اختلال سامانه گمرکی به دلیل ضعف زیرساخت ارتباطی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

مجوزهای گمرکی واردات با مشکل روبرو است/ اختلال سامانه گمرکی به دلیل ضعف زیرساخت ارتباطی

نایب رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی با بیان اینکه اخذ مجوزهای گمرکی کالاهای وارداتی با مشکل روبرو است،‌ گفت:‌ ضعف اینترنت و زیرساخت ارتباطی، سامانه گمرکی را مختل می‌کند.

به گزارش روابط عمومی سپاهان همراه به نقل از فارس، هوشنگ پلنگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به دیدگاه خود نسبت به سامانه جامع گمرک از نگاه کارگزاران گمرکی اظهار داشت: این سامانه در کلان موضوع خوب است، اما برای رسیدن به ایده‌آل کم و کاستی دارد و نمی‌توان گفت همه چیز مهیا است. این سامانه می‌تواند برای کارگزار رسمی گمرک خوب باشد.

نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی با اشاره به مشکلات موجود در مباحث گمرکی بیان داشت: برخی نقص‌ها به گمرک باز نمی‌گردد. زیرساخت ارتباطی به خصوص اینترنت سامانه جامع گمرکی را ضعیف می‌کند و این سازمان به تنهایی نمی‌تواند همه امور گمرکی را انجام دهد و سازمان‌های مختلفی، از جمله جهاد کشاورزی، دام‌پزشکی، استاندارد، قرنطینه و بهداشت و درمان و دیگر دستگاه‌ها در امر تجارت دخیل هستند.

وی لازمه تسهیل امور گمرکی را ایجاد ارتباط قوی و وسیع دانست و گفت: برای دریافت یک مجوز گمرک درخواست را به دستگاه متولی می‌دهد، اما به دلیل عدم ارتباط مناسب هدف‌گذاری شده پاسخ آن زمان‌بر است. به گفته این فعال بخش خصوصی، لازمه اخذ مجوز ارتباط حضوری و ارائه مدارک دستی است و در ارسال جواب‌ها مشکل وجود دارد. در ارتباط با دیگر سازما‌نها باید گپ‌های پنجره واحد تجارت فرامرزی گرفته شود.

نایب رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی یادآور شد: در مقطعی مجوزهای دستی دیگر سازمان‌ها را گمرک می‌پذیرفت، اما از زمانی که مجوز دستی جمع شده مشکل وجود دارد و باید ارتباط سازمان‌ها با گمرک بیشتر باشد. پلنگی یکی از مشکلات را مربوط به ترخیص کالا از کشتیرانی دانست و افزود: برخی شرکت‌های کشتی‌رانی، کانتینری 3 میلیون تومان سپرده نقدی می‌خواهند و برخی با اتحادیه تفاهم‌نامه داشته و امور بیمه و ترخیص را زودتر انجام می‌دهند.

وی برخی موانع واردات کالا مربوط به قبل از گمرک است دانست و افزود: مثلا کشتیرانی پول نقد از تولید می‌خواهد، اما اکنون این بخش با مشکل نقدینگی و کمبود منابع روبرو است. برخی دیگر به دنبال استعلام وکالت‌نامه کارگزار هستند و می‌خواهند آن را به راحتی زیر سوال ببرند.

پلنگی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود زمان ترخیص کالاهای وارداتی در گمرک 26 روز است، یادآور شد: اکنون گمرک برای واحدهای تولیدی و یا داروها مسیر سبز دارد که باید مجوز از سازمان مربوطه گرفته شود. در زمان ترخیص کالا اگر مجوزها آماده باشد، بین 72 ساعت تا 4 روز کاری ترخیص طول می‌کشد، بنابراین فرایند‌های اداری گمرک مشخص است و اخذ مجوز‌ها از سازمان‌های همکار گمرک زمان‌بر است. ساده‌ترین مجوزها در گمرک حداقل زمان آن به صورت عام 3 تا 4 روز و برخی مجوزها 10 تا 14 روز حداکثر است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *