شرایط جدید تجارت چین و آمریکا

تجارت چین و آمریکا

آنچه در این مطلب خواهید خواند

چین و آمریکا به عنوان بزرگ ترین اقتصادهای جهان شناخته می شوند و همانطور که می دانید یک نزاع اقتصادی مداوم بین این دو قدرت همیشه وجود داشته است که گاهی اوقات این نزاع بالا گرفته و یا با انجام توافقاتی کاهش می باشد. اما اخیرا تنش های تجاری میان این دو کشور تشدید یافته و بیش از یک سال است که ادامه دارد. این جنگ تجاری منجر به وضع عوارض تلافی جویانه و تحریم‌ هایی بر کالاهای هر دو طرف شده است. با توجه به تاثیر این تنش ها بر اقتصاد دیگر کشورهای جهان و آسیبی که به زنجیره صنعتی در سراسر دنیا وارد شده است، در این مقاله می خواهیم آخرین اخبار مبنی بر شرایط جدید تجارت چین و آمریکا را مورد بررسی قرار دهیم. همچنان با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه باشید.

توافق اولیه چین و آمریکا

مدت زیادی است که مذاکرات زیادی بین دو کشور آمریکا و چین برای رسیدن به یک توافق جامع صورت می گیرد و در حال حاضر پیشرفت هایی نیز در این مذاکرات مشاهده شده است که بر اساس آن قرار است عوارض اضافی طی چند مرحله لغو گردد. گفتگوی مقامات هر دو کشور نشان می دهد که هر دو طرف به نهایی کردن بخش‌هایی از قرارداد نزدیک شده اند. لازم به ذکر است این مذاکرات هنوز در سطح معاونین ادامه خواهد داشت و  مقامات هر دو کشور در آینده نزدیک تماس‌های تلفنی دیگری نیز با یکدیگر برقرار خواهند کرد.

با توجه به آخرین اخبار به دست آمده از جنگ تجاری اخیر میان چین و آمریکا، به نظر می رسد که مقامات این دو کشور توافق کرده‌اند تا در صورت تکمیل مرحله اول قرارداد تجاری، عوارض وضع شده بر کالا‌های یکدیگر را لغو نمایند. البته برخی از مشاوران دونالد ترامپ همچنان با این تصمیم مخالفت می کنند. وزارت بازرگانی چین نیز در راستای همین خبر اعلام کرده است که دو کشور در نظر دارند طی چندین مرحله این عوارض را لغو کنند، اما زمان مشخصی  برای لغو این عوارض تعیین نکرد. شایان ذکر است این قرارداد هنوز در مرحله آماده سازی برای امضای ترامپ و شی جین پینگ قرار دارد. دولت آمریکا هم اکنون در حال بررسی محل امضای توافق است. در واقع قرار بود امضای این توافق در حاشیه برگزاری اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در شیلی صورت بگیرد، ولی به خاطر ناآرامی‌های به وجود آمده در این کشور، برگزاری این اجلاس لغو گردید. البته به گفته دونالد ترامپ ممکن است فاز اول توافق تجاری بین چین و آمریکا در ایالت آیوا امضا گردد.

 

تجارت چین و آمریکا

آخرین اظهارات برخی از مقامات چینی و آمریکایی در خصوص این توافق

استفانی گرشام، سخنگوی کاخ سفید، با ابراز خوش بینی، تکمیل این قرار داد را پایان جنگ ۱۶ ماهه تجاری بین دو اقتصاد برتر جهان دانست. ولی با این وجود برخی از مشاوران دونالد ترامپ مانند پیتر ناوارو در مصاحبه های خود وجود قرارداد و لغو عوارض را انکار می کنند. به این ترتیب برخی از کارشناسان معتقد هستند که هنوز هم احتمال شکست این قرارداد وجود دارد. زیرا هنگامی که دونالد ‌ترامپ ماه گذشته طرح کلی یک قرارداد موقت را اعلام کرده بود، برخی از مقامات آمریکا از طولانی بودن راه رسیدن به این توافق صحبت می کردند.  اما دلیل مخالفت برخی از مشاوران داخلی و خارجی کاخ سفید با این توافق چیست؟ در واقع با توجه به اینکه آمریکا از عوارض میلیارد دلاری بر کالا‌های چینی به عنوان یک سلاح اصلی در این جنگ تجاری طولانی مدت استفاده کرده است. بنابراین آنها نگران از بین رفتن این اهرم کلیدی آمریکا با برداشته شدن عوارض حتی طی چند مرحله هستند. برای مثال یکی دیگر از مشاوران ترامپ به نام مایکل پیلزبری در مصاحبه اخیر خود گفته است: «توافق خاصی برای لغو مرحله‌ای عوارض وجود ندارد. طرف آمریکایی در مورد اینکه کدام عوارض و چه زمانی برداشته شوند، مردد است. چینی‌ها افکار باطلی دارند و سعی می‌کنند تندرویان داخلی خود را با امید لغو عوارض آرام کنند».

با این وجود باز هم در صورتی که یک قرارداد موقت میان چین و آمریکا تکمیل و امضا شود، انتظار می‌رود آمریکا قول برداشته شدن عوارض ۱۵۶ میلیارد دلاری بر واردات چین را که قرار است در ۱۵ دسامبر اجرایی شوند بدهد. گوشی‌های همراه، کامپیوتر‌های لپ تاپ و اسباب بازی، از جمله کالاهای وارداتی چین هستند که قرار است عوارض آنها برداشته شود.

از سوی دیگر گائو فنگ سخنگوی وزارت بازرگانی چین در بخشی از مصاحبه های خود لغو عوارض را یک شرط بسیار مهم برای هر قراردادی با آمریکا دانسته است. وی در تکمیل این سخن حذف همزمان برخی از عوارض تعیین شده برای کالاهای هر دو کشور را شرط اساسی جهت تحقق اهداف مربوط به مرحله اول این قرارداد عنوان کرده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در آخرین مصاحبه خود با شبکه محلی دابلیو سی اس سی کارولینای جنوبی  در خصوص وضعیت جدید تجاری چین و آمریکا از حصول بخش نخست توافق تجاری با چین در هفته‌ های آینده خبر داد و این توافق را برای همه مردم آمریکا مناسب دانست.

 

تجارت چین و آمریکا

برخی از موضوعات مربوط به بخش نخست توافق تجاری میان چین و آمریکا

بخش نخست توافق تجاری میان چین و آمریکا مربوط به اختلافات ایجاد شده در مالکیت معنوی و خدمات مالی و همچنین برداشتن تعرفه  برخی از کالاها است. یکی از مسائل مهم مورد بحث در این توافق، صادرات محصولات کشاورزی از آمریکا به چین است. طبق این توافق کشور چین قبول کرده است که حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی از آمریکا خریداری کند و در عوض واشنگتن نیز اعمال تعرفه های بیشتر بر چین را متوقف سازد. با این وجود واشنگتن هنوز در رابطه با ۱۶۰ میلیارد دلار تعرفه موجود بر روی کالاهای چینی در ماه دسامبر اعلام نظر نکرده است.

علاوه بر این طبق گفته وزارت اقتصاد چین، هر دو طرف تایید کرده اند که در ازای واردات گوشت پخته پرندگان و گربه ماهی توسط آمریکا، چین نیز  ممنوعیت واردات ماکیان آمریکا را بر دارد. کشور چین همچنین قول داده است با برداشتن برخی از عوارض موجود بر کالاهای چینی در آمریکا، واردات کالاهای آمریکایی مثل دانه های سویا را افزایش دهد. گفتنی است آمریکا از چین خواسته تا این محصولات را با قیمت و در زمان مشخص خریداری کند، اما این در حالی است که چینی ها ترجیح می دهند بر اساس شرایط بازار برای خرید تصمیم بگیرند.

می توان گفت اعمال تعرفه بر روی کالاهای چینی توسط آمریکا چینی ها را بر سر میز مذاکره آورده است تا پاسخگوی نگرانی های آمریکا در مورد تجارت و مالکیت فکری باشند، اما با این وجود هنوز تغییرات قابل توجهی در مدل اقتصادی چین مشاهده نشده است.  از طرفی به عقیده برخی از متخصصان چینی کامل شدن مرحله اول این قرارداد انگیزه چینی ها را برای انجام مذاکرات بیشتر با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از بین می برد.

در پایان خوب است به این نکته نیز اشاره کنیم که اگر اخبار مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین را دنبال کرده باشید متوجه شده اید که مذاکرات و توافقات آمریکا و چین بسیار سریع تغییر جهت می دهد. بنابراین هر چه امضای مرحله اول این قرارداد بیشتر طول بکشد، تصور رسیدن به مرحله دوم سخت تر خواهد شد.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *