طرح ضربتی مبارزه با لوازم خانگی قاچاق کلید خورد

طرح ضربتی مبارزه با لوازم خانگی قاچاق کلید خورد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

از امروز چهارشنبه 18 خردادماه مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه آغاز خواهد شد و فروشگاه‌ها و انبارهایی که کالای قاچاق داشته باشند مورد بازرسی، ضبط کالا و جریمه قرار خواهند گرفت.

به گزارش روابط‌عمومی سپاهان همراه، بر اساس اعلام سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از امروز به‌صورت جدی، قاطع و مستمر شاهد برخورد با لوازم‌خانگی قاچاق در سطح عرضه، انبارها و گلوگاه‌های قاچاق خواهیم بود.

حمیدرضا دهقان نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  گفت بر اساس آمار سال 98 حدود 12.5 میلیارد دلار قاچاق ورودی صورت‌گرفته است. در سال 1400 پنجمین کالایی که بیشترین ارزش کشفیات در میان کالای قاچاق را داشته است لوازم‌خانگی است. برآورد می‌شود تنها دسته از کالا حدود یک میلیارد و 400 تا یک میلیارد و 700 میلیون دلار به کشور قاچاق شده است.

تعیین و تکلیف کالای ته لنجی و ملوانی

وی درعین‌حال به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تعیین و تکلیف کالاهای ته لنجی و ملوانی تاکید کرد و گفت: برخی قطعات از پیش آماده در حوزه لوازم‌خانگی از تا کنون از طریق این استثنائات تجاری وارد کشور می‌شد که حالا با دستور رئیس‌جمهور قرار است در این زمینه تعیین و تکلیف شود.

از مرداد 99 تمامی لوازم‌خانگی مثل کولر، یخچال، ماشین لباسشویی و غیره ملزم به اخذ و نصب شناسه کالا بر اساس رویه تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز شدند. بر اساس این گزارش در سال‌های پیش حجم قاچاق کالای لوازم‌خانگی به 2250 میلیون دلار می‌رسید که با اقدامات انجام شده از سال 98 تا کنون این میزان به 1600 میلیون دلار کاهش‌یافته است.

این میزان کاهش قابل‌توجه است ولی به گفته مسئولان هنوز قابل‌قبول نیست و بر همین اساس با هماهنگی رئیس‌جمهوری و معاونت اول وی هماهنگی در قالب «قرارگاه شناسایی و مبارزه با کالای قاچاق» ایجاد شد و هماهنگی بین دستگاه‌ها صورت پذیرفت.

پوشاک، دخانیات و لوازم آرایشی در مرحله بعد

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دررابطه‌با قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز این‌گونه بیان کرد: این قرارگاه با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دارای 5 کمیته در ذیل خود است، از جمله آن‌ها کمیته شناسایی با محوریت دستگاه‌های اطلاعاتی است؛ این کمیته محل‌های عرضه کالا، تجمیع کالا (انبارها)، مسیرهای حمل و حامل‌های قاچاق را شناسایی کرده و بر اساس اطلاعات کمیته شناسایی این موارد را در اختیار کمیته عملیات و پشتیبانی  فرماندهی انتظامی و پلیس امنیت اقتصادی قرار می‌دهد.

به گفته دهقانی نیا، از همین امروز به بعد باید شاهد برخورد قاطع، سریع، جدی و مستمر توسط ضابطین و کاشفان در حوزه لوازم‌خانگی و دیگر کالاهای هدف از جمله لوازم قطعات یدکی، پوشاک، محصولات دخانی و کالاهای سلامت‌محور با اولویت‌بندی لوازم آرایشی و بهداشتی و غیره باشیم.

درخواست تعویق 48 ساعته ضربتی

محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت نیز با اشاره به اصلاحات قانون مبارزه با قاچاق، گفت شرایط برای مبارزه با قاچاق بهتر شده است و از امسال هر ماه یکی از دسته‌های کالاهایی قاچاق هدف‌گذاری ویژه شود. تا کنون مبارزه با قاچاق واردات قطعات خودرو شدت گرفته است و از امروز مبارزه با لوازم‌خانگی قاچاق تشدید خواهد شد.

وی همچنین خواستار تعویق برخورد ضربتی و پلیسی به مدت 48 ساعت شد و گفت: از ستاد مبارزه با قاچاق کالا اجازه خواستیم که امروز و فردا، بازرسی توسط اماکن و بازرسان اتحادیه‌ها انجام شود و برخورد پلیسی و ضربتی به مدت 48 ساعت به تعویق بیفتد.

سپاهان همراه در تمامی سال های فعالیت خود همواره در کنار اشخاص حقیقی و حقوقی معتبری بوده که واردات یا صادرات کالای خود را به صورت کاملا قانونی انجام می دهند و ضمن آگاه سازی مشتریان محترم از تغییرات قوانین عمومی و گمرکی و ارزی و دیگر عوامل موثر بر کسب و کارها ، همچون گذشته با انجام کلیه امور بازرگانی به صورت کاملا حرفه ای و قانونی و بر اساس آخرین قوانین و مقررات تجاری ، گمرکی و ارزی جمهوری اسلامی ایران ، در خدمت مشتریان گرامی است .

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *