فناوری‌های انقلابی برای صنعت حمل؛ سال 2023

فناوری های حمل

آنچه در این مطلب خواهید خواند

صنعت حمل و لجستیک در سال‌های اخیر تحت‌تأثیر فناوری‌های نوین بوده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در سال 2023 حوزه حمل‌ونقل شاهد ترندهای جدیدی در زمینه فناوری باشد و شاید چهره این صنعت به‌کلی تغییر کند. آن‌طور که در سال 2022 شاهد پیشرفت‌های مهمی در فناوری حمل بودیم. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به بهبود عملکرد خودروهای خودران و ناوگان‌های هوشمند GPS محور اشاره کرد که دورنمای این صنعت را هم برای شیپرها و هم برای کریرها به‌کلی تغییر خواهد داد. زنجیره‌های تأمین با تحلیل داده‌های آنلاین هوشمندتر می‌شوند و شرکت‌های بیشتری «پایداری» را به‌عنوان جزئی کلیدی برای آینده صنعت لجستیک در اولویت قرار می‌دهند.

با حرکت به سمت سال 2023، شرکت سپاهان همراه تمرکز بیشتری روی فناوری پایدار و شفافیت زنجیره تأمین از طریق استفاده فناوری‌های نوین در سیستم‌های لجستیک را متصور است.

7 فناوری انقلابی در صنعت حمل‌ونقل

برای کاهش هزینه‌های حمل و لجستیک و قابل‌اعتمادتر شدن (پایداری) این صنعت چند فناوری نوین بررسی می‌شود که می‌توانند تغییراتی بنیادین در حوزه حمل‌ونقل رقم بزنند. البته هنوز بسیاری از این فناوری‌ها برون‌مرزxی هستند و در داخل کشور خیلی کارایی بالایی ندارند؛ ولی دانستن اینکه در مقیاس جهانی این صنعت چه پیشرفت‌هایی کرده است خالی‌ازلطف نیست.

1. سیستم‌های مبتنی بر ابر

سیستم‌های مبتنی بر ابر در حمل و نقل

پذیرش گسترده سیستم‌های مبتنی بر ابر در لجستیک، عصر جدیدی را برای شیپرها و کریرها آغاز می‌کنند. سیستم‌های مبتنی بر فضای ابری به فرستنده‌ها این امکان را می‌دهند که محموله خود را هنگام حمل به مقصد ببینند و هنگامی که یک مشکل لجستیکی رخ می‌دهد یا به بهینه‌سازی مسیر نیاز است، می‌توانند در زمان واقعی پاسخ دهند تا از مشکلات طولانی‌مدت با تحویل به‌موقع جلوگیری کنند.

شرکت‌های حمل‌ونقل یا کریرها هم می‌توانند از فناوری ابری استفاده کنند تا فوراً باربری مناسب‌تر انتخاب کنند. کریرها با این کار ناوگان خود را بهبود می‌بخشند و تا حدودی به جریان ترافیک و مشکلات موجود در مسیر پاسخ می‌دهند. کنترل ناوگان، با استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه نیز با چنین سازوکاری تحقق می‌یابد.

در اینجا برخی استفاده‌های سیستم‌های ابری برای صنعت لجستیک را می‌توانید ببینید:

  • مدیریت انبارداری
  • مدیریت مسیر و ناوگان حمل
  • استفاده بهینه از نیروی کار
  • دسترسی یکپارچه به داده‌ها با اپلیکیشن

2. بلاک‌چین

بلاک‌چین یکی از روش‌های بسیار پیشرفته رمزگذاری برای ذخیره و ردیابی اطلاعات مالکیت و تراکنش‌هاست. این فناوری در ابتدا صرفاً برای استفاده در سامانه‌های مالی طراحی شده بود؛ اما با وجود قابلیت‌های بی‌نظیر آن به‌عنوان یک‌روند قدرتمند ظاهر شد که چندین سهام‌دار در زنجیره تأمین حالا از آن استفاده می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، میتسوبیشی یک ردیاب بلاک‌چین برای اطمینان از تحویل دقیق و به‌موقع داروها ساخته است. داده‌ها و سربرگ‌ها که روی بلاک‌چین ساخته می‌شوند، ضد دست‌کاری هستند. میتسوبیشی امیدوار است که اجرای این فناوری را گسترش دهد تا از آن برای پوشش تحویل تأمین‌کنندگان به بیمارستان‌ها و درنهایت حمل‌ونقل بین‌المللی استفاده شود.

با بلاک‌چین، فرستندگان به‌راحتی می‌توانند محصولی را ردیابی و ردیابی کنند که باعث صرفه‌جویی در زمان و تلاش می‌شود. کریرهایی نیز که از بلاک‌چین استفاده می‌کنند می‌توانند کمتر نگران سرقت، آسیب‌دیدن و سایر مسائل لجستیکی باشند و بیشتر بر حمل‌ونقل و تحویل بار با سرعت بیشتری تمرکز کنند.

  • ردیابی تحویل
  • کاهش سرقت
  • کمبود آسیب به بار
  • سرعت بیشتر حمل‌ونقل

3. هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در انبار داری

لجستیک با پیاده‌سازی هوش مصنوعی جهش‌های شگرفی را تجربه خواهد کرد. کاربردهای هوش مصنوعی در لجستیک حمل‌ونقل – مانند وسایل نقلیه خودکار و ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی در انبارها – می‌تواند هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهد.

شرکت «کریر لاجیستیکز» به‌اختصار CLI اخیراً یک منطق مسیریابی و ابزار بهینه‌سازی برنامه‌ریزی جدید توسعه داده است که از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی مسیریابی بار و استفاده کامل از ترمینال استفاده می‌کند. چنین سیستمی توانایی تعیین مسیر، و تعیین ترتیب محموله‌ گیری را برای سفارش هر مشتری خواهد داشت.

هوش مصنوعی در قالب یادگیری ماشینی، می‌تواند به طور هوشمندانه با استفاده از تجربیات گذشته خود را تطبیق دهد و «یاد بگیرد» که نحوه مسیریابی و تحویل بارها را با کشف مشکلات بهینه کند. هر یک از این نوآوری‌ها باعث صرفه‌جویی در زمان و بودجه می‌شود که به حمل‌کنندگان اجازه می‌دهد تا تجارت خود را سریع‌تر و با هزینه ارزان‌تر گسترش دهند.

  • کاهش هزینه ارسال بار
  • تخمین دقیق زمان ارسال بار
  • بهینه‌سازی انبارداری
  • کشف مشکلات راهبردی
  • جلوگیری از ایجاد ترافیک بار

4. اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیاء در حمل و نقل

اینترنت اشیا (IoT) دستگاه‌ها را به اینترنت متصل می‌کند و به‌راحتی به تحلیل‌های مبتنی بر داده اجازه می‌دهد تا تدارکات را به‌صورت آنی سرعت بخشد. با استفاده از داده‌های لجستیکی وسایل نقلیه مجهز به اینترنت اشیا، اپراتورها بادقت بیشتری تعمیر و نگهداری ناوگان را در زمان واقعی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی خواهند کرد. یکی از پیشرفت‌های ناوگان‌های مجهز به اینترنت اشیا این است که با داده‌های آب‌وهوا و ترافیکی و به کمک اپراتورها می‌توانند در توسعه مسیرهای بهینه ارائه کنند که هزینه‌ها را هم برای حامل‌ها و هم برای فرستنده‌ها کاهش می‌دهد.

علاوه بر ردیابی دارایی و مدیریت انبار، دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا (IoT) عصر جدیدی را در لجستیک آغاز می‌کنند: تحویل مبتنی بر پهپاد. آمازون، UPS و Dominos روی فناوری تحویل مبتنی بر پهپاد (دستگاه‌های IoT) سرمایه‌گذاری کرده‌اند که منجر به پیشرفت‌های بسیار مهمی خواهد شد.

  • کاهش هزینه حمل برای شیپر و کریر
  • ردیابی کالا و مدیریت انبار
  • توسعه روش تحویل با پهپاد
  • امکان تغییرات آنی در عملیات

5. همزاد دیجیتال

سرویس AWS  آمازون

این یکی از اتفاقات هیجان‌انگیز حوزه تجارت هم هست. فرض کنید بدون نیاز به حضور فیزیکی بتوانید ماشینی را بررسی کرده، بسته‌بندی آن را انتخاب کنید و صدمات احتمالی در مسیر حمل را پیش‌بینی کنید. یکی از آخرین پیشرفت‌ها در فناوری لجستیک، استفاده از همزاد دیجیتال (Digital twin) دارایی‌های فیزیکی است. همزادسازی از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به شرکت‌ها برای ارزیابی و پیش‌بینی نحوه عملکرد ماشین‌های مورداستفاده در زنجیره تأمین در طول زمان و زمان تکمیل تعمیر و نگهداری استفاده می‌کند.

لاکهید مارتین، Duality Robotics و uCrowds از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی هستند که در حال حاضر از فناوری همزاد دیجیتال برای ساخت مدل‌هایی استفاده می‌کنند و زنجیره‌های تأمین و فرایندهای تولید را برای پیش‌بینی نتایج دنیای واقعی و اندازه‌گیری ریسک عملیاتی شبیه‌سازی می‌کنند. شرکت آمازون با سرویس AWS  یکی از جدیدترین خدمات کامپیوتری است که به مشتریان اجازه می‌دهد شبیه‌سازی‌های فضایی در مقیاس بزرگ را بسازند، کار کنند و اجرا کنند.

همزادسازی دیجیتال زنجیره تأمین برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • درک چابکی و رفتار زنجیره تأمین
  • کشف و رفع تنگناهای لجستیکی
  • آزمایش اصلاحات طراحی زنجیره تأمین
  • نظارت بر ریسک زنجیره تأمین و آزمایش احتمالات
  • برنامه‌ریزی حمل‌ونقل

همزاد مجازی به فرستندگان این امکان را می‌دهد ماشین‌آلات مورداستفاده در انبارها را آزمایش، نظارت و کنترل کنند. فرستنده‌ها حالا می‌توانند مسیرها و هرگونه مشکل قریب‌الوقوع تحویل بار را در زمان واقعی تجسم و روش توسعه تجارت خود را حتی در شرایطی که برایش زیرساخت کافی ندارند، ترسیم کنند.

این فناوری همزادنگاری به شرکت‌های حمل‌ونقل اجازه می‌دهد ناوگان کامیون‌ها را نظارت کنند و زمان نیاز به تعمیر و نگهداری را پیش‌بینی کنند.

6. پدیداری زنجیره تأمین

زنجیره تامین در حمل و نقل

در سال 2023، احتمالاً یکی از تمرکزهای اصلی روی بهبود قابلیت پدیداری زنجیره تأمین (SCV) خواهد بود. داده‌های بلادرنگ مورداستفاده برای بهبود SCV شامل الگوهای ترافیک، شرایط آب‌و‌هوایی و اطلاعات موجودی است. این داده‌های بی‌درنگ به فرستنده‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقل اجازه می‌دهد از مسائل لجستیکی یا کمبود موجودی چشم‌پوشی کنند.

کرافت-هاینز و کامیون‌سازی دایملر از اولین مشتریان مایکروسافت هستند که از «مرکز زنجیره تأمین» بهره می‌برند. هدف این مرکز کمک به بهبود دید زنجیره تأمین است که شامل بهبود نظارت کلی، مدیریت ریسک و کمک به شرکت‌های لجستیکی است. این ابزار با کمک به سازمان‌ها برای طراحی زنجیره‌های تأمین کارآمد که چابک‌تر هستند، با فرآیندهای آماده برای اتوماسیون عمل می‌کند.

مشاهده زنجیره تأمین بدون پیشرفت در سایر فناوری‌های لجستیک، مانند دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا و سیستم‌های مبتنی بر ابر که همه طرف‌های زنجیره تأمین را به هم متصل می‌کنند، امکان‌پذیر نخواهد بود.

  • تنظیم آنی میزان خرید
  • تصمیم‌گیری برای کاهش سرعت زنجیره
  • ایجاد اعتماد برای حامل‌ها
  • افزایش تصمیم‌های آگاهانه در مسیر حمل

7. تحلیل پیشرفته

یکی از مفیدترین مزایای استفاده از فناوری‌های جدید لجستیک، دسترسی به تجزیه‌وتحلیل پیشرفته برای شناسایی و اصلاح مشکلات در زنجیره تأمین است. نگاه دقیق‌تر به داده‌های زنجیره تأمین مانند داده‌های جریان ترافیک، الگوهای نگهداری ناوگان و بسیاری موارد دیگر، می‌تواند برای پیش‌بینی موارد پیش‌بینی نشده در هر مرحله استفاده شود.

بر اساس یک مطالعه مک‌کینزی که بر مسائل مربوط به زنجیره تأمین تمرکز دارد، 85 درصد از شرکت های مورد بررسی گزارش کردند که با «فناوری های دیجیتال ناکافی» در زنجیره تأمین دست و پنجه نرم می‌کنند. والمارت اخیراً جداول ردیابی را در 10 هزار تراکتور در ناوگان خصوصی خود نصب کرده تا از ردیابی ناوگان پیشرفته و تجزیه و تحلیل پیشرفته استفاده کند.

شرکت‌های حمل‌و‌نقل می‌توانند از تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی‌کننده برای کمک به شناسایی مشکلات در زنجیره تأمین یا در مسیر حمل استفاده کنند. اگر مشکلی در حمل‌ونقل رخ دهد، تجزیه‌وتحلیل تشخیصی می‌تواند به تعیین دقیق مشکل کمک کند. به زبان ساده، تجزیه‌وتحلیل‌های پیشرفته از فناوری لجستیک به فرستنده‌ها این امکان را می‌دهد که ارزیابی کنند چگونه می‌توانند تقاضای مشتری را در مقیاس برآورده کنند و چگونه مشکلات لجستیک را در زمان وقوع آنها اصلاح کنند.

  • بهبود فرایند ذخیره‌سازی
  • انطباق با هر نوع حجم کالا
  • تنظیم ناوگان و مسیرهای جایگزین
  • بهبود شرایط انبارداری

چگونه فناوری بر مدیریت لجستیک تأثیر می‌گذارد؟

با پیشرفت‌های جدید در تمامی زمینه‌های حمل، حالا آینده لجستیک درخشان‌تر به نظر می‌رسد. تکامل مداوم پلتفرم‌های لجستیک حمل‌ونقل، سیستم‌های مدیریت حمل‌ونقل مبتنی بر هوش مصنوعی و قراردادهای هوشمندی که جابه‌جایی بسته/بار را دنبال می‌کنند، از مهم‌ترین اتفاقات صنعت حمل‌ونقل و لجستیک است. هم شیپرها و هم کریرها باید آخرین روندهای فناوری لجستیک را دنبال ‌کنند تا مطمئن شوند که در رقابت باقی می‌مانند و بهترین تجربه باکیفیت را برای مشتریان خود ارائه می‌کنند. مطمئن باشید در شرکت بازرگانی سپاهان همراه با تمام قوا به این سمت حرکت کرده و از این فناوری‌های جدید باز نخواهیم ماند.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *