چگونه ایده کسب و کارمان را ارزیابی کنیم؟

کسب و کار

آنچه در این مطلب خواهید خواند

تقریبا تمام مشاغل تجاری با یک ایده شروع می شوند. این ایده ممکن است به سادگی باز کردن یک فروشگاه مواد غذایی محلی باشد و یا به اندازه ایجاد یک شرکت بیوتکنولوژی جدید پیچیده گردد. در هر صورت، موفقیت شما به قدرت ایده شما بستگی دارد؛ همچنین این که چقدر کسب و کارتان با خلق و خوی شما متناسب است و چقدر می توانید برای موفقیتتان برنامه ریزی کنید و یا چه منابعی را می توانید برای پیشرفت خود استفاده نمایید نیز می تواند در امکان راه اندازی یک ایده کسب و کار تاثیرگذار باشد. اما ممکن است ایده شما به همان شکلی که فکر می کنید کاملا خوب نباشد و پس از برخورد با واقعیت بازار، متوجه ایرادات آن شوید. بنابراین ارزیابی ایده شما  قبل از هر کاری می تواند به جدا کردن خوب از بد و کاهش خسارات احتمالی کمک کند. به یاد داشته باشید که در صورتی که زمان کافی برای ارزیابی و تنظیم دقیق ایده خود در نظر بگیرید، یک ایده خوب می تواند حتی بهتر و کامل تر هم شود. در ادامه با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه باشید تا ببینیم چگونه ایده کسب و کارمان را ارزیابی کنیم.

آیا به ایده کسب و کارتان، باور قلبی دارید؟

برای اکثر کارآفرینان موفق، اداره کسب و کارشان بیش از یک شغل است. در واقع کار آنها نیاز به یک اشتیاق تمام وقت دارد. افراد موفق در تجارت واقعاً به ایده های خود اعتقاد دارند و به محصولات یا خدماتی که به جامعه عرضه می کنند، اهمیت می دهند. آنها آنچه را که انجام می دهند دوست دارند، حتی وقتی کارشان با سختی همراه باشد. لحظه ای فکر کنید که ایده کسب و کارتان را به یک تجارت واقعی تبدیل کرده اید. آیا واقعا همان چیزی است که به آن اهمیت می دهید؟ آیا همان چیزی است که می خواهید وقت خود را با آن بگذارنید؟ اگر پاسخ شما به این سوال ها مشتاقانه “بله!” است، این مسیر را ادامه دهید. اما اگر اینگونه نیست، شاید شما نیاز به تجدید نظر در ایده خود خواهید داشت.

آیا ایده کسب و کار شما با ویژگی های شخصی و نقاط قوت شما همخوانی دارد؟

شما نمی توانید در هر زمینه ای یک تاجر موفق باشید. چرا که هر روز با نقاط قوت و ضعف خود در ایده کسب و کارتان مواجه خواهید شد. بنابراین حتما به این مسئله فکر کنید که ایده شما با خصوصیات شخصیتان مطابقت دارد یا خیر و یا اینکه آیا ایده شما  نیازمند استعداد خاصی است یا نه. بهتر است ایده کسب و کار شما بر روی قدرت شما متمرکز باشد. به یاد داشته باشید که کارآفرینان موفق خود را وقف مشاغلی می کنند که نقاط قوت آنها را تقویت می کند. به عنوان مثال اگر تجارت مورد نظر شما نیاز به ارتباطات اجتماعی بالایی دارد به این نکته توجه کنید که آیا از فن بیان قوی برخوردار هستید یا خیر. البته لازم به ذکر است بعضی از فنون به کمک آموزش قابل یادگیری هستند و می توان نقاط ضعف را تا حدودی بهبود بخشید.

آیا می توانید یک بازار هدف مشخصی را برای ایده کسب و کار خود مشخص نمایید؟

یکی از مراحل مهم دیگر برای ارزیابی یک ایده کسب و کار، تعیین افرادی است که محصول یا خدمات شما را خریداری می کنند. در واقع تعیین مشتریان مورد نظر کسب و کارتان می تواند به شما در پیش بینی آینده تجارت و استراتژی های مربوط به قیمت گذاری و همچنین بازاریابی در این زمینه کمک کند. شما باید تصویر مشخصی از مشتری ایده آل خود بسازید. عواملی مانند سن، جنس، سطح تحصیلات، میزان درآمد و موقعیت مکانی را در نظر بگیرید. هرچه دقیق تر بتوانید تصویر مشتری ایده آل خود را مجسم کنید، برای ارزیابی ایده بهتر است. تا زمانی که تصویر روشنی از اینکه چه کسی مخاطب کسب و کار شما هست وجود نداشته باشد، قادر نخواهید بود آینده کسب و کار خود را پیش بینی کنید. همچنین می توانید یک بخش آزمایشی برای بازار هدف خود در نظر بگیرید و با انجام یک نظر سنجی مفید میزان علاقه مخاطبان به محصول و خدمات خود را مورد بررسی قرار دهید. اگر نتایج نظرسنجی شما نشان دهد که بازار کافی برای حمایت از ایده شما وجود ندارد، ممکن است نیاز باشد تا در ایده خود تجدید نظر کنید.

کسب و کار

آیا می دانید چه چیزی ایده کسب و کار شما را نسبت به دیگر رقبا متمایز می کند؟

در طول تحقیق خود، احتمالاً متوجه خواهید شد که مشاغل دیگری نیز وجود دارند که محصولات و خدمات مشابه شما را به بازار هدف ارائه می دهند. به این ترتیب شغلی که برای شروع کار در نظر دارید ممکن است از قبل وجود داشته باشد و این می تواند راه اندازی ایده کسب و کار را دشوار کند. البته این لزوماً به معنای این نیست که در صورت ایجاد این کسب و کار، موفق نخواهید شد، بلکه مطمئناً به این معنی است که برای جذب مشتری باید یک مزیت رقابتی نسبت به دیگر رقبا داشته باشید. همانطور که شناختن بازار محصول و نوع مشتری شما بخش مهمی از ارزیابی ایده کسب و کار است، شناختن رقبا نیز بسیار اهمیت دارد. شما باید در مورد رقبای خود نیز تحقیق کنید تا نقاط ضعف آنها را بیابید و قدرت خود را در همان نقاط افزایش دهید. مشخص کنید که چه چیزی تجارت شما را منحصر به فرد می کند و سپس برنامه ریزی کنید تا روی بازاریابی خود به آن ویژگی توجه بیشتری داشته باشید.

آیا می دانید برای پیاده سازی ایده کسب و کار خود به چه میزان سرمایه نیاز دارید؟

انجام تجزیه و تحلیل و امکان سنجی مالی یکی از اقدامات مهم قبل از پیاده سازی یک کسب و کار جدید است. در واقع یکی دیگر از عوامل بسیار مهم که در اعتبار یک ایده کوچک تجاری نقش دارد پول است. باید بتوانید هزینه پیاده سازی ایده خود را تخمین بزنید و سرمایه مورد نیاز آن را فراهم کنید. در این صورت ممکن است به یک منبع تأمین اعتبار احتیاج پیدا کنید. به همین منظور می توانید یک وام تجاری دریافت نمایید و یا برای ایده کسب و کار خود به دنبال سرمایه گذاران مالی باشید. همچنین باید بتوانید پتانسیل درآمدی ایده کسب و کارتان را نیز تخمین بزنید. شایان ذکر است برای موفقیت در یک کسب و کار، تامین شکاف مالی بین روند شروع و سودآوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آیا مکانی که برای راه اندازی ایده کسب و کار خود در نظر گرفته اید به شغل مورد نظر شما نیاز دارد؟

نیازهای مکان تجاری خود را ارزیابی کنید. برای برخی از انواع مشاغل، ممکن است موقعیت تجاری چندان مهم نباشد. به عنوان مثال اگر خدمات خاصی را به شرکت های دیگر ارائه می دهید، ممکن است بتوانید از هرجای دیگر این کار را انجام دهید. اما بیشتر رستوران ها یا فروشگاه های خرده فروشی به شدت به دسترسی آسان و دید مشتری نیاز دارند.

آیا راه اندازی ایده کسب و کار شما مطابق با قوانین و مقررات کشور است؟

یک اقدام ضروری دیگر بررسی مجوزهای لازم از سوی دولت جهت راه اندازی ایده کسب و کار است. این منبع اطلاعاتی را می توانید از طریق دستگاه های مختلف دولتی تهیه نمایید.

4.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *