هوشمند سازی خدمات گمرکی با راه اندازی سامانه «گمرک موبایل»

آنچه در این مطلب خواهید خواند

مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران با اشاره به لزوم هوشمندسازی گمرک، ارائه خدمات گمرکی به صورت الکترونیکی را یکی از اهداف و برنامه های آتی گمرک برشمرد و افزود: “کلیه خدمات گمرک در آینده باید به صورت مجازی و کاملا هوشمند ارائه گردد و راه‌اندازی گمرک موبایل یکی از آنها است. در واقع با راه‌اندازی سامانه گمرک موبایل، فرد برای استفاده از خدمات گمرکی دیگر نیازی ندارد که حتما از کامپیوتر استفاده کند بلکه در هر جا حتی در اتوبوس، مترو و محل کار نیز این امکان وجود خواهد داشت که از طریق موبایل وارد سامانه گمرک شده و برخی از خدمات را تحت وب دریافت نماید. علاوه بر این، گمرک به دنبال آن است تا زیرسامانه‌ها را نیز به این سامانه اضافه کند.”

میراشرفی در ادامه در رابطه با موضوع پیام‌ رسان داخلی گفت: “این پیام رسان یک شبکه بومی و ملی گمرک است و می‌تواند همه ذی‌نفعان و همکاران گمرکی را که نزدیک به ۹ هزار نفر هستند با کمترین هزینه با یکدیگر لینک کند و قرار است ماحصل این پیام‌رسان داخلی را به صورت داشبورد الکترونیکی برای مدیران و کارشناسان و سایر ذی‌نفعان داشته باشیم. علاوه براین تصمیم‌گیران بزرگ در عرصه تجارت و اقتصاد نیز می توانند از مواهب این پیام‌رسان استفاده کنند.”

میراشرفی دیگر برنامه های گمرک را مبحث ارزش گمرکی و موضوعات مربوط به استفاده هوشمند و الکترونیکی کردن کنترل‌های غیرمزاحم مثل فراگیر نمودن سامانه RFID عنوان کرد و گفت: “با کمک این سامانه چرخه ترانزیت سهل‌تر و آسان‌تر و تخلفات کمتر خواهد شد. علاوه بر این مبادله دیتا از طریق دستگاه‌ های آشکارساز مثل ایکس‌ری و سایر موارد صورت خواهد گرفت و تبادل اطلاعات بین گمرک و سازمان‌های ذی‌نفع مثل پلیس برقرار می‌شود.”

به گفته رئیس کل گمرک، هوشمندسازی فعالیت های گمرکی امروزه فقط یک گزینه دلخواه نیست، بلکه یک اجبار و الزام است. در واقع در دنیایی که عملاً انفجار اطلاعات در حال رخ دادن است و افراد برای انجام امور خود غیر از تفریح از منزل خارج نمی‌شوند، سازمان‌ها باید به این توانایی برسند که تمامی خدمات خود را به صورت الکترونیک ارائه نمایند تا افراد با صرف حداقل انرژی خدمات مورد نظر را دریافت کنند. گمرک نیز که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های دولتی و جزو پیشگامان سازمان‌های دیوان‌سالار محسوب می شود، توانسته است الکترونیکی کردن امور گمرکی را به خوبی آغاز نماید اما باید این راه را به خوبی ادامه دهد.

وی همچنین به ضرورت همکاری و هماهنگی بیشتر سازمان ‌های همجوار با گمرک اشاره کرد و گفت: ” از آنجا که بیش از ۳۰ سازمان در فرآیند تجارت درگیر هستند، حتی اگر تعداد زیادی از این سازمان‌ها هماهنگی و اتصال لازم را در مورد تبادل اطلاعات داشته باشند، اما معدودی پا به پای پیشرفت‌ها جلو نیایند، مسلماً کار مابقی نیز آن طور که باید و شاید مورد رضایت ذی‌نفعان قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل توقع داریم سازمان‌های مرتبط با تجارت به چنین موضوع مهمی حتماً و حتماً اهمیت بدهند و انرژی و اعتبار لازم را صرف کنند تا بتوانیم خدمتی را که ماحصل تلاش و هماهنگی ۳۰ سازمان است به صورت یک خدمت سهل و آسان و کم هزینه در مدت زمان منطقی و کوتاه ارائه کنیم.”

میراشرفی در پایان از سازمان ‌های دیگر خواست تا محرک گمرک باشند و  این در حالی است که با اقدامات مثبتی که هم اکنون در بحث اتوماسیون انجام شده، این گمرک است که دیگر سازمان‌ها را به نحوی مجاب ساخته تا پا به پای گمرک حرکت کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *