اداب و رسوم مردم چین در قرارهای تجاری

آداب و رسوم مردم چین در تجارت

آنچه در این مطلب خواهید خواند

با توجه به این که چینی ها امروز در جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان، سهم عمده ای از تجارت بین الملل را به خود اختصاص داده اند، کسب آگاهی از قواعد فرهنگی آن ها اهمیت زیادی دارد.اگر احساس قدردانی را به عنوان بخشی از آداب تجارت خود نشان می‌دهید، بهتر است این انگیزه را در هنگام تجارت با چینی‌ها مهار کنید. زیرا اداب و رسوم مردم چین با آنچه در ذهن می‌پندارید متفاوت است.

بهترین کار این است که هنگام برخورد با تجار چینی خونسردی خود را حفظ کنید. بیشترین کاری که می‌توانید انجام دهید استفاده از کلمات محبت آمیز و مودبانه یا لبخندی کم رنگ است. مهم نیست که چقدر سپاسگزار و قدردان هستید؛ هدیه نیاورید و در رستوران انعام ندهید، چرا که هدیه‌ها در کسب و کار با چینی‌ها با خوشحالی پذیرفته نمی‌شوند. البته این بخش کوچکی از فرهنگ مردمان چین است که باید آن ها را بدانیم. در این مطلب به معرفی جامع آداب و رسوم مردم چین در تجارت پرداختیم.

  • نام رسمی چین، جمهوری خلق چین (PRC) است.
  • زبان رسمی چین، چینی استاندارد است.
  • پایتخت چین، پکن و بزرگترین شهر آن شانگهای است.
  • جمعیت کشور چین تقریباً 1.35 میلیارد نفر است.

نکته مهم: سیاست رسمی در آداب تجارت چینی هدایا را ممنوع می‌داند.

آداب و رسوم تجار چین: ذهنیت تجاری

تاجران چینی از شما انتظار دارند که برای جلسه به خوبی آماده باشید. اطمینان حاصل کنید که حداقل 20 نسخه از پروپوزال خود را آماده تحویل دارید. توجه داشته باشید که مطالب ارائه باید فقط سیاه و سفید باشد و از استفاده از رنگ‌های مختلف در پروپوزال‌ها خودداری کنید.

فرهنگ مردم چین در قرار کاری

 گپ و خوش‌و‌بش‌های کوتاه در ابتدای جلسه بسیار مهم تلقی می‌شود.

آنها ترجیح می‌دهند قبل از بستن یک معامله، ارتباطی مستحکم برقرار کنند، بنابراین ممکن است مجبور شوید چندین بار برای رسیدن به اهداف خود، با آن‌ها ملاقات کنید.

حفظ خونسردی در طول جلسات برای شما حیاتی است. ایجاد خجالت یا نشان دادن بیش از حد احساسات می تواند تأثیر منفی بر یک مذاکره تجاری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: کدام یک از شهرهای چین برای تجارت مناسب تر هستند ؟

در مورد تصمیم گیری، چینی‌ها تمایل دارند مذاکرات را بسیار فراتر از ضرب الاجل مورد توافق تمدید کنند تا از مزایایی برخوردار شوند. برای آن آماده باشید: تاخیرهای آنها را بپذیرید و ضرب الاجل را ذکر نکنید. صبر شما بسیار قدردانی خواهد شد!

مردم در چین معمولاً به ترتیب سلسله مراتبی وارد اتاق جلسه می شوند. بنابراین مراقب باشید. آنها تصور می‌کنند که اولین نفری که در اتاق راه می‌رود رئیس هیئت است!

ساعات کاری از 8:00 صبح تا 5:00 بعد از ظهر، دوشنبه تا جمعه است.

بسیاری از کارگران چینی بین ساعت 12:00 تا 2:00 بعد از ظهر به استراحت می پردازند که در طی آن تقریباً همه چیز از کار می‌افتد؛ از آسانسور گرفته تا خدمات تلفن.

بهتر است در این دوره‌ها قرار ملاقات بگذارید: آوریل تا ژوئن و سپتامبر تا اکتبر.

آداب و رسوم مردم چین در خوش‌آمدگویی

دست دادن رفتاری معمول است، اما منتظر بمانید تا اول همتای چینی شما دستش را دراز کند.

به عنوان بخشی از آداب و رسوم مردم چین در تجارت، در هنگام معرفی و خوش‌آمدگویی، بیشتر افراد باید با نام و نام خانوادگی خطاب شوند. مراقب باشید از “رفیق” استفاده نکنید؛ البته مگر اینکه یک کمونیست متعهد باشید.

هنر گفتگو و به کار بردن کلمات چینی

اگر چند کلمه به زبان چینی به کار ببرید، چینی‌ها از آن قدردانی و استقبال می‌کنند اما مطمئن شوید که از معنی و موقعیت‌های مناسب استفاده از آن کلمات آگاه هستید.

خدمات دیگر : مترجم چینی فارسی زبان

 در فرهنگ و آداب و رسوم مردم چین در تجارت و زندگی عادی، سؤالات “آیا غذا خورده‌اید؟” یا “کجا بودی؟” پرسش‌هایی خوشایند و برابر با حال و احوال معمول (مثل سوال “حالتان چطور است؟”) در فرهنگ‌های دیگر محسوب می‌شوند و بنابراین به این پرسش‌های توجه کنید و در پاسخ خود وارد جزئیات شوید! اگر غذا خورده‌اید، حتی اگر نخورده‌اید، خیلی ساده پاسخ دهید”بله” یا به سادگی لبخند بزنید و بگویید “متشکرم!”.

موضوعات محبوبی که در هنگام دیدار مورد استقبال واقع می‌شوند در مورد چین هستند: هنر، مناظر، نقاط دیدنی، آب و هوا، و جغرافیا. می توانید تجربیات سفر خود به کشورهای دیگر را ذکر کنید و برداشت‌های مثبت خود را به عنوان یک گردشگر در چین عنوان کنید!

سعی کنید از بحث‌های سیاسی مانند انقلاب فرهنگی رئیس مائو، سؤالات «تبت» و «تایوان»، حقوق بشر و رفتار با حیوانات اجتناب کنید.

مردم چین نسبت به اظهارات منفی بسیار حساس هستند. در واقع پاسخ‌های منفی بی‌ادبانه تلقی می‌شوند. بنابراین به جای یک «نه» صریح، جایگزین‌هایی مانند: «درباره آن فکر خواهم کرد»/ «شاید»/ «ببینیم چه پیش خواهد آمد» پیدا کنید.

به طور مشابه، اگر همتایان چینی شما می‌گویند “مشکل بزرگ نیست” یا “مشکل جدی نیست”، معمولاً به این معنی است که هنوز مشکلات وجود دارد یا مشکلات جدی هستند.

زبان بدن در فرهنگ مردم چین

خصوصیات فرهنگی مردم چین

زبان و حرکات بدن چیزهایی هستند که باید به طور مداوم در هنگام تجارت در چین و با چینی‌ها مراقب آن‌ها باشید. همانطور که بالاتر ذکر شد، باید آرام و مسلط بر خود باقی بمانید.

وضعیت بدن باید همیشه رسمی و با دقت باشد زیرا نشان دهنده خودکنترلی و احترام است.

مراقب کارهایی که با دستان خود انجام می‌دهید نیز باشید. گذاشتن دست‌ها در دهان، جویدن ناخن‌ها، خارج کردن غذا از روی دندان و کارهایی از این دست بی‌ادبی محسوب می‌شود.

ملاقات‌ها و وعده‌های غذایی درتجارت

  • کد لباس: کت و شلوار محافظه کارانه. رنگ‌های روشن از هر نوعی نامناسب در نظر گرفته می شوند.
  • وقت شناسی حیاتی است. دیر رسیدن در فرهنگ تجارت چین یک تخلف جدی است.
  • وقتی جلسه به پایان رسید، انتظار می رود قبل از همتایان چینی خود، جلسه را ترک کنید.
  • تعویض کارت ویزیت یک روش معمول است، پس حتما تعداد زیادی کارت ویزیت به همراه داشته باشید!
  • بسته به استان محل تجارت، توصیه می‌شود که یک طرف کارت ویزیت به زبان انگلیسی و دیگری به زبان چینی ساده یا چینی سنتی باشد.عنوان حرفه ای خود را درج کنید، به خصوص اگر برای تجارت شما مهم است. همچنین، اگر کسب‌وکار شما قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین یا دارای تمایز معتبر دیگری است، آن را در کارت درج کنید.
  • طلا رنگ پرستیژ و رفاه است، بنابراین اگر کارت ویزیت خود را با جوهر طلا چاپ کنید، این مفهوم را خواهد داشت.
  • کارت خود را با دو دست بدهید و مطمئن شوید که طرف چینی رو به گیرنده است. کارت خود را با دقت دریافت کنید و برای چند لحظه آن را بررسی کنید.
  • هدیه نیاورید! سیاست رسمی آداب تجارت چینی هدایا را ممنوع می کند. این ژست رشوه محسوب می شود که در کشور غیرقانونی است.
  • اگر به یک وعده غذایی کاری دعوت شده‌اید، باید منتظر بمانید تا بنشینید، زیرا یک پروتکل نشستن بر صندلی بر اساس سلسله مراتب وجود دارد. در طول وعده غذایی درباره تجارت صحبت نکنید.
  • در طول یک وعده غذایی، 20 تا 30 وعده می توان سرو کرد، بنابراین سعی کنید یکباره زیاد غذا نخورید! ترفند این است که یک نمونه از هر غذا را امتحان کنید.
  • عقرب‌ها، ملخ‌ها، پوست مار، گوشت سگ و خون ممکن است برای شما سرو شوند. آنها از غذاهای لذیذ و درجه یک محسوب می‌شوند.
  • همچنین مهم است که بدانید چقدر باید بخورید. خالی گذاشتن ظرف به این معنی است که به شما غذای کافی داده نشده است و دست نزدن به غذا نیز توهین‌آمیز است.
  • اگر همه شروع به هورت کشیدن و آروغ زدن کردند نترسید. اینها نشانه لذت بردن در هنگام غذا خوردن است.
  • اگر به صرف نوشیدنی دعوت شده‌اید باید بروید، زیرا ایجاد یک ارتباط شخصی و مستحکم (“guanxi“) در طول تجارت شما بسیار مهم است.
  • ممکن است همتای چینی شما توانایی شما را در نوشیدن الکل، به ویژه “بای جیو” (نام های تجاری رایج “Mao Tai” و “Er Guo Tou”) آزمایش کند؛ نوشیدنی قدرتمندی که ممکن است با سوخت هواپیمایی مقایسه شود! اگر تصمیم گرفتید به صرف نوشیدنی بروید، حتماً از قبل چیزی بخورید. در غیر این صورت یک بهانه خوب برای امتناع از نوشیدن پیدا کنید. بهانه‌های پزشکی مناسب هستند و پذیرفته می‌شوند.
  • انعام دادن به طور کلی در چین توهین تلقی می‌شود و به این معنی است که گیرنده به پول نیاز دارد.

اهمیت اعداد در فرهنگ مردم چین

8 خوش شانس ترین عدد در فرهنگ چینی تلقی می‌شود. اگر با عدد 8 برخورد کردید، آن را نشانه‌ی حسن نیت در نظر بگیرید.

6 به عنوان نعمتی برای رشد و پیشرفت محسوب می‌شود.

4 یک عدد تابو است زیرا مانند کلمه “مرگ” به نظر می‌رسد و بدشگون تلقی می شود.

73 به معنای “تدفین” است.

84 به معنای تصادف است.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *