روش های اعلام نرخ ارز

اعلام نرخ ارز

آنچه در این مطلب خواهید خواند

روش های اعلام نرخ ارز در بازار جهانی

 

نرخ ارز از طریق یکی از چهار روش زیر توسط بانک ها و یا صرافی ها در بازار جهانی ارز برای انجام معاملات بین المللی اعلام می شود:

  • Direct Quotation – روش مستقیم

در این روش اعلام نرخ ارز، که بیشتر بانک ها و صرافی از آن پیروی می نمایند. واحد ارز ثابت و پول محلی Local currency تغییر می کند. در واقع ارزها به مثابه واحد کالاها باید تلقی شوند که نرخ ارز مبین قیمت آن ها می باشد.

  • روش غیرمستقیم – Indirect Quotation

در روش مستقیم که در کشورهای انگلستان، هندوستان و نیوزلند از آن استفاده می شود. نرخ واحد پول این کشورها بر حسب پول سایر کشورها (ارز) اعلام می شود. بدین ترتیب پوند پول پایه و سایر ارزها، پول یا ارز غیرپایه یا متغییر خواهند بود.

  • روش دلار پایه – USD Bae Quotation

در این روش اعلام نرخ ارز، نرخ تبدیل یا برابری یک واحد ارز بر حسب ارز دیگر اعلام می شود. در واقع این روش را می توان تصور نمود که روش غیرمستقیم است، با این تفاوت که ارز پایه، دلار آمریکا می باشد. این روش اعلام نرخ ارز حاکی از اهمیت و وزن دلار آمریکا در بازار جهانی ارز می باشد.

  • روش نرخ متقابل یا متقاطع – Cross Quotation

در این روش اعلام نرخ ارز نرخ تبدیل یا برابری یک واحد ارز بر حسب ارز دیگر اعلام می شود. در واقع ارز پایه ثابت نمی باشد. این روش اعلام نرخ ارز بیشتر توسط دلال ها و سوداگرهای ارز کاربرد دارد. در واقع نرخ برابری 2 ارز غیردلاری است که از برابری هر یک از آنها نسبت به دلار حاصل می شود.

 

بازار ارز چیست؟

بازار ارز یا Foreign Exchange market یا به اختصار Forex بازاری است که در آن عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان ارز به معاملات ارزی می پردازند. بازار ارز را نباید محل مشخصی دانست بلکه آن را باید در حکم مکانیسمی دانست که عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان ارز را برای انجام معاملات ارزی به یکدیگر نزدیک می نماید. در واقع هر جا که خرید و فروش ارز انجام می شود، جزئی از بازار جهانی ارز می باشد.

بازار جهانی ارز بازاری 24 ساعته می باشد (به دلیل اختلاف ساعت نیم کره شرقی و نیم کره غربی) بازار جهانی ارز به مرکزیت لندن انجام می شود. (لندن قلب بازار جهانی است) حدود یک چهارم معاملات ارزی در لندن انجام می پذیرد.

وظیفه و کار اصلی بازار ارز انجام تبدیل های ارزی و انتقال قدرت خرید از کشوری به کشور دیگر می باشد. عرضه کنندگان ارز به بازار ارز عبارتند از صادرکنندگان کالاها و خدمات مانند شرکت های حمل و نقل دریایی هوایی و زمینی، سفارت خانه ها جهانگردان و سوداگران ارز می باشد. در مقابل تقاضاکنندگان ارز شامل واردکنندگان کالا و خدمات بیماران و دانشجویان، جهانگردان و یا سوداگران ارز می باشد.

اعضای بازار ارز عبارتند از بانک ها، صرافی ها شرکت های نمایندگی، دلال ها تجار و سوداگران ارز که به وسیله سیستم های ارتباطی بسیار سریع Swift با یکدیگر تماس برقرار کرده و نسبت به معامله ارز اقدام می کنند.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *