صادرات و ترخیص کالا از گمرک ترکیه چگونه است؟

ترخیص کالا از گمرک ترکیه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ترکیه یکی از مقاصد اصلی صادرات و مسافرت خارجی ایران است. شاید به همین دلیل نیاز به خدمت ترخیص کالا در ترکیه برای کالای صادراتی یکی از خدمات پرطرف‌دار ایرانیان شده است. البته این خدمت می‌تواند به‌سادگی خوردن یک لیوان آب یا به‌سختی کندن کوه باشد. مسئله این است که چه کسی بخواهد این کار را انجام دهد. همکاران ما در استانبول و دیگر گمرکات ترکیه امکان ترخیص کالای صادراتی را دراسرع‌وقت برای شما انجام خواهند داد.

ترخیص کالا از گمرک یکی از مهم‌ترین مراحلی است که در فرایند واردات و صادرات به هر کشوری طی می‌شود. قوانین ترخیص گمرک بین کشورها بسته به توافقات بین کشورها و انواع محصولات وارداتی و صادراتی و تأثیر آنها بر اقتصاد آن کشورها بسیار متفاوت است. در اینجا با مهم‌ترین اصطلاحات مرتبط با این موضوع بیشتر آشنا می‌شویم، همچنین به نقش ترخیص‌کار گمرکی در این موارد و خدمات شرکت بازرگانی سپاهان همراه می‌پردازیم.

ترخیص کالا از گمرک چیست؟

به طور خلاصه ترخیص کالا از گمرک به معنای تکمیل فرایند صادرات یا واردات یک محصول خاص باتوجه ‌به قوانین و شرایطی است که در کشور (کشور صادرکننده یا واردکننده) و آنچه همراه با اسنادی است که تکمیل فرایند را تضمین می‌کند، بدون هیچ‌گونه هرگونه اقدامی. مانع یا مشکل و پرداخت مالیات در صورت وجود برای امکان دادوستد محصولات در بازار داخلی. ترخیص کالا در استانبول طبق همین تعریف معنی می‌شود.

تفاوت ترخیص کالای صادراتی و وارداتی چیست؟

وقتی کالایی به کشور ما وارد می‌شود و می‌خواهد از گمرک جمهوری اسلامی ترخیص شود به طور معمول آن را ترخیص وارداتی می‌گویند. در طرف مقابل وقتی که کالایی را از ایران یا جای دیگر به کشور مقصد خارجی بفرستیم، خدمات از گمرک کشور مقصد را ترخیص خارجی می‌گویند. طبیعتاً ترخیص از گمرک ایران برای هم‌وطنان ساده‌تر است و شاید در مواردی خودشان بدون نیاز به شرکت واسطه یا ترخیص‌کار این امر را انجام دهند. طبیعتاً در گمرک کشوری که به آن دسترسی کمتری داریم و حتی زبان آن را ممکن است ندانیم، نیاز به شرکت‌های بازرگانی بین‌المللی پیدا می‌کنیم که در آنجا حضور فیزیکی داشته باشند و بتوانند کالا را بدون معطلی از گمرک متبوعه خارج کنند. این یکی از خدماتی است که شرکت سپاهان همراه با حضور در دفتر ترکیه(استانبول) به مشتریان خود ارائه می‌کند.

ترخیص‌کار گمرک کیست؟

ترخیص‌کار گمرکی یک شخص حقوقی(شخص یا شرکت) است که به قوانین و مقررات تجارت خارجی در آن کشور مقصد آشنایی دارد. او از سوی دیگر از ویژگی‌های هر کالا باتوجه‌به قوانین کشور و مدارک، اسناد و مدارک و گواهینامه‌هایی که باید به مراجع مربوطه ارائه کند اطلاع دارد. ترخیص‌کار در کشور متبوعه تا پس از اتمام مراحل ترخیص کالا از گمرک، بدون هیچ مانعی فرایند صادرات یا واردات را تکمیل می‌کند.

در بیشتر مواقع، خدمات ترخیص کالا از گمرک با راهکارهای حمل و سایر خدمات پشتیبانی مانند خدمات حمل‌ونقل در کشور مقصد، نگهداری انواع کالا، بسته‌بندی و سایر خدمات همسو است.

چرا به یک شرکت بازرگانی در ترخیص کالا از گمرک ترکیه نیاز دارم؟

  • ترخیص‌کار گمرکی به عنوان واسطه بین صاحب کالا و مقامات رسمی در کشور ترکیه تلقی می‌شود، و از مطابقت کالا با قوانین کشور متبوع اطمینان می‌دهد.
  • ترخیص‌کار گمرکی در این زمینه تجربه دارد و در صدور کلیه مدارک لازم برای تکمیل فرایند واردات یا صادرات سریع عمل می‌کند که بدون هیچ مشکلی روند ترخیص کالا از گمرک ترکیه را تسریع می‌بخشد.
  • یکی دیگر از مزایای استفاده از نماینده گمرکی، کاهش هزینه مالیات است که با دانش نسبت به راه‌های قانونی این امر را تسهیل می‌کند.

وقتی صحبت از مدارک موردنیاز برای تکمیل فرایند صادرات به طور کامل و به شکل مناسب است، باتوجه‌به شرایط تحمیل شده توسط شرایط کشور و نوع کالا، موارد متفاوت است.

ترخیص کالا از گمرک ترکیه چطور انجام می‌شود؟

به‌عنوان‌مثال پس از ورود محموله یا کشتی به همراه کالایی که باید ترخیص شود و پس از تخلیه کانتینرها در محوطه بندر دریایی، ترخیص‌کار گمرک بر اساس بارنامه مجوزهای دریافت کانتینرها را از شرکت کشتیرانی مستقر آماده می‌کند.

ترخیص‌کار اسنادی شامل فاکتورهای تجاری، گواهی مبدأ و مقررات بسته‌بندی را در اختیار گمرک قرار می‌دهد تا حقوق گمرکی کالا بر اساس نوع آن تعیین شود. پس از تسلیم صورت‌حساب‌ها به گمرک، بازرسی کالا و انطباق آن را با اسناد ارائه شده توسط ترخیص‌کار به گمرک، ارزش حقوق گمرکی تعیین می‌شود.

در برخی از انواع کالاها مانند مواد غذایی، بازرس درخواست می‌کند که نمونه‌ها به آزمایشگاه تخصصی در این زمینه ارسال شود تا آزمایش، تأیید و از انطباق آنها با مشخصات مشخص شده اطمینان حاصل شود.

ترخیص در گمرک ترکیه چقدر زمان می‌برد؟

فرایند ترخیص کالا از گمرک استانبول معمولاً درصورتی‌که فرایند با مانعی مواجه نشود حدود 5 روز کاری به طول می‌انجامد.

حقوق گمرکی در ترکیه چقدر است؟

مالیات بر ارزش‌افزوده بر کالاهای وارداتی به ترکیه با همان نرخ‌های مربوط به عرضه داخلی کالاها، یعنی 18 درصد اعمال می‌شود، به‌استثنای برخی از کالاها که واجد شرایط کاهش نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده 1 تا 8 درصد هستند. این رقم برای برخی مواد خوراکی و میوه‌ها به 150 درصد می‌رسد.

جدول تعرفه به‏ روز کالاها برای صادرات به ترکیه

دسترسی به اطلاعات تعرفه‌های گمرکی ترکیه از طریق سایت‌های رسمی وزارت اقتصاد این کشور مقدور است. برای اطلاعات بیشتر از تعرفه می‌توانید به وبسایت tarif-tr.ir مراجعه کنید. البته برای دیدن ارقام دقیق و جدول کد تعرفه‌ها نیاز دارید در سایت ثبت‌نام کنید.

مهم‌ترین مدارک موردنیاز برای صادرات به ترکیه

  • فاکتور تجاری کالا (اینوویس)
  • گواهی مبدأ (ممکن است تأیید توسط وزارتخانه یا سفارتخانه نیاز باشد)
  • بارنامه
  • پکینگ لیست
  • گواهی سلامت (غذا، دارو، آرایشی و بهداشتی و…)
  • گواهی صادرات
  • رزرو کانتینر
  • اظهارنامه گمرکی

علاوه بر بسیاری از مدارک و مراحل لازم برای تکمیل فرایند صادرات که قبلاً اشاره کردیم، بسته به محصول و کشوری که کالا به آن صادر می‌شود، متفاوت است.

ترخیص کالای صادراتی در ترکیه با سپاهان همراه

صادرات به ترکیه و ترخیص از گمرک استانبول و دیگر گمرکات جز فعالیت‌هایی است که نیازمند تخصص و زمان‌بندی دقیق است. سپاهان همراه این خدمت را در اختیار صادرکنندگان و مسافران عزیز قرار داده است تا مبادا متحمل خسارت‌های مالی یا سوءتفاهم‌های قانونی شوند. کافی است با کارشناسان صادرات ما تماس بگیرید و از خدمات مشاوره‌ای و کارگزاری برخوردار شوید.

برای مشاوره رایگان و استفاده از خدمات صادرات با شماره زیر تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *