عوامل دپوی کالاهای خطوط تولید در بنادر

کانتینر در بندر

آنچه در این مطلب خواهید خواند

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ضمن بیان عوامل دپوی کالاهای خطوط تولید در بنادر ، از اختلاف حداقل 36 هزار کانتیری کالای موجود در ورودی‌های کشور میان سازمان بنادر با گمرک خبر داد. وی به وضعیت موجودی کالاها در بنادر اشاره کرد و گفت: هم اکنون کالاهای غیراساسی در بنادر به دو شکل کانتینری و غیرکانتینری (فله) است. بخش غیرکانتینری تجهیزات نیروگاه ها، پروژه های راهبردی دولت ، ماشین آلات خطوط تولید و انواع ماشین های خاص مورد استفاده در صنایع یا معادن را شامل می شود.

معاون فنی گمرک در توضیح عوامل دپوی کالاهای خطوط تولید در بنادر گفت: علت ماندگاری این کالاها مربوط به مشکلات ارزی صاحبان کالا در انتقال ارز و ارائه اسناد مالکیت کالا، پروسه تامین نقدینگی جهت تودیع حقوق ورودی کالا و سایر مباحث است که باعث شده تا فرایند اظهار کالا به گمرک یا انجام تشریفات گمرکی وقت گیر شود. وی اضافه کرد: ۸۰ درصد کالاهایی که در بنادر موجود است از جنس سرمایه ای و مورد نیاز خطوط تولید می باشد.

آمار کانتینرهای موجود در محوطه‌های بندری

معاون فنی گمرک در خصوص آمار سازمان بنادر در مورد کانتینرهای موجود در محوطه‌های بندری گفت: براساس آخرین آمار اعلامی این سازمان ۸۶ هزار کانتینر TEU در بنادر وجود دارد. جمال ارونقی ادامه داد: بررسی های گمرک نشان می‌دهد تعداد موجودی کانتینری کالاهای وارداتی در گمرکات کشور کمتر از ۵۰ هزار TEU کانتینر است که شامل کالاهای گروه ۱ و ۲ می‌شود.

معاون گمرک ایران همچنین یادآور شد: در سال پیش به خاطر مشکلاتی که به وجود آمد حجم زیادی از کالاهای کانتینری به این خاطر که کالاهای گروه ۴ بوده و یا امکان ثبت سفارش آنها وجود نداشت، در بنادر و گمرکات رسوب کرده بود و همین مسئله موجب شد تعداد موجودی کالاهای کانتینری در بنادر  به بیش از ۱۱۰ هزار کانتینر برسد. بعد از آن با پیشنهادات دستگاه‌های ذیربط از جمله گمرک و در نهایت تدابیری که از سوی دولت اتخاذ شد قسمتی از این کالاها ترخیص شدند و هم اکنون بر اساس آمار تعداد کانتینرها به کمتر از یک دوم کاهش یافته است.

منبع: خبرگزاری فارس

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *