چرا نان و دیگر مواد غذایی در جهان گران‌تر می‌شود؟

چرا نان و دیگر مواد-غذایی در جهان گران‌تر می‌شود؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند

روسیه اولین صادرکننده بزرگ گندم در جهان و اوکراین پنجمین است. به ترتیب آمریکا، کانادا و فرانسه رتبه‌های دوم تا چهارم را دارند. جنگ روسیه با اوکراین و بحران ویروس کرونا دست به دست هم داده‌اند تا نان و دیگر مواد غذایی در جهان گران‌تر شود.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اظهار کرد: افزایش قیمت جهانی مواد غذایی در فوریه به رکورد بالایی رسید و ۲۴.۱ درصد رشد سال به سال را به ثبت رساند. بحران همه‌گیری ویروس کرونا دلیل پیشین افزایش نرخ تورم مواد غذایی است. در این باره فائو هشدار داد: افزایش قیمت‌ و تورم، باعث می‌شود جمعیت فقیر در کشورهای وابسته به واردات در معرض بیشتر خطر قرار گیرند.

آپالی گالکتی آراتچیلاگ، اقتصاددان فائو اعلام کرد: افزایش قیمت‌های جهانی مواد غذایی یکی از دلایل نگران‌کننده نسبت به وضعیت محصولات و صادرات است. عامل بزرگ تورم قیمت مواد غذایی مربوط به بخش‌های انرژی، کود و خوراک دام است. این موارد حاشیه سود تولیدکنندگان مواد غذایی را کاهش داده و آنها را از سرمایه‌گذاری و توسعه تولید دلسرد کرده‌است.

فائو پیش‌بینی خود را برای تولید غلات در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد. در سال ۲۰۲۱ تولید جهانی گندم از ۷۷۵.۴ میلیون تن به ۷۹۰ میلیون تن افزایش یافت که تا حدودی به دلیل امید برای بازدهی بالا و کاشت گسترده در کانادا، آمریکا و آسیاست. با این حال فائو هشدار داد در پیش بینی‌هایش، تاثیر جنگ میان روسیه و اوکراین را به حساب نیاورده بود. بر این اساس در سال ۲۰۲۲ تولید ذرت در آرژانتین و برزیل بالاتر از میانگین خواهد بود.

بر اساس این گزارش نرخ استفاده از غلات جهان در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱ به میزان ۱.۵درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ خواهد بود که به ۲۸۰۲میلیارد تن می‌رسد. برآورد فائو از میزان ذخایر غلات جهان تا پایان سال جاری میلادی حدود ۸۳۶ میلیون تن است.

چرا نان گران می‌شود؟

دبیرکل اتاق اصناف ایران اظهار داشت: قیمت‌گذاری دولتی یکی از مشکلات بازار ایران در برخی از رسته‌های صنفی است که نان و نانوایی از آن جمله است. محمدباقر مجتبایی اعلام کرد که هزینه‌های نانوایان طی یک سال گذشته افزایش‌یافته ولی قیمت آرد ثابت مانده است. با این در حالی است که نرخ آرد تنها ۲۵درصد هزینه نانوایان را شامل می‌شود؛ برای مثال اجاره مغازه‌ها بیش از ۴۰درصد، دستمزد کارگر طبق قانون کار ۳۹درصد و هزینه انرژی که مربوط به خود دولت است افزایش یافته‌اند.

مجتبایی اعلام کرد: اتاق اصناف ایران جهت تنظیم بازار، خواستار تصمیماتی برای حمایت از مردم و جلوگیری از افزایش هزینه‌های سبد خانوار و همچنین ممانعت از تعطیلی نانوایی‌ها شد. در همین راستا و باتوجه‌به صورت‌جلسه آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار، طبق پیشنهاد اتاق اصناف ایران، مقرر شد ریز هزینه‌های قیمت تمام شده نان در سطح کشور را ضبط کرده تا به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کنیم که در نهایت در ستاد تنظیم بازار جمع‌بندی شود. ریز هزینه‌های نانوایان از جمله نان‌های سنگک، لواش و بربری مورد بررسی قرار گرفت و به‌زودی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت.

منابع: ایرنا، ایسنا

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *