تاثیر کرونا بر بازار داخلی

بازار داخلی ایران

آنچه در این مطلب خواهید خواند

خسارت ‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا فقط محدود به تجارت بین الملل و صادرات و واردات نمی شود، بلکه آثار منفی آن بر روی تمامی کسب و کارها و بازارهای داخلی نیز قابل مشاهده است. تبعات شیوع ویروس کووید-19 که در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹، ابتدا در کشور چین آغاز شد و تا به امروز در بیش از ۵۰ کشور دنیا در حال قربانی گرفتن است، در تمام حوزه‌ های آموزشی و اقتصادی، به شدت مخرب بوده است. در ادامه به تاثیر کرونا بر بازار داخلی می پردازیم.

تاثیر کرونا بر بازار داخلی

تاثیر کرونا بر بازار داخلی ایران که از قبل هم در شرایط تحریم ها و بحران های ساختاری اقتصادی قرار داشت به مراتب بیشتر است. متاسفانه همزمان شدن شیوع این ویروس با عید و مراسم سال نو منجر شد تا اولین تاثیر کرونا بر بازار داخلی ایران بر روی کسب و کارهای فردی مانند خرده فروشان و دست‌فروشانی که بخش مهمی از درآمد سالانه خود را وابسته به این ایام می دانستند دیده شود.

ویروس کرونا فعالیت ‌های اقتصادی را در بخش ‌های مختلفی که با مردم  بیشتر در ارتباط  بوده، بسیار تحت تأثیر قرار داده است. ترس عمومی از مبتلا شدن به این ویروس، خلوت شدن خیابان ها و اعلام قرنطینه خانگی آن هم در زمانی از سال که همواره بیشترین تردد و رفت و آمد مردم در بازارها و خیابان ها به آن تعلق داشت،  منجر به کاهش شدید درآمد بسیاری از اقشار جامعه شده است. برخی از بازارهای داخلی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا عبارتند از:

  • کاهش خرید در بازار پوشاک

بازارهای آنلاین و آفلاین پوشاک همزمان با شیوع ویروس با کاهش فروش چشمگیری رو به رو شدند. اما به مرور زمان کاهش تردد افراد در خیابان‌ها، منجر به رشد بازارهای آنلاین فروش پوشاک شد، که البته این افزایش نیز چندان زیاد نبوده است.

لغو تورهای گردشگری بر اثر کرونا

  • لغو تورهای گردشگری داخلی و خارجی

تاکنون با لغو تورهای گردشگری داخلی و خارجی، به شرکت ‌های مسافربری هوایی و زمینی، هتل داران، رستوران ‌دارها و قهوه‌خانه‌ها لطمه زیادی وارد شده است.

  • کاهش خرید در بازار طلا و جواهرات

با شیوع ویروس کرونا، خرید طلا و جواهرات مربوط به مراسم سال نو و عقد و ازدواج به شدت کاهش یافت.

  • کاهش فعالیت خدمات مجالس و تشریفات عروسی

همزمان با اعلام محدودیت و ممنوعیت برای تجمعات عمومی جهت جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، فعالیت سالن‌ های پذیرایی مربوط به مجالس و عروسی ها نیز به حالت تعلیق درآمد.

  • کاهش فروش اقلام خوراکی مورد نیاز برای سال نو

همزمان با کاهش دید و بازدیدهای سال نو خرید مربوط به اقلام مواد غذایی مرسوم برای پذیرایی در این ایام نظیر آجیل، گز و شیرینی و میوه به شدت کاهش داشته است.

  • کاهش تردد و فعالیت تاکسی‌ها و حتی تاکسی‌های اینترنتی

با کاهش تردد مردم در خیابان ها و همینطور کاهش فعالیت بسیاری از کارمندان و دانش آموزان، درآمد و فعالیت تاکسی‌ها و حتی تاکسی‌های اینترنتی با کاهش زیادی رو به رو بوده است.

  • کاهش فروش بازارهای مربوط به دکوراسیون، تعمیرات خانه و بازارهای فرش

خیلی از مردم هر ساله نزدیک به سال نو به تغییر دکوراسیون، تعمیرات خانه و خرید فرش و مبلمان جدید فکر می کنند. اما  امسال ویروس کرونا اجرایی شدن خیلی از این تصمیم ها را به بعد از دوران کرونا محول کرد. به همین خاطر فعالیت کسب و کارهای مربوطه نیز به شدت کاهش داشته است.

تعطیلی کنسرت ها و سینماها بر اثر کرونا

  • تعطیلی کنسرت ها، سینماها، موزه ها و دیگر اماکن دیدنی و تاریخی شهرها

با شیوع ویروس کرونا و اعلام وضعیت قرمز در بسیاری از شهرهای بزرگ کنسرت ها، سینماها، موزه ها  و تمامی اماکن تاریخی شهرها به دستور دولتی تعطیل شدند و درآمد آنها تقریبا به صفر رسید.

  • تاثیر کرونا بر کسب و کارهای آنلاین

این تحولات حتی کسب ‌و کارهای آنلاین را نیز با چالش‌های جدی مواجه کرده است. اسنپ، اسنپ‌فود، سامانه‌های فروش آنلاین بلیط سینما، تئاتر و کنسرت و علی‌بابا از جمله کسب و کارهای آنلاین بسیار موفقی هستند که با کاهش زیاد حجم تقاضا در این مدت مواجه شده اند.

از دیگر تاثیرات شیوع این ویروس می توان به تعطیلی مراکز درمانی مانند دندانپزشکی و همینطور کاهش مراجعه بیماران برای جراحی های زیبایی، تعطیلی آرایشگاه های زنانه و مردانه، تعطیلی ورزشگاه ها، تعدیل نیروی بسیاری از کسب و کارها، از بین رفتن مشاغل روزمزد نظیر کارگرهای ساختمانی و یا معلم ‌های حق‌التدریسی آموزشگاه‌ها و همینطور از بین رفتن کسب و کارهای فردی مانند دست فروشی اشاره کرد. علاوه بر این راندمان کاری بسیاری از کسب و کارهای دولتی و خصوصی به خاطر دورکارشدن بسیاری از کارمندان با کاهش روبه رو بوده است.

اما موارد مذکور تنها بخشی از تاثیر کرونا بر بازار داخلی است. قطعا شما هم می توانید موارد دیگری را نیز به این لیست اضافه کنید. در ادامه تاثیر کرونا بر بازار داخلی مسکن، طلا و ارز را مورد بررسی قرار می دهیم.

 بالا رفتن قیمت جهانی طلا

بالا رفتن قیمت طلا در بازار جهانی منجر شده تا خیلی از افراد خرید طلا را به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن‌تر در نظر بگیرند که تبعات آن در بازار ارز ایران و افزایش قیمت ارز دیده می شود.

کاهش قیمت نفت بر اثر ویروس کرونا

کاهش چمشگیر قیمت نفت در جهان

متاسفانه از آنجایی که ایران همچنان بر درآمد نفتی خود متکی است، بنابراین اقتصاد حاصل از آن نیز با وجود تحولات جهانی که شاهد آن بوده ایم نظیر کاهش بی سابقه ارزش نفت در جهان و رکود جهانی در بازار سهام، دچار تلاطم شده است. همزمان با کاهش قیمت نفت در یکماه اخیر، فرآورده‌های نفتی، مواد پتروشیمی، مواد معدنی، مواد خام و سایر کالاهای صادراتی ایران به چین نیز با  افت ۱۰ تا ۲۰ درصدی روبه رو بوده است. این موضوع منابع مالی- ارزی ایران را به شدت کاهش داده است.

افزایش سرسام آور قیمت مسکن

هرساله به طور طبیعی بازار مسکن، همزمان با پایان سال منتظر افزایش قیمت است. اما امسال با توجه به تغییرات زیادی که بازار سکه و ارز رخ داده و همینطور نگرانی‌های شیوع کرونا، سرمایه‌گذران بیشتر از همیشه به سمت بازار مسکن روی آورده اند و به همین خاطر قیمت‌ها به میزان بیشتری بالاتر رفته است.

مواردی که تا این لحظه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت نشان دهنده شرایط بحرانی‌ اقتصاد کشورمان است که هم اکنون دولت و مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند. امید است که با توجه دولت به رویکردهای صحیح اقتصادی بعد از کاهش شیوع کرونا و عادی شدن شرایط بتوانیم تا حدودی تاثیر کرونا بر بازار داخلی را کاهش دهیم.

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *