راهکارهای عملی برای ورود به بازار عمان

عمان

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بازار عمان با سابقه ای درخشان می تواند فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاران ایرانی فراهم نماید. از این رو در این مطلب به بررسی مطالعات صورت گرفته در خصوص راهکارهای عملی برای ورود به بازار عمان می پردازیم. همچنان با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه باشید.

عمان یکی از کشورهای امیرنشین حوزه خلیج فارس است که تنها حدود 3 میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور در همسایگی سه کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و یمن قرار گرفته است. درآمد کشور عمان عمدتا از راه صادرات نفت و گاز به دست می آید. تراز تجاری مثبت و قابل توجه عمان با دیگر کشورهای جهان نشان دهنده تجارت موفق و پایدار آن با بازارهای جهانی است.

سیاست اقتصادی عمان

اخیرا سیاست های اقتصادی حکومت عمان در جهت صادرات غیر نفتی متمرکز شده است و به همین خاطر این کشور پیشرفت های قابل توجهی در حوزه های گوناگونی نظیر صنایع سبک، حمل و نقل و همچنین کشاورزی و پرورش ماهی داشته است. حضور پر رنگ سرمایه گذاران خارجی  و همچنین سرمایه گذاری های صورت گرفته در بخش های خصوصی از جمله تحولات اخیر این کشور در راستای ارتقای صنایع کشاورزی، نساجی، گردشگری و … بوده است.

علاوه بر این با توجه به گزارش‌های بین‌المللی موسسات اعتباری نظیر موسسه مودی (MOODY) یا سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) رتبه اعتباری کشور عمان به ترتیب در گروه‌های Baa۱ و (۳) تعیین شده که نشان دهنده وضعیت مناسب و با ثبات اقتصادی این کشور است.

بررسی روابط تجاری ایران و عمان

کارشناسان اقتصادی کشور در نشست های صورت گرفته در خصوص بررسی روابط تجاری ایران و عمان به پیشرفت روابط و مناسبات سیاسی این دو کشور اشاره کرده اند. اما با این وجود در حوزه مناسبات اقتصادی هنوز نتواسته ایم به طور کامل از ظرفیت‌های موجود در بازار عمان استفاده نماییم. آمارهای به دست آمده، تجارت خارجی کشور عمان را چیزی در حدود ۲۳ میلیارد دلار برآورد کرده که سهم ایران از این میزان کمتر از 3 درصد بوده است.

با توجه به اینکه دولت کشور عمان در برنامه توسعه پنج‌ساله هفتم خود بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰  اقتصاد غیر نفتی و افزایش تنوع‌بخشی در این حوزه را در نظر گرفته است. بنابراین کشور ما باید با شناسایی فرصت های به وجود آمده در بازار عمان، سهم واردات خود به این کشور را افزایش دهد. در ادامه به معرفی مزایای ورود به بازار عمان و فرصت های پیش روی سرمایه گذاران ایرانی در این کشور می پردازیم.

مزایای ورود به بازار عمان

از آنجایی که مهم ترین و بیشترین کالاهای وارداتی عمان از سایر کشورهای جهان شامل مواد غذایی و فرآورده های کشاورزی و دامی، ماشین الات و تجهیزات حمل و نقل، خدمات فنی و مهندسی در بخش های مختلف و همچنین مصالح و تجهیزات ساختمانی می شود و کشور ما نیز خوشبختانه در اکثر این حوزه ها توانمندی خود را به اثبات رسانده است. به این ترتیب تجار و سرمایه گذاران ایرانی می توانند با تمرکز بر روی هر کدام از حوزه های مذکور، در بازار عمان حضوری قوی و قدرتمند داشته باشند.

از طرفی مجاورت جغرافیایی این دو کشور و دسترسی آسان آنها به یکدیگر از طریق راه های ارتباط دریایی نیز از دیگر مزیت های رقابتی ایران نسبت به دیگر کشورها در زمینه تجارت با عمان به شمار می آید. علاوه بر حوزه‌های صنعت، حمل‌ونقل و لجستیک، گردشگری، صنعت ماهیگیری و نیز معدن، سرمایه‌گذاری بر روی تولید محصولات پتروشیمی به ویژه پلی‌اتیلن نیز جزو برنامه‌های کلان اقتصادی این کشور قرار گرفته است. همچنین عمان خواهان توسعه خطوط کشتیرانی، ریلی و زمینی طی سال‌های آتی است.

به این ترتیب سرمایه گذاران و شرکت‌های ایرانی فعال در این حوزه ها می توانند فعالیت موثری در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازار عمان داشته باشند و این بازار جدید را به یک فرصت بزرگ اقتصادی تبدیل نمایند. البته یکی از مشکلات موجود در تبادل تجاری ایران و عمان مسئله بازاریابی است که باید این بخش مورد بررسی قرار گیرد، چرا که ایران نیروی انسانی توانمندی دارد و این قابلیت را دارد تا فرصت های مناسب تجاری عمان را کسب نماید، بنابراین باید از طریق برقراری یک ارتباط موثر و جلب اعتماد طرف عمانی این موقعیت ها را به دست آورد.

فرصت‌های ایران در خدمات فنی و مهندسی به کشور عمان

در این بخش در رابطه با راهکارهای عملی جهت ورود به بازار عمان بیشتر توضیح خواهیم داد. برای مثال اخیرا یکی از اولویت‌های کاری عمان توسعه زیرساخت‌ها، راه ‌ها و امور ساختمانی است. بنابراین شرکت های ایرانی متخصص در این امور با ورود و حضور در این حوزه ها می توانند در جهت توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشور عمان به طور موثری اقدام نمایند.

علاوه بر این با شناسایی مهم‌ترین اقلام مورد نیاز بازار عمان و صادرات این اقلام می توان در فرصت های موجود در بازار عمان سهیم شد. برخی از این اقلام عبارتند از: محصولات ساختمانی، فولاد، مس کاتد، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی، شیرینی و شکلات، خشکبار، ماهی و میگو.

ورود به اجرای پروژه‌های عمرانی کشور عمان از طریق شورای مناقصات این کشور صورت می گیرد. گفتنی است هم اکنون سهم شرکت‌های خارجی در مناقصات مربوط به واگذاری پیمانکاری پروژه‌های دولتی این کشور در حدود ۳۰ درصد می باشد. بنابراین پیمانکاران ایرانی این امکان را دارند تا با مشارکت شرکت‌های عمانی به مناقصات عمرانی این کشور ورود پیدا نمایند. خوشبختانه شرط ورود به مناقصات و نیز بازار کشور عمان، صرفا ثبت شرکت در این کشور نیست و دولت عمان شرایط را برای ورود شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به این کشور آسان کرده است. اما در صورتی که خواهان تاسیس و ثبت کشور در عمان هستید می توانید از طریق دو روش زیر اقدام نمایید.

  • ثبت شرکت های متداول از طریق سپرده‌گذاری ۱۵۰ هزار ریال عمانی
  • ثبت شرکت‌های ممتاز از طریق سپرده‌گذاری ۲۵۰ هزار ریال عمانی

البته به منظور انجام امور مربوط به ثبت شرکت یا شعبه در این کشور، بهتر است از طریق وکلای حاضر در این کشور اقدام شود. حداکثر زمان لازم جهت تاسیس شرکت در کشور عمان ۲۵ روز است و میزان هزینه‌های مربوط به ثبت شرکت در این کشور نیز چیزی در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ ریال عمانی است. همچنین خوب است بدانید که از سوی دولت عمان برای اجرای پروژه‌های با توجیه اقتصادی بالا در این کشور، تسهیلات بانکی ۵۰ تا ۷۰ درصدی ارائه می‌ گردد.

  • بیشترین کالاهای صادراتی ایران به عمان

مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به کشور عمان عبارتند از: میوه و سبزیجات، انواع نان، محصولات لبنی و تخم مرغ، گوشت‌خام، دام زنده و آهن‌آلات. عمده‌ترین کالاهای وارداتی ایران از این کشور نیز شامل انواع فرآورده‌های نفتی و خودرو می‌شود. در صورتی که قصد صادرات مجدد کالا از مناطق آزاد چهارگانه عمان به سایر نقاط دیگر جهان را دارید طبق قوانین این کشور باید ۳۳ درصد از پروسه تولید در این مناطق آزاد صورت بگیرد و در نهایت محصولات نیز با برچسب این کشور به بازارهای ثالث صادر گردد.

  • تسهیلات صندوق ضمانت صادرات برای بازار عمان

طبق گروه بندی صورت گرفته توسط صندوق ضمانت صادرات ایران، کشور عمان در مقایسه با دیگر کشورها در گروه دوم جای گرفته است. با توجه به این مطلب می توان گفت عمان جزو کشورهایی است که از نظر این صندوق در زمره کشورهای با ریسک پایین تلقی می‌شود.

خوشبختانه صندوق ضمانت صادرات ایران جهت ارائه انواع پوشش های ریسک صادرات کالا و نیز سرمایه‌گذاری بنگاه‌های ایرانی به کشور عمان آمادگی کامل دارد. از این رو تمامی شرکت‌ها و صادرکنندگان ایرانی می‌توانند از تسهیلات پیش از حمل کالا و همچنین تسهیلات بعد از حمل کالا که توسط صندوق ضمانت صادرات برای بازار عمان ارائه شده است، استفاده نمایند.

برگرفته از  otaghnews.com و taadolnewspaper.ir و baztab.ir

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *