بیت کوین به زبان ساده {BitCoin چیست ؟}

بیت کوین چیست

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بیت‌کوین به زبان ساده رمزارزی است که هنوز بسیاری از افراد ماهیت آن را نمی‌دانند و فقط از آن برای خریدوفروش (نوسان‌گیری)و یا سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. بیت‌کوین معروف‌ترین رمزارز دنیا و همچنین با ارزش‌ترین رمزارز در بین ۵۰۰۰ رمزارزی است که تاکنون به وجود آمده‌اند.. به‌نوعی بیت‌کوین پدر ارز‌های دیجیتال است.

بیت‌کوین نوعی پول مجازی است که در بستر اینترنت و به‌واسطه علاقه بسیاری از افراد به استفاده از شکل‌های جدیدی از پول‌های مبادله‌ای ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین ماینر بیت کوین

بیت‌کوین شباهت زیادی به پول‌های دیگر دارد و به دلیل مورد قبول واقع‌شدن توسط اکثر مشاغل، شرکت‌ها، تجار و… باعث بوجود آمدن راه جدیدی برای دریافت و پرداخت راحت پول شده است.امروزه در خیلی از شهرها می‌توانید با بیت‌کوین غذا، خانه، ماشین و خرید روزانه خود از سوپرمارکت را انجام دهید.

چرا بیت‌کوین این‌قدر محبوب است؟ (مزایای بیت‌کوین به زبان ساده)

مزایا بیت کوین

البته مقایسه بیت‌کوین با پول‌های کشورهای مختلفت مانند، یورو، دلار پوند و… اشتباه است. زیرا این رمزارز توسط هیچ کشوری پشتیبانی نمی‌شود و به هیچ سیستم بانکی و کنترل پولی نیز متصل نیس. در واقع  این یکی از مهم‌ترین عواملی است که همه بیت‌کوین را دوست دارند.

  • این پول برخلاف پول‌های سنتی، قابل کنترل و ردیابی و.. نیست و فقط توسط ریاضیات و پروتکل‌های هوشمند، کنترل و هدایت می‌شود.
  • از دیگر مزایای بیت‌کوین انتقال آسان آن است. این نوع پول بدون احتیاج به بانک و کارت‌های اعتباری و حواله زدن قبال انتقال به هر کسی است.نحوه  انتقال پول مخفی است و کسی از آن مطلع نمی‌شود. به همین دلیل خیلی از شرکت‌ها و افراد با این روش برای فعالیت‌های وارداتی و صادراتی در دوران تحریم نجات یافته‌اند.

خرج کردن و یا دریافت بیت‌کوین به‌راحتی ارسال و دریافت یک ایمیل است و حتی با تلفن همراه نیز می‌توان این کار را به‌سرعت انجام داد.

پیدایش بیت‌کوین و دلایل پیدایش و ساخت بیت‌کوین

شکل‌گیری و پیدایش بیت‌کوین از افسانه‌های اینترنتی هست. از سال ۲۰۰۸ فرد و یا افرادی با نام ساتوشی ناکاموتو دست به انتشار سندی زدند که به پیدایش و شکل‌گیری بیت‌کوین منجر شد.

ناکاموتو در این سند بحران سال ۲۰۰۸ امریکا را به دلیل را نتیجه نظارت دولت‌ها و فساد در سیستم‌های بانکی دانست و این مشکلات را بهانه‌ای در ایجاد انگیزه در اختراع یک پول جدید دانست.

امروزه بیت‌کوین را پول خالص می‌دانند که در تمام دنیا یک ارزش را دارد که دولت‌ها نمی‌توانند از آن‌ها  برای اهداف سیاسی خود سوءاستفاده کنند.

همین‌که ما با چند کلیک می‌توانیم به یک پول جهانی دست پیدا کنیم و به‌راحتی آن را در هر جای دنیا خرج کنیم، نشان از اهمیت و دنیای خارق‌العاده رمزارزها می‌دهد.

در سال ۲۰۰۹ اولین بیت‌کوین‌ها به چرخه افتاد و به دلیل مزایای نامحدود مثل ویروس برسر زبان‌‌ها پیچید و سریع معروف شد.

برای استفاده از بیت‌کوین شما به یک والت یا کیف پول مجازی (مانند ولت trust) نیاز دارید که ته‌مانده حساب شما را محاسبه می‌کند و پس از رمزگذاری و روی گوشی یا کامپیوتر ذخیره کند.

بیشتر بخوانید: خرید ماینر از چین و دبی

بیت‌کوین چرا و چگونه به وجود آمد؟

بیت‌کوین مثل طلا نفت و … نیست که بشود آن را از زمین استخراج کرد و یا شبیه کاغذها و اسکناس‌ها هم نیست که کشورها با روش‌های عجیب و سخت، آن‌ها را چاپ کرده تا مردم عادی نتوانند آن‌ها را جعل کنند.

بیت‌کوین به طور کامل بر شبکه‌ای غیرمتمرکز از کامپیوترها و همچنین شاهکارهای رمزگذاری بنا شده است.در کل سیستم بیت‌کوین بر اساس شبکه P2P (peer to peer) کار می‌کند. معماری این شبکه شبیه معماری شبکه‌های اشتراک‌گذاری فایل هست که مردم می‌توانند آزادانه همه نوع داده، مثل: فیلم و موسیقی‌های تحت قانون کپی‌رایت را برای هم ارسال کنند. در واقع سیستم بیت‌کوین قدیمی و ساده و درعین‌حال پیشرفته و پیچیده است و هیچ مرکز کامپیوتری ویژه‌ای در جهان وجود ندارد تا تمام فعالیت‌های مرتبط با بیت‌کوین را پردازش و ثبت کند. در عوض هر کاربر با بیت‌کوین خود جز کوچکی از شبکه است که مجموعاً بار پردازشی برای تولید بیت‌کوین و ثبت دادوستدهای آن‌ها را اداره می‌کند. همین غیرمتمرکز بودن شبکه بیت‌کوین، دلیل اصلی این است که تابه‌حال هیچ دولتی نتوانسته است در آن مداخله و برای آن مقررات خاصی وضع کند.

چگونه بیت کوین استخراج می‌شود؟

استخراج بیت کوین

اما قبل از اینکه بیت‌کوین برای استفاده و خرید و دادوستد در دسترس کاربران وجود داشته باشد، باید آن‌ها را استخراج کرد. البته این گنج نه از اعماق زمین بلکه از شبکه‌های کامپیوتری استخراج می‌شود.

هر کامپیوتری که به شبکه بیت‌کوین متصل است، می‌تواند استخراج بیت‌کوین را شروع کند.برای این کار تنها به یک نرم‌افزار رایگان نیاز دارند.

برای استخراج بیت‌کوین تعداد زیادی کامپیوتر باید پردازش کنند و به‌عنوان پاداش، مقداری بیت‌کوین به کیف پول‌های آن‌ها واریز شود.

کار این کامپیوترها انجام اعمال پیچیده و بسیار زیاد ریاضی است و ماحصل این ماین کردن به‌عنوان بیت‌کوین، در کیف پول فرد ریخته می‌شود. 

برخی از افراد جهان میلیون‌ها دلار صرف خرید بهترین سخت‌افزارهای قدرتمند می‌کنند تا بتوانند بیت‌کوین بیشتری استخراج کنند.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

امروزه استخراج بیت‌کوین مثل یک مسابقه شده و افرادی که سخت‌افزار برتری دارند، می‌توانند سود بهتری کنند.

میزان استخراج بیت‌کوین در دنیا چه‌قدر است؟

مقدار کاری که برای استخراج یک بیت‌کوین لازم است، ثابت نیست و متغیر است. در حقیقت  خود شبکه اندازه کار را طوری تغییر می‌دهد که هم بیت‌کوین‌های موجود در سیستم به‌صورت یک‌نواخت و از پیش تعیین شده افزایش پیدا کند و در نهایت به رقم ۲۱ میلیون برسد.

برای مثال در سال ۲۰۱۶ در هر ۱۰ دقیقه ۲۵ بیت‌کوین قابل تولید بود و در سال ۲۰۱۷ به ۱۲.۵ بیت‌کوین در هر دقیقه رسید و در سال ۲۰۲۰ به ۲.۲۵ بیت‌کوین در هر ۱۰ دقیقه می‌رسد.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۱۴۰ میلادی تمامی بیت‌کوین‌ها استخراج و ثابت می‌ماند.

همین محدود بودن بیت‌کوین یکی از دلایلی است که ارزش آن را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

بلاک‌ چین بیت‌کوین (امن‌تر از هر گاوصندوقی!!)

بیت کوین برای سرمایه گذاری

زمانی که بیت‌کوین را دریافت یا ارسال می‌کنید، توسط یک امضای دیجیتال تأیید می‌شود. این تایید برای جلوگیری از جعل بیت‌کوین و قابل تشخیص بودن بیت‌کوین‌های واقعی برای کل شبکه مجازی، الزامی است.

به‌عبارت‌دیگر شبکه بیت‌کوین، مانند یک دفترکل عمومی به نام بلاک‌چین یا بلاک زنجیره‌ای است که برای تمام بیت‌کوین‌ها امنیت لازم را ایجاد کرده تا هک نشوند. این روش به لطف اپن‌سورس بودن و کد‌های خلاقانه میسر شده و برای همه قابل‌مشاهده است.

هر برنامه‌نویس خبره‌ می‌تواند کد‌ها را مطالعه کند و هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. زیرا این کدها نیستند که دادوستدها را رقم می‌زنند بلکه شبکه متصل‌به‌هم از کامپیوترهای جهان است که صحیح بودن هر مبادله را تأیید می‌کند. ازآنجاکه این شبکه غیرمتمرکز است راهی، برای دست‌کاری آن وجود ندارد.

بلاک‌چین یک دفتر حسابداری و بایگانی عمومی است که تمامی تراکنش‌ها و جزئیات در آن ثبت شده است و در هر لحظه مشخص است که هر کیف پول در گذشته یا الان، چه مقدار بیت کوین دارد و یا داشته است. در واقع تمامی سوابق و تاریخچه تراکنش‌های هر کیف پول در آن نگهداری می‌شود

چگونه بیت کوین بخریم؟

در ایران راه‌های زیادی برای خرید بیت کوین وجود دارد که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم، اما برای خرید بیت کوین ۲ چیز لازم است:

  • کیف پول مجازی
  • داشتن حساب کاربری در یک صرافی

داشتن یک کیف پول امن و مطمئن بسیار مهم است و اگر از کیف پول‌های ناامن استفاده کنید، ممکن است پولتان به باد رود. پیشنهاد ما یک کیف پول معتبر مانند کیف پول تراست (trust ) است. که کافیست برنامه آن را در گوشی خود نصب کرده و یک اکانت بسازید.

نکته حیاتی: حتما رمز ۱۲ کلمه‌ای را که برای ساخت کیف پولتان در اختیار شما می‌گذارد، در یک کاغذ نوشته و در جای امن بگذارید. به دلیل این‌که اگر روزی برنامه پاک شد و یا گوشی‌تان خراب شد و خواستید کیف پولتان را در گوشی دیگری بالا بیاورید، تنها راه دسترسی به پول‌هایتان همان ۱۲ کلمه است!!

برای خرید بیت کوین در ایران نیاز به یک حساب کاربری در یک صرافی ایرانی مانند نوبیتکس و یا ارزجو و… دارید تا با پول خود (ریال) بتوانید، تتر و بیت کوین و… بخرید.

نکته مهم: پول خود را در کیف پول‌های ایرانی نگذارید!!

نکته مهم: در هنگام خرید رمز ارز حواستان به کارمزد خرید باشد!! 

5/5 - (1 امتیاز)

4 پاسخ

  1. خیلی عالی بود واقعا بیت کوین را به زبان ساده توضیح داده بودید
    فقط یچیزی برای استخراج بیت کوین از چه ماینری باید استفاده کرد؟

  2. سلام
    برای داشتن درامدی در حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان چه مبلغی را باید برای خرید ماینر خانگی کم مصرف ، کم صدا و جدید بلحاظ تکنولوژی باید سرمایه گذاری کرد؟

    1. سلام، این سوال خیلی کلی هست و به خیلی چیزها از جمله میزان سختی شبکه بستگی دارد ولی برای اینکه کم صدا و مصرفش کم باشه بهتر هست ماینر اتریوم استفاده کنید که برای این درامد حدودا ۳۰۰ تا ۴۰۰ ملیون هزینش است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *