اقتصاد ایران در سال 1397

اقتصاد ایران در سال ۹۷

آنچه در این مطلب خواهید خواند

اقتصاد ایران در سال 97 به مانند سال­های گذشته نخواهد بود. خروج آمریکا از برجام و به تبع آن خروج برخی از شرکت­های اروپایی مانند توتال از قراردادهایشان با ایران کاهش سرمایه­گذاری را در بخش نفتی به­جای خواهد گذاشت. از طرفی همانند سالیان گذشته اقتصاد ایران در سال 97 نیز با معضلاتی مانند نرخ بیکاری، میزان بهره­وری، رشد اقتصادی، رشد و میزان سرمایه­گذاری و تلاطم بازار ارز درگیر خواهد بود. در این یادداشت سعی داریم چالش­ها و فرصت‌های اقتصاد ایران در سال 97 را بررسی کرده و دورنمایی از آن داشته باشیم.

خروج آمریکا از برجام

شاید مهم­ترین اتفاق اقتصاد ایران در سال 97 خروج ایالات متحده از معاهده برجام باشد. در طی سالیان 1387 تا 1394 اقتصاد ایران دچار رکود عمیقی شد و معاهده برجام و رفع تحریم­ها علیه ایران و استفاده دولت و بخش خصوصی باعث شده بود ایران از رکود اقتصادی خارج شود و رشد اندک اقتصادی به­دست بیاورد. انتظار آن بود که رشد اقتصاد ایران در سال 97 روند افزایشی ثابتی داشته باشد که باوجود خروج آمریکا از برجام این رشد کمی دچار رکود خواهد شد اما اقتصاد ایران در سال ۹۷ را به خطر نخواهد انداخت.

 

کاهش سرمایه­ گذاری خارجی

یکی از اثرات خروج آمریکا از برجام کاهش سرمایه­‌گذاری خارجی و اروپایی­ها و آمریکایی­ها در ایران خواهد بود. از آن­جایی که شرکت­های آمریکایی در ایران سرمایه­‌گذاری نکرده­اند و شرکت­های چینی توانایی پر کردن جای شرکت­های اروپایی را دارند، انتظار می­رود در این زمینه کاهش چشمگیری اتفاق نیفتد و به ­جای تجارت با اروپا، تجارت با چین و کشورهای شرق آسیایی در اولویت قرار بگیرد.

از دیگر معضلات اقتصاد ایران در سال ۹۷ روند کند سرمایه‌گذاری و نرخ پایین رشد موجودی سرمایه خالص خواهد بود. این مسئله یکی از عوامل افزایش نرخ بیکاری و کاهش درآمد خانوار ایرانی خواهد شد و امید است با افزایش حضور بخش خصوصی در اقتصاد و رفع موانع سرمایه‌گذاری خارجی٬ ارتقاء محیط کسب‌وکار و توسعه و پرورش بازار سرمایه این معضل را مدیریت کرد و شرایط ایران و سرمایه‌گذاری را بهبود بخشید.

شرکت سپاهان همراه ، یکی از تخصصی­‌ترین شرکت­‌های خدمات صادرات و واردات کشور دارای دفتر چین و گوانژو است که می­تواند درلحظه تراکنش­‌های مالی و اقتصادی شما را با نرخ روز ارز انجام دهد و مراحل انبار بار در مبداء و ارسال و مراحل ترخیص کالا از گمرک را برای شما انجام دهد. شما به راحتی می­توانید خرید، انبار، ارسال و ترخیص کالا را در سریع­ترین حالت خود با شرکت سپاهان همراه را داشته باشید.

 

ثبات اقتصاد ايران در سال 1397

اقتصاد ايران در ساليان اخير به‌ جز نوسانات اخير بازار ارز ثبات قابل توجهي داشته و اقتصاد كلان كشور ديگر شاهد آشفتگي و عدم ثبات ساليان 1391 و 1392 نيست. از همين رو انتظار مي‌رود كه دولت تلاش مضاعفي را در حفظ اين ثبات داشته باشد و فرصت مناسبي براي سرمايه‌گذاري و برنامه‌هاي بلندمدت اقتصادي است. با ثبات بازار ارز و مدیریت صحیح بانک مرکزی بر واردات و صادرات و خروج ارز از کشور می‌توان امیدوار بود که ثبات پایدار اقتصاد ایران در سال ۹۷ را مشاهده کرد.

رشد اقتصاد ايران در سال 1397

طبق پيش‌بيني صندوق بين‌المللي پول، اقتصاد ايران در سال 1397 رشدي 4 درصدي خواهد داشت و با تورمي 12.1 درصدي مواجه مي‌شود. در جديدترين گزارش صندوق بين‌المللي پول اقتصاد ايران روندي روبه رشد را طبق آمارهاي بين‌المللي پيش خواهد گرفت. همچنين به گزارش مركز آمار ايران، نرخ رشد اقتصادي 9 ماه اول سال 1396، 4.4 درصد و بدون نفت 4.7 درصد اعلام شده و پيش‌بيني مي‌شود اين رشد در سال 97 ادامه داشته باشد.

بهبود روابط خارجی

بهبود روابط اروپایی ایران پس از خروج آمریکا از برجام و حفظ تراکنش‌های بانکی و مالی در بلندمدت موجب ثبات اقتصادی و رشد مداوم اقتصادی خواهد شد. در همین مدت اندک سران کشوران اروپایی ۵+۱ و مقامات ایران بر حفظ برجام و تعهدات مالی برجام تأکید و اذعان داشته‌اند که با خروج آمریکا روابط مالی خود را کاملاْ با ایران حفظ خواهند کرد. به‌طور مثال پس از خروج آمریکا از برجام٬ روسیه در اقدامی حمایتی تعرفه گمرک اقلام ایرانی را ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داد و همان‌طور که ذکر شد چین نیز مصمم به ادامه فعالیت‌های اقتصادی و توسعه آن با ایران است.

تورم و بیکاری

در سالیان اخیر همواره جمعیت جوان بیکار بخش بزرگی از معضلات اقتصادی کشور بوده و در سالیان قبل از برجام به‌دلیل تحریم‌های هسته‌ای تورمی مهارناشدنی را در کشور شاهد بودیم. دولت یازدهم و دوازدهم تلاش زیادی در مهار تورم داشت؛ به‌طوری که کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی در جلسه با خبرنگاران در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۹۷ اعلام کرد: طبق آمار بانک مرکزی در سال ۹۶٬ نرخ تورم تک رقمی و ۸.۳ درصد بوده است و برای اولین‌بار شاهد سرمایه‌گذاری مثبت در کشور بودیم. وی همچنین به ایجاد ۸۰۰ هزار نفر اشتغال خالص طی سال گذشته اشاره کرد. آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی نشان از این دارد که وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود بوده و با هوشمندی می‌توان مسائل و معضلات اقتصادی آینده ناشی از خروج آمریکا از برجام را مدیریت کرد و اقتصاد ایران در سال ۹۷ شاهد رشد اقتصادی مطلوبی باشد.

تحریم‌های نفتی آمریکا

از دیگر معضلات اقتصاد ایران در سال ۹۷ تحریم‌های نفتی آمریکاست که موجب می‌شود بازار نفتی ایران در اروپا دچار رکود بشود. در حال حاضر اروپا روزانه در حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کنند و در پی تحریم‌های نفتی ایران این بازار را ازدست خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود صادرات نفتی ایران سمت‌وسوی آسیا و جنوب شرقی آسیا را درپیش بگیرد و خلاء خرید کشورهای اروپایی را با افزایش صادرات به کشورهایی مانند هند٬ چین٬ مالزی و پاکستان را پر کند.

درنهایت اقتصاد ایران در سال ۹۷ دورنمایی مثبت دارد و با خروج آمریکا از برجام مسیر آسیا را پیش بگیرد و حجم مبادلات خارجی خود را با شرق آسیا افزایش دهد. با وجود پیش‌بینی تورم دورقمی انتظار می‌رود با رشد اقتصادی مثبت بیکاری کاهش یابد و اوضاع اقتصادی ثبات بیشتر و پایدارتری را در پیش روی خود ببیند.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *