دستورالعمل ثبت اطلاعات واردات در مقابل صادرات

آنچه در این مطلب خواهید خواند

در گزارشی از تجارت نیوز به نقل از مهر، به بررسی دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات «واردات در مقابل صادرات» در سامانه‌ ثبت سفارش پرداخته است.
در این ابلاغیه به بیان اقدامات لازم برای تمامی صادرکنندگانی که هنوز اطلاعات مربوط به «واردات در مقابل صادرات خود» یا «واردات در مقابل صادرات غیر» (واگذاری پروانه‌های صادراتی) را در سامانه‌ نیما (تأمین ارز) و نیز سامانه جامع تجارت ثبت نکرده‌اند، پرداخته شده که بدین شرح است.
چنانچه صادرکنندگی بخواهد، ارز حاصل از صادرات خود را، صرف واردات برای خود نماید، باید در هنگام ثبت سفارش، نوع عملیات ارزی را «بانکی» و فیلد تأمین ارز را «از محل صادرات» برگزیند. سپس عملیات ثبت سفارش را کامل نموده و با مراجعه به بانک عامل، گواهی ثبت آماری (تخصیص ارز) از نوع «ارز اشخاص-از محل صادرات» درخواست کند.
در ادامه اگر درخواست وی توسط بانک مرکزی تائید شد، بانک عامل باید وثیقه‌های لازم را دریافت نماید. همچنین اطلاعات مربوط به پروانه صادراتی بازرگان را مطابق با بند «ی» بخش اول مجموعه مقررات ارزی اخذ نموده و در سامانه تأمین ارز ثبت نماید.
از سوی دیگر، چنانچه بازرگان بخواهد از پروانه صادراتی سایرین (واردات در مقابل صادرات غیر) استفاده نماید، باید تمامی مراحل بالا را با یک تفاوت طی کند. بدین شکل که پس از درج اطلاعات پروانه صادراتی در سامانه تأمین ارز، پیغامی در خصوص تائید پروانه صادراتی به کارتابل صادرکننده مورد نظر در سامانه جامع تجارت به صورت سیستماتیک ارسال می‌گردد که با تائید صادرکننده، بازرگان می‌تواند به فروشنده خارجی ارز پرداخت نماید و بقیه مراحل واردات کالا را به پایان برساند.
در صورتی که بازرگانی قبل از صدور این ابلاغیه، ارز حاصل از صادرات به فروشنده خارجی پرداخت کرده ولی اطلاعات پروانه‌های صادراتی توسط بانک عامل در سامانه نیما ثبت نکرده است، باید طبق دستورالعمل بالا، هر گونه مغایرت را در خصوص نوع عملیات ارزی و نرخ گواهی ثبت آماری در سامانه‌ ویرایش کند.
لازم به ذکر است واردات در مقابل صادرات خود و یا غیر فقط برای کالاهای اولویت (۲) و (۳) قابل استفاده است.

منبع: تجارت نیوز

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *