رشد اقتصادی امارات در سال 2018

رشد-اقتصادی-امارات01

آنچه در این مطلب خواهید خواند

رشد اقتصادی امارات در سال 2018

امارات کشوری است که برای پیش برد اقتصاد خود در سال های گذشته، سعی در جذب سرمایه گذاری خارجی داشته و البته در این زمینه موفق هم بوده است. شاهد این ادعا را میتوان سرمایه گذاری های نسبتا زیادی که توسط ایرانی ها صورت گرفته را نام برد. این سرمایه گذاری ها در بخش های مختلف از جمله ساخت و ساز، گردشگری و… می باشند. اما بحث در این جا حول این محور می چرخد که اقتصاد امارات علاوه براین متکی به صادرات نفتی هم بوده است. این یک امر انکار ناپذیر برای کشورهای حوزه خلیج فارس می باشد، حال با کاهش قیمت نفت که در سال 2014 با آن مواجه بودیم، چه اتفاقی برای این کشور طی این چند سال افتاده است؟

  • رشد اقتصادی امارات در سال 2018 چگونه است؟ آیا بعد از سقوط بهای نفت امارات توانسته چاره ای بیاندیشد؟

همان طور که در بالا اشاره شد، با سقوط بهای نفت امارات سعی براین داشته، صادرات غیر نفتی خود را ارتقا بخشد و به دنبال افزایش بهای نفت، به بهبود رشد اقتصادی خود دست یابد. بانک جهانی رشد اقتصادی امارات را درسال 2018 پیش بینی کرده است. بر این عقیده رشد اقتصادی امارات در سال 2018 حدود 3.4 درصد خواهد بود. اما بانک مرکزی امارات عدد دیگری را برای آن درسال 2018 اعلام کرده است! این بانک اعلام کرده که رشد اقتصادی به حدود 3.9 درصد خواهد رسید. این امر مطمئنا برای سرمایه گذاران کشور ما هم از درجه اهمیت برخوردار است. حال باید پرسید، مقامات می خواهند که چگونه رشد اقتصادی امارات را در سال 2018 به نتیجه دلخواه خود برسانند؟

  • سهم اقتصاد غیر نفتی هم اکنون در امارات  60 % است. دولت این کشور انتظار دارد این سهم تا سال 2021 به 80 % برسد. اما چگونه؟

در حال حاضر دولت امارات روش های مختلفی را در پیش گرفته است. که یکی از آن ها مالیات برا ارزش افزوده است. این مالیات ها شامل سیگار، نوشیدنی، کاهش یارانه سوختی، آب و برق می باشد. دولت امارات قصد دارد  از این راه به درآمد زایی و در نتیجه به رشد اقتصادی مطلوب دست پیدا کند. مقامات اماراتی به این شیوه درآمد خوشبین هستند، و پیش بینی می کنند که در سال اول به 12 میلیارد درهم دست یابند و دوسال آینده این مبلغ را به 20 میلیارد درهم افزایش دهند. نشنال بانک دبی بزرگ ترین وام دهنده ی اماراتی، رقم رشد اقتصادی امارات درسال 2018 را 3.4 % اعلام کرده است. اما با تمدید کاهش تولید نفت تا ماه مارس 2018 این عدد را تنها دو درصد کاهش داد.

مقامات این کشورامید وارند که رشد اقتصادی امارات در سال 2018 توسط اقتصاد غیر نفتی ارتقا پیدا کند. آن ها نسبت به افزایش تجارت جهانی و سرمایه گذاری در زیر ساخت چشم امید بسته اند. بخش زیادی از این امیدواری اماراتی ها به برپایی نمایشگاه اکسپو در سال 2020 بر می گردد. آن ها پیش بینی می کنند که از این طریق اقتصادشان دچار جهش خواهد شد.

این در حالی است که رشد اقتصاد غیر نفتی امارات در سال جاری به حدود 3.3 درصد رسیده است، کسری بودجه این کشور به 4.5 درصد از تولید ناخالص ملی خواهد رسید. ادعای مقامات این کشور این است که رشد اقتصادی امارات در سال 2018 بر طبق قوانینی چیده شده است که باعث جذب سرمایه گذاری خارجی خواهد شد. آن ها همچنین بارها اذعان داشته اند استارت تقویت اقتصاد غیر نفتی که زده اند و ادعا می کنند سهم 60 درصدی دارد را، تا سال 2021 به 80 درصد برسانند.

مقامات این کشور در این مورد با اعتماد به نفس در رسانه ها سخن می رانند واین مستلزم زمان است. در حال حاظر که تنها چند ماه از سال 2018 گذشته است کمی برای قضاوت زود است. قانون سرمایه گذاری خارجی برای رسیدن به هدف رشد اقتصادی 3.4 درصدی امارات در سال 2018 یک امر حیاتی است. البته ناگفته نماند که این کشور تاکنون تونسته است خود را به یک مرکز مالی وتجاری جهانی تبدیل کند. بخش توریسم در این کشور یک بخش مهم و اساسی در رشد اقتصاد داشته است. سابقا مالیات برارزش افزوده در این کشور بسیار کم بوده و توریست ها خوشحال بودند که امارات متحده پایین ترین نرخ مالیات را در جهان دارد. باید ببینیم با وجود وضع قانون جدید باز هم صنعت توریسم به رشد اقتصادی امارات در سال 2018 کمک خواهد کرد.

امارات برای رشد اقتصادی در سال 2018 سعی براین دارد که در اقتصاد غیر نفتی خود تنوع ایجاد کند و به ادعای سران این کشور که تا به حال هم موفقیت هایی را داشته اند، جلوی رکود احتمالی اقتصاد جهانی را کاهش دهد. شهر امیر نشین دبی جزء لاینفک اقتصاد کشور امارات است این شهر علاوه بر جذب توریست بازار فروش طلا و جواهرات هم است. کارشناسان عقیده دارند که شاید در کوتاه مدت مالیات بر بازار این شهر اماراتی ضربه بزند اما در دراز مدت به وضعیت پیشین باز خواهد گشت. این در حالی است که کشور های عضو شورای همکاری خلیج فارس پنج در صد مالیات را بر کالاهای لوکس وضع کرده اند که امارات هم یکی از این کشورها است.

  • آیا واقعا این مالیات ها بر جذب توریست و سرمایه خارجی هیچ تاثیری نخواهد گذاشت؟

اگر پیش بینی کارشناسان درست باشد و امارات طبق ادعای خود به جذب توریست و سرمایه گذار خارجی با شیوه ی جدید برسد، درآمدی که از وضع این قانون نصیب امارات می شود حدود 12 میلیارد درهم خواهد بود. در این صورت دور از ذهن نیست که شاهد رشد اقتصادی امارات در سال 2018 باشیم. نا گفته نماند که قانون مالیات برارزش افزوده در بیشتر کشورهای دنیا وضع شده است. پس توریست به مرور زمان به این قانون عادت خواهد کرد. پس چشم انداز سران اماراتی برای رشد اقتصاد امارات در سال 2018 چندان هم دور از ذهن نیست. البته این مستلزم رشد واقعی اقتصاد غیر نفتی در این کشور است، که طبق ادعای سران اماراتی رشد چشمگیری داشته است. پلکان پرتابی در چند سال آینده برای این کشور حاشیه خلیج فارس را فراهم خواهد ساخت. این ادعا مستلزم گذشت زمان است. شواهد نشان می دهد که رشد اقتصادی امارات در سال 2018 می تواند مطلوب باشد.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *