تجارت ایران و روسیه با ارزهای ملی

تجارت با روسیه با ارزهای ملی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

به گزارش تجارت‌نیوز، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گزارش داد، معاون بانک مرکزی ایران گفت تهران می‌خواهد با روسیه با ارزهای ملی تجارت کند.

معاون بانک مرکزی ایران «محسن کریمی» در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: ایران مایل است تجارت با روسیه را با ارزهای ملی دو کشور – روبل و تومان – انجام دهد و توافق‌ها و فرصت‌هایی در این زمینه از قبل وجود دارد.

طبق این گزارش، مسکو پس از آن که بسیاری از کشورها روسیه را تحریم کرده‌اند در نظر داشت گاز طبیعی این کشور را به روبل خریداری کند و در این راستا گام بزرگی برای تضعیف هژمونی دلار آمریکا در تجارت جهانی برداشت. ایران برای تجارت خارجی خود در سال ۲۰۱۸ رسما از دلار به یورو تغییر مسیر داد. در همین مابین معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول «گیتا گوپینات» هشدار داد که تحریم‌های اعمال‌شده توسط کشورهای غربی علیه روسیه می‌تواند منجر به چند پاره شدن نظام مالی جهان و تضعیف سلطه دلار آمریکا در آن شود. این مقام صندوق بین‌المللی پول معتقد است که اقدامات محدودکننده افراطی اعمال شده توسط کشورهای غربی پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین ممکن است باعث ظهور بلوک‌های ارزی کوچک مبتنی بر تجارت بین گروه‌های خاصی از کشورها شود.

مبادلات تجاری بین روسیه و ایران در سال ۲۰۲۱ رکورد زد

به نوشته اسپوتنیک، حجم مبادلات تجاری بین روسیه و ایران در سال ۲۰۲۱ به رکورد جدیدی رسید و از معادل ۴ میلیارد دلار گذشت که صادرات روسیه به ایران بیش از ۳ میلیارد دلار از این رقم را به خود اختصاص داد و واردات روسیه از ایران به ۹۶۷.۳ میلیون دلار رسید که جهشی ۲۱.۴ درصدی نسبت به سال قبل آن بود.

رئیس‌جمهور ایران در ماه ژانویه در سفر دو روزه خود به مسکو گفت: دو کشور درباره مسائل پولی و بانکی گفت‌وگو و توافق کرده‌اند که موانع تجاری را رفع کنند تا مبادلات تجاری را به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهند. رئیسی در این سفر اظهار کرد: دو کشور می‌توانند گام‌هایی برای شکستن سلطه دلار بر روابط پولی و بانکی بردارند و با پول ملی تجارت کنند.

طبق گزارش این خبرگزاری روسی، در حال حاضر نزدیک به ۸۰درصد تجارت بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران را محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد؛ روسیه غلات و دانه‌های روغنی به ایران صادر می‌کند و سبزیجات، میوه‌ها، میوه‌های خشک و آجیل ایرانی را وارد می‌کند.

مقامات روسیه سال‌ها با متحدان و شرکای خود در مورد تجارت با ارزهای ملی گفت‌وگو کرده‌اند و بحران اخیر در روابط مسکو با غرب در پی تحولات اوکراین، به این مسئله انگیزه جدیدی داده و شرکای تجاری روسیه در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین در این خصوص طرف گفت‌وگو و رایزنی قرار گرفته‌اند.

اخیراً هم (چهارم فروردین) سفیر ایران در مسکو گفته بود تهران پیوستن به نظام پیام‌رسان بانکی روسیه برای دور زدن تحریم‌های سوئیفت را بررسی می‌کند. خبرگزاری روسی ریانووستی گزارش داد «سامانه پیام‌رسان مالی روسیه » (SPFS) برای مقابله با خطر قطع دسترسی بانک‌های روسیه‌ای به سامانه سوئیفت طراحی شده است. ایران اکنون در حال انجام رایزنی‌هایی برای پیوستن به SPFS است.

جمهوری اسلامی ایران سال ۲۰۱۲ از سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت کنار گذاشته شد. کشورهای غربی به تازگی دسترسی شماری از بانک‌های روسیه‌ای را هم به این سامانه قطع کرده‌اند. «کاظم جلالی» در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی گفت: ما در حال انجام تلاش‌هایی در این جهت متصل کردن بانک‌های ایران به SPFS در آینده هستیم.

منبع: تجارت نیوز

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *