همکاری مجدد کونلون بانک چین با ایران

کونلون

آنچه در این مطلب خواهید خواند

در آخرین شماره روزنامه دنیای اقتصاد که در تاریخ ۸ آذر ماه منتشر شده، مطلبی با عنوان “فصل جدید همکاری با کونلون بانک” به چشم می‌خورد. در این خبر آمده است که اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اعلام کرد از تاریخ ۱۱ آذر (۲ دسامبر) پس از وقفه‌ای یک ماهه همکاری مجددی بین بانک کونلون چین و ایران آغاز خواهد شد. ارائه خدمت از سوی این بانک در روابط اقتصادی ایران و چین نه‌تنها بی‌تأثیر نبوده بلکه نقطه عطفی نیز محسوب می‌شود‌.

کونلون بانک جز زیرمجموعه‌ شرکت ملی نفت چین در سال ۲۰۰۲ تأسیس شد. این بانک در ابتدا بسیار کوچک بود و حتی شعبه‌ای در پکن نداشت. اما با کمک ایران به این مهم دست یافت و ارزش آن طی این سال‌ها بسیار بالا رفت تا جایی که در سال ۲۰۱۲ در حدود ۶ میلیارد دلار برآورد شده بود.

در سال ۲۰۱۳ وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه روند تحریم‌ها علیه ایران، کونلون بانک را به خاطر ارائه خدمات و فعالیت با ایرانیان، جریمه سنگینی کرد که باعث شهرت بیشتر این بانک شد.

پس از دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، اواخر ماه اکتبر رویترز خبری مبنی بر توقف ارائه خدمات به ایران از سوی کونلون بانک منتشر کرد و اذعان داشت این بانک تنها برای مبادلات کالاهای بشردوستانه با ایرانیان همکاری خواهد داشت.

در طول یک ماه اخیر که صادرات نفت ایران به چین متوقف شده بود، کونلون بانک نیز از ارائه خدمات به ایرانیان خودداری کرد و دولت و بخش خصوصی را به تکاپوی پیدا کردن راهی جدید جهت برقراری روابط مالی با چین و جایگزینی برای این بانک انداخت. اما اکنون با ازسرگیری صادرات نفتی به این کشور از دوشنبه، رئیس اتاق بازرگانی در طی مصاحبه‌ای با پایگاه خبری ایران گفت قرار است پول فروش نفت کونلون بانک واریز شود تا فعالان اقتصادی و بازرگانان بتوانند از خدمات این بانک استفاده نمایند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

 

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *