صادرات کشور درحال بازگشت به مسیر رشد

صادرات غیر نفتی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

حسین مدرس خیابانی با اشاره به وقفه ای که در تجارت تمامی کشورهای دنیا پس از شیوع ویروس کرونا ایجاد شد، گفت: صادرات کشور درحال بازگشت به مسیر رشد است. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت توسعه صادرات و کنترل واردات را یکی از راهبردهای مهم چهارگانه وزارت صمت عنوان کرد و افزود: هم اکنون با توجه به وضعیت درآمدهای نفتی و قیمت فروش نفت در بازارهای جهانی،تأمین نیازهای ارزی کشور بیشتر به درآمدهای صادراتی متکی است و صادرات غیرنفتی، امروز دیگر تنها یک گزینه انتخابی و یا کار تشریفاتی محسوب نمی شود، بلکه یک ضرورت است و لازم است به سوی رشد و توسعه آن حرکت کرد.

وی اضافه کرد: تأمین نیازهای ارزی کشور از محل درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی ضروری است و جهش تولید که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال انتخاب شده است نیز، مسیری به جز صادرات ندارد؛ به این ترتیب هم اکنون صادرات غیرنفتی مورد حمایت همه‌جانبه تمامی بخش‌های مختلف کشور قرار گرفته است.

عوامل تاثیرگذار بر صادرات غیرنفتی کشور

مدرس خیابانی ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر صادرات غیرنفتی کشور بیان کرد: صادرات کشورمان به خاطر بسته بودن مرزها و پروتکل ‌های بهداشتی که بازارهای هدف صادراتی پیش روی صادرکنندگان ایران قرار داده بودند، در این مدت با کاهش مواجه بود، به ویژه اینکه کل تجارت دنیا بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی نهادهای بین‌المللی تا 32 درصد کاهش را نیز تجربه کرده است. به گفته وی، به غیر از تاثیر کرونا بر تجارت بین‌المللی ایران، عوامل دیگر نظیر کاهش قیمت فرآورده‌ های نفتی و مواد پتروشیمی، بسته بودن مرزها، محدودیت تردد و حمل و نقل نیز روی تجارت تاثیر گذار بوده است.

وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که در ماه‌های آتی شاهد روند مثبتی در صادرات کشور باشیم و شرایط اکنون را رو به بهبود توصیف کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *