معافیت 8 کشور از تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران

تحریم های نفتی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

با توجه به اخبار منتشر شده از منابع آگاه، دولت آمریکا برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به ناچار برای 8 کشور مشخص، معافیت از تحریم های نفتی خود علیه ایران را صادر کرده است که این کشورها شامل چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه می شود.

همچنین با وجود تصمیم آمریکا برای مستثنی کردن کشور چین از این تحریم‌ها، این دو کشور تا این لحظه نتوانسته اند در گفت وگوها به نقطه مشترکی با یکدیگر دست یابند. گزارش های دیگری که در همین رابطه از سوی یک منبع دولتی دیگر منتشر شده است از خواسته واشنگتن برای کاهش واردات نفت ایران از سوی 8 کشور معاف شده از تحریم های نفتی خبر داده است. به گفته مایک پامپئو ، وزیر خارجه آمریکا این معافیت‌ها موقت خواهند بود و کشورها بایستی منابع جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند.

کارشناسان اقتصادی در خصوص پیامدهای زیان آور کاهش صادرات نفت ایران بر بازار جهانی هشدار داده اند، به عنوان مثال آژانس بین‌المللی انرژی در همین رابطه در گزارش ماه گذشته خود خبر داده بود که ظرفیت تولید مازاد نفت جهان به 2 درصد سطح تقاضا رسیده است و کشورها ، دیگر نمی توانند تولید نفت خود را افزایش دهند، بنابراین بدیهی است که هرگونه کاهش صادرات، بر روی قیمت تمام شده برای هر بشکه نفت اثر خواهد گذاشت.

با وجود اینکه مقام های کاخ سفید به افزایش سطح تولید نفت عربستان سعودی امیدوار بودند، اما وزیر نفت این کشور چندی پیش اقرار کرد که ریاض هم نمی‌تواند با افزایش صادرات خود مانع افزایش بهای نفت در بازار جهانی شود. از طرفی اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های یکسویه آمریکا از سازوکار جامعی برای ادامه تجارت شرکت‌های خارجی با تهران و همچنین فروش نفت ایران خبر داده است. بنابراین می توان گفت که تحریم نفت ایران در بلندمدت با افزایش بهای نفت منجر به تضعیف دلار در سطح بین‌المللی خواهد شد و بنابراین در آینده محکوم به شکست است.

منبع : سایت شبکه خبر

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *