راهنمای اخذ مجوز های لازم برای صادرات

مجوز صادرات

آنچه در این مطلب خواهید خواند

فرآیند صادرات و فروش کالا در سطح بازارهای خارجی نیاز اطلاعات بسیاری است از جمله شناخت بازار هدف، شناخت قوانین بین المللی در زمینه صادرات انواع کالا و سرمایه که در صورت نداشتن توجه کافی در این زمینه می تواند سرمایه گذاری را با مشکل مواجه کند. صادرات همانند سایر فعالیت‏های تجاری مستلزم داشتن آینده نگري، برنامه ریزي مناسب، آشنایی با روشهاي علمی و جلب اعتماد خریداران خارجی است. در این مقاله نکاتی پیرامون اقدامات لازم قبل از شروع فعالیت صادرات جهت اخذ مجوز صادرات اشاره شده است.

در ادامه همچنان با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه باشید تا با این نکات بیشتر آشنا شوید.

برای اخذ مجوزهای لازم برای صادرات باید چکار کرد ؟

فعالیت صادرات می تواند موجب افزایش گردش مالی و در عین حال باعث وابستگی تجارت شما به مشتری داخلی می شود. با این حال حرکت به سمت صادرات گامی بزرگ است. توجه به این نکته دارای اهمیت بسیاری است که آیا کسب و کار شما آماده برای رقابت کردن (چالش) است یا خیر. در کنار شناسایی بازارهای مناسب برای صادرات، شما باید برای کنار آمدن با مسائلی همچون عوارض قانونی اضافی، سازماندهی حمل و نقل و اطمینان از پرداخت باید برنامه‏ ریزی کنید. قبل از شروع فعالیت صادرات باید پتانسیل محصول صادراتی خود را ارزیابی کنید.

برای صادرات چه مجوزهایی لازم است؟

در این بخش به انواع مجوز لازم و ضروری برای شروع به کار صادرات می‌پردازیم.

دریافت کارت بازرگانی به نام صادرکننده کالا

کارت بازرگانی یکی از مهم‌ترین مجوزهای لازم برای واردات و صادرات کالا در گمرکات است که طی این مجوز به دارنده کارت اعم از شخص حقیقی یا حقوقی به‌موجب ماده 2 قانون مقررات واردات و صادرات مجوز تجارت خارجی (واردات و صادرات کالا در سطح بین‌الملل) داده می‌شود، تجارت در سطح بین‌الملل مستلزم اخذ کارت بازرگانی است.

دریافت گواهی بهداشت و قرنطینه

یکی از مجوزهای موردنیاز برای صادرات کالا مجوز قرنطینه است که برای دریافت مجوز قرنطینه لازم است بدانیم مجوز قرنطینه به دو بخش قرنطینه نباتی و قرنطینه حیوانی تقسیم می‌شود.

قرنطینه نباتی

گواهی بهداشت نباتی (Phytosanitary Certificate) گواهی است که به‌عنوان سند سلامت بهداشتی نباتات در دنیا شناخته می‌شود. مجوز قرنطینه نباتی توسط سازمان‌های تابع کشاورزی صادر می‌شود که به‌موجب این مجوز کالا سالم شناخته می‌شود.
مطابق ماده ۱۱ و ۱۲ قانون حفظ نباتات واردات و صادرات کالای بذر – پیاز – قلمه – پیوند – ریشه – میوه – نهال و تخم نباتات و به‌طورکلی هرگونه نبات و قسمت‌های نباتی به کشور مستلزم اخذ مجوز از سازمان حفظ نباتات است.

کالاهای نباتی به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

الف) کم‌ریسک

ب)ریسک متوسط

ج)ریسک زیاد

قرنطینه حیوانی

مجوز قرنطینه حیوانی توسط سازمان دامپزشکی صادر می‌شود. به‌موجب مادة 7 قانون دامپزشکی کشور، برای واردات و صادرات هر نوع دام زنده، فرآورده‌های خام دامی، داروها، واکسن‌ها، سرم‌ها و مواد بیولوژیکی، مواد ضدعفونی، سموم دامپزشکی و… موردنیاز است.

گواهی استاندارد

این گواهی برای کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند صادر می‌شود.

سطح آفلاتوکسین

آفلاتوکسین نوعی سم قارچی است که ذرت، بادام‌زمینی و پسته را به‌راحتی آلوده می‌کند. از مجوزهای موردنیاز برای صادرات پسته مجوز وزارت بهداشت از لحاظ میزان افلاتوکسین (قابل‌قبول برای اتحادیه اروپا) است. اگر کشور مقصد غیراروپایی است مجوز استاندارد از لحاظ افلاتوکسین موردنیاز است.

مجوز محیط‌زیست

این مجوز شامل کالاهایی می‌شود که مواد مخرب لایه اوزون یا کالاهای مبتنی بر آن هستند و نیاز به اخذ مجوز از سازمان محیط‌زیست دارند.

نکات ضروری برای شروع تجارت

در ابتدا چند مطلب در مورد نکاتی که قبل از شروع صادرات باید در نظر بگیرید در ادامه ذکر می شود:

از جمله نکاتی که در زمان شروع فعالیت تجاری خود باید به آن توجه کنید این است که در نظر داشته باشید که آیا محصول شما سود کافی برای پوشش هزینه های صادرات دارد یا خیر. همچنین شناسایی قوانین و استانداردهای خارجی (کشور مقصد) که می‏تواند فعالیت تجاری شما را تحت تاثیر قرار دهد نیز بسیار حائز اهمیت است. در برخی موارد شما نیاز به تغییر محصول خود برای مطابقت با رسومات فرهنگی بازار هدف دارید. شما باید حفظ مالکیت معنوی در بازارهای خارجی را در نظر بگیرید.

از جمله مزایایی که فعالیت صادرات میتواند به همراه داشته باشد: افزایش سود وگردش مالی، رقابت با بازارهای خارجی به شما امکان داشتن رقابت برتر در بازارهای داخلی را میدهد. کاهش تقاضا در بازارهای داخلی می تواند از طریق صادرات کالا به خارج از کشور به تعادل دست یابد.

اقدام بعدی در مسیر شروع فعالیت صادرات شناسایی مشکلات ممکن در حوزه صادرات است. مشکلاتی که در زیر به آن اشاره شده است: وارد شدن به بازارهای خارجی ممکن است باعث عدم توجه کافی شما به بازارهای داخلی شود. پرداخت پول توسط مشتریان خارجی ممکن با دشواری همراه باشد بنابراین باید نحوه فروش خود را به درستی مشخص کنید.

مجوز صادرات

در برخی موارد شما ممکن است مجبور شوید به خارج از کشور سفر کنید و یا ماه‏ها را برای مذاکره در مورد قراردادی خاص صرف کنید، بنابراین زمان کافی برای صادرات اختصاص دهید. بسیاری از صادرکنندگان ممکن است در پروسه صادرات با شکست روبرو شوند بدلیل اینکه آنها از زبان، فرهنگ و نظام حقوقی کشور هدف بی اطلاع هستند. باید برای شما مسئولیت تحویل کالا به طور کاملا واضحی تعریف شود. شما باید به طور منظم با نماینده فروش یا وارد کننده خود در تماس باشید.

منابع مورد نیاز برای صادرات محصول خود را شناسایی کنید

منابع مالی مورد نیاز برای حمایت از فعالیت تجاری خود (مانند توسعه محصول و بازاریابی) را شناسایی کنید. اطمینان حاصل کنید که کسب و کار شما دارای ظرفیت اجرایی برای رسیدگی به تعهدات مستند و قانونی است.

بهترین وسایل حمل و نقل برای ارسال محصولات خود را شناسایی کنید

هزینه حمل و نقل با هر نوع وسیله ای را ارزیابی کنید. شرایط آب و هوایی کشورهایی که محصولات صادراتی از آنها عبور میکنند را در نظر بگیرید. محل قرار گیری کالاها را (بخصوص انواع فاسد شدنی) را بررسی نمایید. اطلاع از سرعت تحویل کالا ضروری است زیرا برخی تولیدکنندگان محصول را قبل از استفاده انبار میکنند.

موقعیت مالی خود را قبل از اقدام به صادرات از بانک درخواست کنید

فاصله زمانی بین حمل کالا و پرداخت بر جریان نقدی (سرمایه) شما تاثیرگذار خواهد بود.

در زمان برنامه ‏ریزی برای فروش کالا از نحوه پرداخت اطمینان حاصل کنید. از قوانین بین المللی شناخته شده استفاده کنید.

در زمان صادرات ریسک ارز خارجی را به کمترین میزان ممکن برسانید. اگر شما با ارز رایج (محلی) معامله کنید نوسانات نرخ ارز بین تاریخ فروش و تاریخ پرداخت شما کمتر از حد انتظار است.

مجوز صادرات

در ادامه به مراحل اخذ مجوز لازم برای صادرات به ترتیب اشاره می شود

بازاریابی، صدور پروفرما (پیش فاکتور)، تهیه و تدارك و بسته بندي، تعیین ارزش گمرکی، کسب مجوز صدور از ارگانها و سازمانهاي ذیربط، اظهار کالا به گمرك، عقد قرارداد حمل و بیمه، دریافت گواهی بازرسی کالا، صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا، ارسال کالا.

در مرحله بعد نوبت به ذکر نکاتی در مورد وجوه مورد دریافتی گمرک در زمان صادرات کالا است:

تعرفه یا حقوق ورودی است که به معنی عوارضی است که دولت به منظور حمایت ز کالاها دریافت می‏کند که به عنوان حقوق گمرکی (Customs Duties) نیز مطرح می شود.

انواع تعرفه به شرح زیل است:

تعرفه ارزشی: تعرفه ای است که در آن عوارض گمرک بر اساس درصدی از ارزش کالا است که باید به گمرک پرداخت شود.

تعرفه ثابت: براساس وزن یا تعداد کالا محاسبه می‏شود.

تعرفه مرکب: براساس ترکیب دو تعرفه ارزشی و ثابت دریافت صورت می‏گیرد.

تعرفه یک ستونه: در این نوع تعرفه تبعیضی بین نوع کالا و کشور مبدا صورت نمیگیرد و به شکل یکسان دریافت می گردد.

تعرفه دو ستونه: که در آن دو نوع تعرفه برای کالا در نظر گرفته شده است. نوع اول میزان حداکثر آن است و نوع دیگر میزان تعرفه‏ای است در نتیجه مذاکره و انعقاد پروتکل مقدار آن کاهش می‏یابد.

تعرفه سه ستونه: که در واقع با اضافه ستون دیگری به تعرفه دو ستونه عنوان می شود و در آن مقدار پایین‏تری از حقوق گمرکی برای کشورها تعیین می شود که هدف آن افزایش مبادلات کالا (صادرات و واردات) تجارت بین اعضاء مختلف در گروه می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *