تلاش رقبای تجاری ایران برای به دست آوردن جایگاه اول صادرات به عراق

آنچه در این مطلب خواهید خواند

سیدحمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق، در همایش اخیر تجارت با عراق در افق 2020، ضمن اشاره به جایگاه اول ایران در صادرات به عراق، به تلاش رقبای ایران برای به دست آوردن این جایگاه اشاره کرد و گفت: ایران باید از طریق صادرات محصولات مختلف این جایگاه را حفظ نماید.

حسینی افزود: یکی از مهمترین نیازها جهت ارتباط تجاری با بازارهای جهانی به ویژه عراق، داشتن اطلاعات کافی است. بر همین اساس افرادی که با دانش و به صورت مستقیم با عراق تجارت می‌کنند وضعیت متفاوتی نسبت به شرکت‌ های وابسته به دلال‌های عراق دارند. بنابراین اتاق مشترک ایران و عراق نیز قصد دارد تا اطلاعات مناسب در خصوص تجارت با عراق را در اختیار  بازرگانان ایرانی قرار دهد.

وی در ادامه توضیح داد: برای داشتن یک تجارت موفق با بسیاری از کشورها می‌توان از طریق مراجعه به سایت بازارهای جهانی اطلاعات تجاری خوبی کسب کرد، ولی در این سایت اطلاعات مناسبی در حوزه تجارت از کشور عراق عنوان نشده است.

حسینی افزود: تجارت با عراق نیازمند پیگیری‌های فراوان است به همین جهت خیلی از شرکت ها از ظرفیت‌ های موجود در این کشور استفاده نکرده‌اند. علاوه بر این حضور شرکت‌های خدمات رسان یا دانش بنیان در عراق را  نیز کمتر شاهد هستیم. به طوری که صادرات ما به این کشور بیشتر شامل محصولات کشاورزی و کالا است. دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق ضمن اشاره به تلاش رقبای تجاری ایران در ایجاد دفاتر جدید بازرگانی در عراق به منظور کسب جایگاه اول صادرات به عراق ،گفت: این در حالی است که صادرات ما در حوزه های گوناگون از جمله محصولاتی مانند لبنیات، ایزوگام، خودرو و … در عراق از وضعیت خوبی برخوردار است.

حسینی تجارت با عراق را نیازمند توجه و تلاش ویژه بیشتر دانست و اضافه کرد: 25 گروه کالایی در گمرک کشور تعریف شده و کشور عراق از معدود کشورهایی است که ما صادرات 25 گروه کالایی را به آن داریم. به گفته وی کشور عراق به صنعت اهمیت بسیار زیادی می دهد و در حال حرکت به سوی ایجاد اشتغال و صنعتی شدن است. از طرف دیگر ایران نیز به دنبال ایجاد شهرک ‌های صنعتی مشترک است و سعی دارد طی فرایندهایی کالاهای خود را از طریق عراق به سایر کشورها صادر کند.

وی در پایان همایش بیان داشت: از آنجایی که عمده صادرات عراق مربوط به نفت است، بنابراین بیشتر کانتینرهای آنها خالی به مبدا باز می‌گردد، این در حالی است که می‌توانیم بخش زیادی از نیاز کشورمان را با استفاده از همین خطوط حمل و نقل تامین نماییم.

منبع: خبرگزاری فارس

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *