چگونه کارخانه ها و تامین کنندگان معتبر چینی پیدا کنیم؟

کارخانه ها و تامین کنندگان چینی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

پیدا کردن یک منبع برای خرید در هزارتوی بی‌پایان تأمین‌کنندگان و فروشندگان چینی می‌تواند کاری سخت و دشوار باشد. در اینجا ما نکات طلایی برای یافتن بهترین کارخانه ها و تأمین‌کنندگان در چین را به شما معرفی خواهیم کرد. باور بر این است که راه منبع‌یابی در چین به بیراهه است و ممکن است بسیاری شما را از این کار بر حذر بدارند. حقیقت این است که ریسک کار بالاست ولی با داشتن اطلاعات کافی و استفاده از تجربه دیگران می‌توانید به آن چیزی که می‌خواهید برسید؛ چه چیزی که می‌خواهید کیفیت و قیمت متناسب باشد یا یک منبع تولید قابل‌اعتماد برای تمام فصول. البته نیازی به تأکید نیست که همیشه خطر گیرافتادن با نادرست‌ها وجود دارد؛ ولی این نمی‌تواند جلوی شما را بگیرد تا برای خود تأمین‌کننده مناسب‌تری پیدا کنید. به‌طورکلی ورود به بازار چین می‌تواند یک فرصت سودآور برای کسب‌وکار شما باشد. اما برای موفقیت در این بازار، باید بادقت و باتوجه‌به مشاوره‌های متخصصان، برنامه‌ریزی و اقدام کنید. در اینجا ما بر اساس تجربه دیگران به هر دو روش آنلاین و حضوری راه‌های موفق پیدا کردن تأمین‌کننده مناسب را در موارد مختلف شرح می‌دهیم.

راه‌های ارتباطی با شرکت‌ها و کارخانجات چینی

   برای برقراری ارتباط با شرکت‌های چینی می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  1. ارتباط مستقیم شامل استفاده از شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، تلفن و… که نیاز به تسلط بر زبان چینی و یا انگلیسی و استفاده از نیروهای متخصص در این روش به‌شدت احساس می‌شود.
  2. استفاده از سایت‌های بازرگانی و تجاری مانند Made in China, Alibaba, Global Source که می‌تواند پلی ارتباطی بین شما و شرکت‌های چینی باشد. در این سایت‌ها، می‌توانید لیست شرکت‌های چینی را مشاهده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.
  3. استفاده از مشاوران تجاری و شرکت‌هایی که در زمینه واردات از چین فعالیت دارند. این مشاوران می‌توانند به شما در انتخاب بهترین روش‌های ارتباطی با شرکت‌های چینی کمک کنند و با تسلطی که در زمینه ترجمه و تفسیر مستندات و قراردادهای تجاری بین ایران و چین دارند، از ضررهای احتمالی همکاری و تجارت شما با شرکت‌ها و تأمین‌کنندگان چینی جلوگیری کنند.
  4. حضور در نمایشگاه‌های تجاری که هر ساله در چین برگزار می‌شود. در این کشور سالیانه صدها نمایشگاه تجاری و صنعتی برگزار می‌شود که حضور در آن‌ها فرصتی مناسب برای آشنایی با کالاها و خدمات جدید ارائه شده توسط شرکت‌های چینی و نشان‌دادن توانایی‌های شما به این شرکت‌ها فراهم می‌کند.

مشاوره تجارت با کشور چین

احتمالاً با شنیدن این جمله که این جنس چینی است، کمی در خرید آن کالا دچار تردید شوید، اما باید بدانید تمامی تولیدات چینی به اصلاح بنجل نیستند و بیشتر تولیدات این کشور از کیفیت بالایی برخوردار است. نیروی کار ارزان و قیمت تمام شده پایین محصول نهایی در کنار کیفیت بالا، چین را به بزرگ‌ترین تولیدکننده در بازارهای جهانی تبدیل کرده است. همچنین چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان کالا و محصولات در جهان نیز شناخته می‌شود همین امر فرصت صادرات به این کشور را برای تجار و بازرگانان ایرانی فراهم کرده است.

اگر به دنبال مشاوره تجارت با چین هستید، باید به چند نکته توجه داشته باشید. شناخت بازار چین اولین نکته لازم برای تجارت با این کشور پرجمعیت است. دانستن این مورد که کدام محصولات و خدمات در هر بازه زمانی بیشتر مورد استقبال هستند و چه نیازهایی در این بازارها وجود دارد، می‌تواند کمک شایانی در بهبود و تسهیل این تجارت به شما داشته باشد. از دیگر نکات مهم در زمینه تجارت با چین، منبع‌یابی در این کشور است. با منبع‌یابی تولیدکنندگان اصلی هر محصول، می‌توانید بدون واسطه و با کمترین هزینه محصول موردنظر خود را تهیه کنید، به همین دلیل یافتن یک شریک تجاری محلی مناسب می‌تواند تأثیر زیادی در موفقیت شما داشته باشد.

نمایشگاه کانتون

نمایشگاه کانتون-پیدا کردن کارخانه های چینی

بزرگ‌ترین گردهمایی تجاری (واردات/صادرات) چین دوبار در سال برگزار می‌شود و تقریباً هر صنعتی را که محصولات فیزیکی تولید می‌کند پوشش می‌دهد. کانتون به حدی بزرگ است که در سه فاز اجرا می‌شود:

فاز 1: الکترونیک، ماشین‌آلات، مصالح ساختمانی و محصولات شیمیایی

فاز 2: کالاهای مصرفی، دکوراسیون منزل و هدایا

فاز 3: منسوجات، محصولات تفریحی، لوازم اداری، کفش، تجهیزات پزشکی و محصولات بهداشتی

شما می‌توانید در نمایشگاه کانتون به‌صورت رایگان شرکت کنید، اما پس از ورود، برای آنچه در فروشگاه است آماده باشید. این چند نکته طلایی را به یاد داشته باشید:

  1. نمایندگان فروش می‌توانند به زبان انگلیسی تجاری صحبت کنند. برخی برای غرفه نمایشگاه استخدام شده‌اند و ممکن است برای شرکت کار نکنند. اینجا احتمالاً فقط در مورد برخی جزئیات محصول چیزی دستگیرتان شود.
  2. می‌توانید یک مترجم چینی به انگلیسی در نمایشگاه با قیمت 400 تا 500 یوان (60 تا 75 دلار) در روز استخدام کنید.
  3. تأمین‌کنندگان نمونه‌هایی می‌آورند تا بتوانید آن‌ها را ببینید و از کیفیت آن مطلع شوید.
  4. قیمت پایین و کیفیت نه‌چندان خوب با هم عجین هستند. تا زمانی که مایل به پرداخت بیشتر از قیمت اعلام شده نباشید، کیفیت مورد نظرتان را نخواهید دید.

 نمایشگاه کانتون بسیار بزرگ است. لیست غرفه‌داران و محل غرفه آنها را از قبل در وب‌سایت نمایشگاه پیدا کنید تا در وقت و انرژی صرفه‌جویی کنید. نکته مهمی که وجود دارد این است که هرسال همان تأمین‌کنندگان شرکت می‌کنند، بنابراین تغییرات زیادی در سال‌های مختلف رخ نمی‌دهد. انتظار مشاهده نوآوری را هم نداشته باشید و شرکت‌هایی با طرح‌ها یا عملکرد جدیدتر ممکن است نمونه‌های اولیه را نشان دهند و فقط به دنبال توزیع‌کننده باشند.

بازار ایوو Yiwu پایتخت عمده فروشی چین

همین‌جا تأکید کنیم که عمده‌فروشان Yiwu شرکت‌های تجاری هستند، نه تولیدکنندگان. بازار Yiwu در چجیانگ در تمام طول سال باز است. 40 هزار مغازه دارد و درصورتی‌که می‌خواهید کیف، کفش، منسوجات، ساعت و لوازم جانبی را با قیمت پایین تهیه کنید، باید آن را در نظر داشته باشید. این بازار شدیداً به سمت خریداران هند، آفریقا و خاورمیانه متمایل است و محصولاتشان از مقررات و استانداردهای ایمنی اتحادیه اروپا یا ایالات متحده تبعیت نمی‌کند.

در اینجا، قیمت‌ها می‌توانند پایین بیایند (هرچقدر که بخواهید!)، اما کیفیت هم با آن پایین می‌آید. اگر بازار هدف شما تقسیم‌بندی شده است و در کانال‌های متعددی می‌فروشید یا به فروشندگان دیگر توزیع می‌کنید، بازار ایوو می‌تواند یک گزینه باشد. برخی از فروشندگان زمانی که فروشگاه‌هایشان خالی است و به محصولات پرکننده نیاز دارند، از ایوو به‌عنوان یک تأمین‌کننده مکمل برای تأمین‌کنندگان فعلی خود استفاده می‌کنند.

عمده‌فروشان Yiwu با کارخانه‌هایی در چجیانگ و جیانگسو کار می‌کنند. یک مزیت این است که می‌توانید محصولات را در مغازه خریداری کنید یا آنها را به‌صورت عمده به محل شما ارسال کنید. اگر کالایی که می‌خواهید برای فروش آماده نیست، مطمئن شوید شرایط کیفی مطبوعتان را کاملاً تعیین کرده‌اید تا تأمین‌کننده بتواند سفارشتان را با کارخانه مطابقت دهد. اختلاف بر سر قیمت فقط منجر به استفاده کارخانه از مواد ارزان‌تر می‌شود که منجر به تنظیم کیفیت به سمت پایین می‌شود.

برای ساده کردن منبع‌یابی می‌توانید یک مدیر خرید استخدام کنید. خدمات نماینده Yiwu معمولاً شامل بردن شما از هتل و رانندگی شما در بازار برای ملاقات با عمده‌فروشان، مذاکره در مورد قیمت و شرایط سفارش و هماهنگی خرید، از جمله جمع‌آوری سفارش‌های مختلف در یک محموله است. نمایندگان مسئول بررسی کنترل کیفیت در کارخانه‌ها نیستند.

در بازار به محصولات تقلبی برخورد خواهید کرد. هر برند معروفی که در یک فروشگاه Yiwu می‌بینید احتمالاً یک محصول تقلبی است. این نکته بد نیست در استراتژی منبع‌یابی شما لحاظ شود و برای محصولات تقلبی باقیمت‌های پایین جایگاهی در نظر بگیرید.

چطور تولیدکننده واقعی را تشخیص دهیم؟

تولید کنندگان چینی

شرکت‌های تأمین‌کننده می‌توانند تحت عنوان تولیدکننده هم ظاهر شوند و این ضروری است که بدانید با چه کسی سروکار دارید. در اینجا نکاتی برای تمایز صحیح وجود دارد:

  • اکثر کارخانه‌ها نوع خاصی از محصول را تولید می‌کنند یا بر روی نوع خاصی از فرایند تولید تمرکز می‌کنند تا هزینه‌های سربار را پایین نگه دارند. شرکتی که طیف وسیعی از اقلام را تبلیغ می‌کند، به‌احتمال زیاد یک واسطه است و نه تولیدکننده.
  • شرکت‌های تجاری عموماً نام‌های تجاری دارند که برای خریداران جهانی جذاب است. از طرف دیگر، تولیدکنندگان معمولاً شهر یا شهری را که در آن مستقر هستند در نام شرکت خود قرار می‌دهند.
  • کارت ویزیت شرکت را برای آدرس کارخانه بررسی کنید. اگر مکان در مرکز شهر یا در طبقه بیستم یک ساختمان است، ممکن است به یک شرکت تجاری نگاه کنید. ببینید آیا یک آدرس دفتر جداگانه ذکر شده است؛ ممکن است دفتر فروش آنها باشد و در شهر واقع شده باشد.
  • وب‌سایت‌های شرکت بازرگانی به زبان انگلیسی هستند تا به خریداران خارجی پاسخ دهند. تولیدکنندگان کوچک چینی ممکن است حتی یک وب‌سایت درست‌وحسابی نداشته باشند. ممکن هم هست یک سایت اصلی با ترجمه چینی به انگلیسی باشد؛ گرچه تولیدکنندگان بزرگ‌تر ممکن است سایت‌های پیچیده‌ای داشته باشند و این می‌تواند سرنخ دیگری برای هویت واقعی این شرکت باشد.
  • بسیار مهم است که گواهی کیفیت شرکت (CE، UL و سایر گواهینامه‌ها) را بخواهید. کارخانه‌ها به‌عنوان «مالک» در گواهی ذکر می‌شوند.

این بررسی‌ها زمانی ضروری می‌شوند که شما به دنبال تأمین‌کنندگان چینی بدون کمک یک عامل منبع‌یابی هستید که نه‌تنها با کارخانه‌های چینی همکاری می‌کند، بلکه روابط قوی با آنها دارد. نمایندگی‌ها یک شرط مطمئن برای تهیه کالاهای باکیفیت به روشی بدون دردسر هستند.

بازارهای B2B

جستجوی شما برای تأمین‌کنندگان چینی می‌تواند به‌صورت آنلاین شروع شود Alibaba، Made in China  و Global Sources  همگی وب‌سایت‌های محبوبی برای یافتن تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان در چین هستند. مثل همیشه، برای جلوگیری از کلاهبرداری در این بازارهای B2B و خرید از سایت‌های چینی، باید مراقب این چند نکته باشید.

  1. فروشندگان ممکن است به‌عنوان تولیدکننده تبلیغ کنند! اگر اسباب‌بازی، لباس، لوازم جانبی و لوازم الکترونیکی ارزان خریداری می‌کنید، مشکل چندانی نیست. ولی تنها تولیدکننده واقعی است که می‌تواند محصولات منطبق با استانداردهای فنی خاص را به شما تحویل دهد؛ بنابراین، اگر محصولی که می‌فروشید با استفاده از فرایند تولیدی مانند پرس‌کاری یا قالب‌گیری تزریقی ساخته شده است، باید توانایی‌های تأمین‌کننده را در مراحل اولیه بررسی کنید. این وب‌سایت‌ها تأمین‌کنندگان خود را رتبه‌بندی می‌کنند، اما هیچ‌چیز 100 درصد شفاف نیست. به‌عنوان‌مثال، تأمین‌کنندگانی که با کارمزد سالانه در Alibaba عضو ممتاز می‌شوند، می‌توانند به‌عنوان عرضه‌کننده طلایی معرفی شوند و بیشتر برای مشتریان نمایش داده شود، اما این برچسب طلایی به رفتار اخلاقی و سطح کیفیت ربطی ندارد؛ بنابراین، فروشندگانی که بیشتر در معرض دید علی‌بابا قرار می‌گیرند (آنهایی که ممکن است هنگام جستجوی دسته‌بندی محصولاتشان ظاهر شوند) باید بیشتر بررسی شوند.
  • پس از تماس با یک تأمین‌کننده، می‌توانید نمونه‌ها را درخواست کرده و سفارش خود را ثبت کنید. اما این فرایند می‌تواند طولانی باشد و از تماس اولیه برای دریافت نمونه، هفته‌ها طول می‌کشد.
  • پس از یکی دو بار تبادل نظرات با فروشنده، آرزو می‌کنید که هر دوی شما زبان مشترکی داشته باشید. هم‌زبان نبودن، توضیح دقیق نیازهایتان از طریق ایمیل یا چت زنده را بسیار چالش‌برانگیز می‌کند.

سایر شاخه‌های تأمین‌کننده چین عبارت‌اند از:

  • DHGate که برای خرید عمده محصولات عالی است. بیش از دو میلیون فروشنده و 26 میلیون تجارت و خریدار فردی از این وب‌سایت استفاده می‌کنند. برگه «تأمین‌کنندگان برتر» شما را به شرکت‌هایی که دایرکتوری قابل‌اعتماد می‌داند متصل می‌کند. «دی‌اچ گیت» بازپرداخت تضمینی و حفاظت از امانت را در هر سفارش ارائه می‌دهد.
  • شورای توسعه تجارت هنگ‌کنگ (HKTDC) یک نهاد قانونی برای توسعه تجارت هنگ‌کنگ است و کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی را سازماندهی می‌کند. دایرکتوری تأمین‌کننده آن شرکت‌های کمتری را در مقایسه با سایر دایرکتوری‌ها فهرست می‌کند.

نکته: شرکت‌های بازرگانی می‌توانند به‌عنوان تأمین‌کننده در دایرکتوری‌های آنلاین ظاهر شوند و اگر هزینه‌ای بپردازند، بدون توجه به بازخورد و رتبه‌بندی خریداران، در نتایج جستجو رتبه بالاتری خواهند داشت.

نکته 2: اگر تأمین‌کننده محصولی را که در سایت تبلیغ کرده است نساخته باشد، از کیفیت مطمئن نباشید! قیمت بازار را بیابید، پیشنهادهایی که 20 تا 30 درصد کمتر از این قیمت هستند را به‌عنوان هشدار خطر در نظر بگیرید.

موتور جست‌وجوی بایدو

جستجوی تأمین‌کنندگان چینی در گوگل ممکن است اولین قدم منطقی برای فروشندگان به نظر برسد. تأمین‌کنندگان چینی دارای وب‌سایت‌های تجاری و حضور در رسانه‌های اجتماعی هستند. ولی همان‌طور که قبلاً ذکر شد، بسیاری از وب‌سایت‌های عرضه‌کننده به زبان انگلیسی تاجر هستند تا تولیدکننده. البته بیشتر چینی‌ها از Baidu استفاده می‌کنند و شما می‌توانید از ابزار ترجمه برای یافتن سرنخ‌ها را پیدا کنید؛ یا اینکه این تأمین‌کنندگانی را که پیدا می‌کنید در Google یا Alibaba جست‌وجو کنید. اگر به نتایج خوبی رسیدید به نظر می‌رسند، آن‌ها را پیگیری کنید. ممکن است در علی‌بابا جزئیات یا اطلاعات شرکتی بیشتری پیدا کنید، مانند اینکه آیا آنها در اختلافات حقوقی دخیل بوده‌اند یا خیر.

آژانس‌های منبع‌یابی

آژانس های منبع یابی

زمانی که به محصولاتی نیاز دارید که مطابق با مشخصات فنی دقیق تولید شده باشند، داشتن یک نماینده منبع‌یابی چین بهترین گزینه است. نمایندگان مستقر در چین از کارخانه‌ها بازدید می‌کنند تا کنترل‌های کیفیت را از نزدیک بررسی کنند. پس از اینکه تأیید تولید انبوه را گرفتید، نماینده دوباره از کارخانه بازدید می‌کند تا مواد خام را بررسی و حتی چند دسته تولید را از نظر کیفی بررسی کند.

نمایندگان سپاهان همراه مستقر در چین به زبان ماندارین مسلط هستند، بنابراین شما می‌توانید بر مانع زبان غلبه کنید و نیازهای خود را به‌وضوح بیان کنید. تأمین‌کنندگان چینی در مورد آنچه که به اشتراک می‌گذارند بسیار مراقب هستند؛ اگر در مورد مشخصات محصول شما مطمئن نباشند بعید است در مورد تأخیرهای تولید به شما اطلاع دهند یا سؤالی بپرسند. عوامل منبع‌یابی می‌توانند در اینجا نیز مفید باشند و اطمینان حاصل کنند که تأمین‌کننده قبل از شروع تولید با شما هماهنگ باشد.

وقتی با یک نماینده منبع‌یابی کار می‌کنید، در طول فرایند از پشتیبانی کامل برخوردار می‌شوید. اگر می‌خواهید اولین‌بار کار را به‌درستی انجام دهید و با تأمین‌کننده‌تان رابطه طولانی‌مدت برقرار کنید، جذب یک نماینده منبع‌یابی درست‌ترین راه است.

سپاهان همراه نماینده برتر منبع‌یابی در چین

برخی از بالا و پایین‌های اولیه وجود خواهد داشت و ممکن است رابطه شما دچار افت‌وخیز شود، اما حفظ روابط خوب با تأمین‌کننده به تجارت شما کمک می‌کند. غلبه بر موانع زبانی و فرهنگی زمانی که از یک نماینده منبع‌یابی گذر می‌کنید بسیار ساده‌تر است. شرکت بازرگانی سپاهان همراه با ربع قرن سابقه در زمینه خرید از چین هم روابط گسترده‌ای دارد و هم با داشتن دفتر مستقر در ایران و چین، پروسه پیچیده منبع‌یابی را برای شما به ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش قابل‌تصور انجام خواهد داد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *