توجه به بازارهای جایگزین آمریکا برای صادرات فرش دستباف ایران

بازارهای جایگزین آمریکا

آنچه در این مطلب خواهید خواند

به گفته فرشته دستپاک، رئیس مرکز ملی فرش ایران، همزمان با تشدید تحریم‌ها، بازارهای جدیدی جایگزین بازار آمریکا در واردات فرش دستباف ایران شده‌اند. وی کشور ژاپن را به عنوان یکی از کشورهای جایگزین بازار آمریکا پس از تشدید تحریم‌ها معرفی کرد.

دستپاک در ادامه گفت:« این انتظار که مشوق‌های صادراتی همانند گذشته برقرار شود حرف درستی است ولی این امکان به خاطر محدودیت‌های بودجه‌ای در شرایط فعلی فراهم نمی باشد.»

وی همچنین افزود:« فرش هنر-صنعتی است که بوی تمدن ایران را می‌دهد و هیچ کالای دیگری مثل فرش نمی‌تواند اولویت صادرات صنایع دستی ایران باشد.» رئیس مرکز ملی فرش ایران از تولید و صادرات فرش دستباف به عنوان یک اشتغال مناسب با ارزآوری بالا برای کشور یاد کرد. شایان ذکر است در حال حاضر حدود دو میلیون نفر در حوزه فرش دست‌باف در حال فعالیت هستند و 29 منطقه نیز برای تولید فرش ایران ثبت جهانی شده‌اند. همچنین هرگونه کپی‌برداری از نقشه فرش‌های این ۲۹ منطقه می تواند با پیگیری و شکایت از سوی ایران همراه باشد.

وی ارزش فرش را بالاتر از دو کالای صادراتی مهم دیگر یعنی پسته و زعفران دانست و اضافه کرد:« گاهی به لحاظ جایگاه برندهای جهانی، برخی فرش ایران را معادل بنز آلمان معرفی می‌کنند اما می توان گفت فرش ایران از بنز آلمان نیز با ارزش‌تر است، زیرا افزایش سن و طول عمر فرش به ارزش و بهای آن می‌افزاید.»

به گفته دستپاک خروج فرش دستباف به همراه مسافر هیچ محدودیتی ندارد و حتی این امکان از ۱۲متر فرش به ۲۴متر نیز افزایش یافته‌ است. وی به تشکیل کارگروه‌های فرش در استان‌های مختلف کشور اشاره کرد و گفت:« کارگروه‌های فرش یکی از پنج کارگروه اول استان‌ها هستند و تولیدکنندگان می‌توانند مسائل و مشکلات مرتبط به تولید خود را توسط کارگروه‌های مستقر در استان‌ها پیگیری کنند.»

همچنین دستپاک از مذاکرات صورت گرفته با استارت‌آپ‌ها، صاحبان ایده و فعالان این بخش سخن گفت و ایده‌پردازی در کسب و کارهای نوین را کمکی برای رونق این حوزه دانست. رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه به تفاهمی که با صندوق کارآفرینی امید انجام شده است اشاره کرد و افزود:« افراد علاقه مند به خرید فرش ایرانی، می‌توانند از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید بهره مند شوند، البته تفاهمی نیز در حال انجام با بانک کشاورزی و صنعت و معدن می باشد تا خریداران با استفاده از تسهیلات این دو بانک فرش را به سبد خانوار خود اضافه نمایند.»

وی در پایان به ظرفیت‌ اتاق‌های مشترک بازرگانی برای کمک به صادرات فرش دست‌باف اشاره کرد و گفت:« فضا به این سمت و سو در حال حرکت است که بتوان فرصتی برای رشد و صادرات بیشتر فرش دست‌بافت فراهم کرد؛ این در حالی است که تهاتر کالا و ایجاد میز مشترک ایران و چین گامی برای افزایش صادرات فرش دستباف است.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *