رشد ۴۲ درصدی واردات تلفن همراه

رشد ۴۲ درصدی واردات تلفن همراه در ۹ ماه ابتدایی سال

آنچه در این مطلب خواهید خواند

معاون فنی دفتر آمار گمرک، از افزایش ۴۲ درصدی واردات تلفن همراه خبر داد و گفت: تلفن همراه در ۹ ماه منتهی به آذر ۱۴۰۰، در صدر کالا‌های وارداتی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آرزو غنیون، معاون فنی دفتر آمار گمرک افزود: در ۹ ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۰، حدود ۱۳ میلیون و ۶۱ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۲ میلیارد و ۹۴۲ میلیون دلار با رویه تجاری (به غیر از ورود موبایل توسط مسافران یا اصطلاحا رویه مسافری) وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۴۲ درصدی از نظر تعدادی و ۱۱۷ درصدی از نظر ارزشی را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر میزان واردات گوشی تلفن همراه طی ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر تعدادی حدود سه میلیون و ۸۹۶ هزار دستگاه بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس اطلاعات موجود و مقدماتی تجارت خارجی کشور طی ۹ ماهه منتهی به آذر ماه سال ۱۴۰۰، میزان واردات قطعی کشور بالغ بر ۱/ ۳۰ میلیون تن و به ارزش ۹/ ۳۶ میلیارد دلار بوده است. این میزان واردات مشتمل بر چهار هزار و ۶۳۰ قلم کالای وارداتی (تحت کدتعرفه ۸ رقمی) است که از ۱۱۵ کشور طرف معامله تجاری ایران وارد کشور شده است. غنیون گفت: در میان کالا‌های وارداتی، حدود دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به واردات «گوشی تلفن همراه» تخصیص یافته که این میزان چیزی حدود ۸ درصد کل ارزش واردات کشور در ۹ ماهه سال جاری است.

معاون دفتر آمار گمرک ادامه داد: از مهم‌ترین دلایل افزایش واردات این کالا نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، می‌توان به تداوم گستره نیاز به گوشی‌های تلفن همراه هوشمند در منازل توسط دانش‌آموزان و دانشجویان حسب شرایط آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌ها، ناشی از اثرات بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و آموزشگاه‌های زبان‌های خارجی، کلاس‌های تقویتی و… اشاره کرد. از سوی دیگر مدت زمان محدود بهره‌برداری از گوشی تلفن همراه (به‌طور متوسط سه سال برای هر دستگاه گوشی تلفن همراه) به دلیل چرخه طول عمر کوتاه این کالا از دیگر دلایل نیاز بازار به واردات این کالای مصرفی به شمار می‌رود.

غنیون در خصوص قیمت تلفن همراه وارداتی گفت: متوسط قیمت واحد هر دستگاه گوشی تلفن همراه وارداتی در مدت زمان مورد بررسی حدود، ۲۲۵ دلار بوده است که نسبت به متوسط ارزش وارداتی هر دستگاه گوشی تلفن همراه در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹، که ۱۴۸ دلار بوده است، حدود ۷۷ دلار بیشتر است. این رقم متضمن افزایش ۵۲ درصدی شاخص متوسط ارزش وارداتی این کالاست.

غنیون در ادامه گفت:در شرایط اقتصادی موجود، با اعمال نرخ حقوق ورودی برای گوشی‌های با ارزش بیش از ۶۰۰ دلار روند واردات این کالای مصرفی به سوی گوشی‌های با ارزش کمتر از سقف تعیین شده سوق داده می‌شود، بطوریکه عموم مردم توان خرید و بهره برداری از این کالای مصرفی را داشته باشند. همچنانکه متوسط قیمت هر دستگاه گوشی تلفن همراه وارداتی نیز موید این امر می‌باشد. در بررسی میزان واردات گوشی‌های تلفن همراه با ارزش بالای ۶۰۰ دلار طی مدت زمان مورد بررسی مشخص شد حدود ۵ درصد از تعداد کل واردات گوشی‌های تلفن همراه وارداتی به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اختصاص داشته است.

منبع: صدا و سیما

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *