حمل یکسره چیست؟

حمل یکسره چیست؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند

هرگونه ورود و خروج  بار از گمرک بدون تخلیه و تحویل در گمرک ورودی را حمل یکسره گویند. به عبارتی حمل یکسره در ثبت سفارش به این معناست که کالا از مبدأ تا مقصد مستقیماً انتقال می‌یابد بدون اینکه بار در گمرک توقف و تخلیه شود. مهم‌ترین کاربرد حمل یکسره برای کالاهایی است که به هنگام تخلیه و بارگیری مجدد دچار آسیب می‌شوند. همین‌طور برای کالاهای فسادپذیر یا کالاهایی که مصرف‌کننده به آن نیاز فوری دارد از این روش استفاده می‌شود. در روش حمل یکسره بار با کانتینر یا هر ظرف حملی که در گمرک بازرسی و ترخیص می‌شود.

زیرساخت‌های‌ حمل یکسره

برای تسهیل فرایند واردات و صادرات و پیشرفت بدون مشکل حمل‌ یکسره زیرساخت‌هایی باید در کشور وجود داشته باشند که مشمول:

1. توسعه و تجهیز سیستم ریلی

2. ایجاد تسهیلات بیشتر در فرایند ترخیص

3. وجود شرکت‌های خصوصی در زمینه ترانزیت

مزایای حمل یکسره 

  • عدم معطلی برای بازرسی کالا
  • حمل بی‌واسطه، حذف کامل واسطه‌ها
  • عدم عودت و مرجوعی بار از کشور ثالث
  • تحمیل نشدن هزینه‌های ترخیص در کشور ثالث به مشتری
  • تحمیل نشدن هزینه‌های شرکت واسطه برای حمل کالا به مشتری
  • نداشتن دغدغه و نگرانی بابت بازرسی کالا در کشور ثالث به دلیل یکسره بودن
  • قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به شرکت‌های دیگر به‌خصوص برای بارهای خاص به دلیل حذف واسطه و در اختیار بودن پروسه و در نتیجه پاسخگو بودن

اظهارنامه حمل یکسره

در ترخیص یکسره کالاهای وارداتی فرایند انتقال کالا با استفاده از سند کنوانسیون تیر(TIR) صورت می‌گیرد. البته باید ذکر کرد که در اغلب موارد حمل یکسره با اعتبار دفترچه بین‌المللی TIR پذیرفتنی و قابل‌قبول است، در این موارد نیازی به ارائه فرم اظهارنامه و پروانه ترانزیت(فرم‌های ملی هر کشور) نیست.

تشریفات گمرکی در ترخیص یکسره

در روش حمل یکسره کالا، اگر کالایی از مبدأ تا مقصد وارد هر گمرکی که شود و مجوز حمل یکسره داشته باشد، تشریفات ترخیص کالا آن بدون تخلیه کالا از خودرو یا وسیله حمل‌ونقل و تحویل آن به انبار انجام می‌گردد. یکی از مزایای این روش برای کاهش هزینه حمل یکسره است. قبض انبار آن کالا روی وسیله حمل‌ونقل صادر می‌گردد.

تفاوت حمل یکسره و ترانزیت داخلی چیست؟

ترانزيت به داخل(Inward Transit) عبارت است از انتقال کالاي گمرک نشده ورودي از گمرک‌ مبدأ به گمرک‌ مقصد در داخل کشور بدون تخليه در گمرک ورودي با تقاضاي حامل و با صدور پروانه ترانزيت داخلي يا به اعتبار کارنه(TIR) انجام می‌شود. در روش حمل یکسره به منزله اعطای وکالت و نمایندگی جهت تنظیم اظهارنامه ترانزیت داخلی تمام اختیارات به حامل داده می‌شود، و از حامل وکالت‌نامه رسمی و ثبتی به دلیل وجود بارنامه مطالبه نمی‌گردد. اما در روش ترانزیت داخلی چنانچه تقاضاکننده شخصی غیر از صاحب کالا باشد، ابتدا باید وکالت‌نامه رسمی و ثبتی از صاحب کالا در دست داشته و برای قبول درخواست ترانزیت داخلی وی داشتن اسناد مالکیت ضروری است.

حمل یکسره با سپاهان همراه

شرکت توسعه بازرگانی سپاهان همراه با بیش از 25 سال تجربه آماده ارائه خدمت در زمینه‌های ترخیص، حمل‌ونقل، تجارت و بازرگانی است. برای مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر در این امور با کارگزاران و ترخیص‌کاران زبده ما تماس برقرار کنید. شرکت بازرگانی سپاهان همراه محموله‌های شما را با ارزان‌ترین قیمت و در سریع‌ترین زمان ممکن ترخیص خواهد کرد. از دیگر خدمات این هلدینگ ثبت سفارش، خرید کالا، حمل‌ونقل، ترانزیت، ترانشیپ کالا، اخذ مجوزات ترخیص کالا و… است.

سوالات متداول

اظهارنامه حمل یکسره توسط چه کسی تنظیم می‌شود؟

در رویه حمل یکسره فرم اظهارنامه را حامل و یا نمایندگی مؤسسه حمل‌ونقل در مرز ورودی، پس از آنکه تسلیم و مورد قبول تقاضا از طرف گمرک واقع گرفت، آن را تنظیم می‌کند.

حمل یا ترخیص یکسره برای چه نوع کالاهایی مناسب است؟

این روش مناسب برای کالاهایی است که شرایط نگهداری آنها در گمرک وجود ندارد. برای مثال کالاهای فاسدشدنی آنها وجود دارد یا کالاهایی که ممکن است در طی تخلیه و بارگیری مجدد آسیب ببینند.

4.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *