتبه 5 ام را در میان ارزهای جهانی کسب کرده است.

 

  • دلار جزایر کایمن

1 دلار جزایر کایمن = 1.2 دلار آمریکا

ارزهای جهان

دلار جزایر کایمن، پول ارزشمند دیگری است که به عنوان واحد پولی پایه جزایر کایمن محسوب می شود. دلار جزایر کایمن علی‌رغم اینکه یک ارز معروفی نیست، اما توانسته است یکی از ارزشمندترین ارزهای جهانی باشد. مسلما مشاهده نام این کشور در چنین جایگاهی شما را متعجب کرده است، باید گفت این جزیره به لطف سیاست‌های مالیاتی مناسب خود و نیز با در اختیار  داشتن صدها بانک, صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بیمه توانسته است سرمایه خارجی زیادی را جذب کند و به دلیل ورود مقادیر عظیم ارز خارجی، ارزش دلار این جزیره بالا است علاوه بر این واحد پول قوی جزایر کایمن در  نتیجه تجارت در مقیاس بزرگ با کشتی‌ های بزرگ  باری،  کشتی های مسافرتی و کشتی های حمل کننده گاز و نفت است.

  • یورو

1 یورو  = 1.13 دلار آمریکا

ارزهای جهان

واحد پول یورو در چند سال گذشته تقویت شده ‌است به طوری که توانسته است در فهرست قدرتمند ترین ارزهای جهانی ارتقا پیدا کند ، علاوه بر این، یورو دومین واحد ذخیره ارزی جهان است که ۲۲.۲ % کل پس‌انداز دنیا را در بر می‌گیرد (دلار آمریکا ۶۲.۳ درصد دارد). یورو یک ارز قدرتمند است که این قدرت نه تنها برای تاثیر گذاری در تجارت جهانی بلکه به خاطر پول رایج کشورهای حوزه یورو می باشد.این کشورها شامل بلژیک, قبرس, اتریش, آلمان, فرانسه, فنلاند, ایرلند, فنلاند, استونی, ایتالیا, لتونی, یونان, لیتوانی, پرتغال, اسلواکی, اسلونی, اسپانیا, پرتغال و لوکزامبورگ می شود.

 

  • فرانک سوئیس

1 فرانک سوئیس = 1.04 دلار آمریکا

ارزهای جهان

سوئیس یکی از ثروتمندترین و پایدارترین کشورهای جهان است که سیستم بانکی اش به خاطر ” محرمانه بودن بانک ” مشهور است. علاوه بر این کالاهای با تکنولوژی بالای این کشور در سراسر جهان معروف هستند. فرانک سوئیس اگر چه به اندازه یورو اروپا ارزش ندارد اما بدون شک یکی از قوی‌ ترین ارزهای جهانی است که معمولاً با دلار آمریکا و یورو به کار می‌رود. برخی از اقتصاددانان ادعا می‌کنند که فرانک سوئیس در طول سال‌ها به خاطر سیستم بانکی مرموزی که توسط دولت سوئیس اتخاذ شده ‌است توانسته است رشد سریعی را  تجربه کند. در حال حاضر، فرانک سوئیس نسبتاً برابر و یا حتی بهتر از دلار آمریکا عمل می کند.

 

  • دلارآمریکا

ارزهای جهان

به خاطر رهبری اقتصاد جهانی آمریکا ، واحد پولی آن به عنوان ” ارز ذخیره جهانی ” در نظر گرفته شده است . به عبارت دیگر, می‌توانید در هر جایی از جهان پرداخت ‌های دلاری انجام دهید. بنابراین مهم‌ترین ارز فعلی جهان دلار آمریکا است که حتی با وجود تلاش کشورهای مختلف برای کاهش سلطه آن بر اقتصادهایشان، هنوز هم نقش تعیین کننده ‌ای  را در جهان ایفا می کند.

 

  • دلار کانادا

1 دلار کانادا = 0.75 دلار آمریکا

ارزهای جهان

قیمت دلار کانادا در چند سال گذشته کاهش داشته و به دلیل کاهش بهای نفت و رکود به وجود آمده در بازار مسکن این کشور، در حال حاضر این ارز ، دهمین جایگاه را در میان ارزهای قدرتمند جهانی و  پنجمین سهم را از ذخایر ارزی بانک ‌های مرکزی جهان دارد.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *