دو راه صادرات زعفران به دبی؛ چمدانی یا عمده؟

صادرات زعفران به دبی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

صادرات زعفران به دبی، در نگاه اول به‌عنوان یک تجارت پرسود و کم‌ریسک شناخته می‌شود. صادرات همیشه با چالش‌های زیادی همراه است؛ اما صادرکردن یک محصول در بازاری که از قبل می‌شناسیم و رقبای زیادی در آن حضور دارند می‌تواند ایده‌ی خوبی برای شروع باشد. عمده تصور ما نسبت به صادرات زعفران شامل تجارت چمدانی به دبی است ولی مسائل دیگری هم هست که باید مد نظر قرار داد. قیمت زعفران در دبی 2023 نسبت به سال 2022 چه تفاوتی کرده است؟ چه حجمی از زعفران از چه کشوری به دبی صادر می‌شود؟ اینها سوالاتی است که در این مطلب به آنها پاسخ داده‌ایم.

صادرات زعفران به دبی؛ کم‌ریسک و پرسود

کشت وسیع زعفران در ایران، تولید انبوه و قیمت پایین، باعث شده تا صادرات آن با حاشیه سودی مطمئن، ریسک صادرات را تا حد قابل‌توجهی پایین بیاورد و موردتوجه بسیاری از صادرکنندگان قرار گیرد.

صادرات این محصول مانند هر محصول دیگری می‌تواند با چالش‌های زیادی همراه باشد؛ اما غالباً سود مطمئن این تجارت باعث شده همواره صادرات زعفران در ایران توجه تجار را به خود جلب کند. برای شروع یا تداوم فعالیت در این بازار راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند باعث کسب بهترین نتیجه برای صادرکننده شود. 

یکی از راهکارهای مهم برای کاهش ریسک صادرات زعفران شناخت بازار جهانی است. دراین‌بین کشورهایی با فرهنگ‌های غذایی مشابه بهترین مقاصد برای صادرات زعفران هستند.

در بین کشور‌هایی که بیشترین واردات زعفران دارند، نام امارات متحده‌ عربی در صدر قرار دارد و صادرات زعفران به دبی یکی از پررونق‌ترین صادرات در حوزه‌ی مواد غذایی به شمار می‌رود.

قیمت بالای زعفران در دبی، فرهنگ غذایی عربی، شناخته شده بودن این محصول در دبی و … همگی از جمله مواردی هستند که باعث شده تا نیاز بازار دبی به زعفران زیاد و ازاین‌رو صادرات زعفران به دبی نیز بسیار پرطرف‌دار باشد.

بزرگ‌ترین صادرکنندگان زعفران به امارات

قبل از هر چیز نیاز است با رقبا آشنا شوید؛ شناخت بزرگ‌ترین صادرکنندگان زعفران به دبی به شما کمک خواهد کرد تا علاوه بر شناخت رقبا، بازار فروش را قبل از شروع تجارت به‌درستی بشناسید.

اسپانیا، افغانستان، هند، یونان، ایتالیا، مراکش و چین جز مهم‌ترین صادرکنندگان زعفران در دنیا هستند؛ اما باید بدانید در دبی بیشترین سهم بازار صادرات از آنِ اسپانیا و افغانستان است و اروپا در رده‌ی بعدی قرار دارد.

اما نمی‌توان بزرگ‌ترین و قوی‌ترین رقیب را از یاد برد؛ ایران.به یاد داشته باشید ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران جهان است. پس شانس شما برای حضور در این بازار با یدک کشیدن عنوان ایرانی، بالاست. چرا که رقبا قبل از شما در آنجا حضور دارند و سال‌هاست برای شناخت زعفران ایرانی به مشتریان ارزش خلق کرده‌اند.

پس برای شناخته شدن به‌عنوان محصول جدید در بازار زعفران دبی، آن هم به‌عنوان محصول ایرانی در گام اول باید ارزشی جدید ایجاد کنید. ارزشی که از مزیت رقابتی شما نشئت می‌گیرد. به یاد داشته باشید رابطه‌ی منطقی بین کیفیت و قیمت می‌تواند تا حدی حضور شما را در بازار تثبیت کند، اما مزیت رقابتی صادراتِ زعفران به امارات به قیمت و کیفیت ختم نخواهد شد.

 به‌عنوان ایده‌ی اولیه برای خلق ارزش جدید بسته‌بندی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

بسته‌بندی و نحوه‌ی ارائه‌ی محصول در کشورهای مصرف‌گرا و تجملاتی می‌تواند مزیت رقابتی مهمی به‌حساب بیاید؛ پس خلاقیت بسته‌بندی، ارائه و تبلیغات را در خلق ارزش برای مشتریان در تجارت با دبی دست‌کم نگیرید.

مراحل صادرات زعفران

در این بخش به معرفی و شرح مراحل صادرات زعفران می‌پردازیم.

گام اول: انتخاب بهترین زعفران برای صادرات

زعفران تقریباً در بسیاری مناطق ایران کشت می‌شود، اما قطعاً کیفیت همه مناطق یکسان نیست. کیفیت اصلی‌ترین فاکتوری است که برای صادرات زعفران به دبی همواره باید حفظ شود. به یاد داشته باشید در این تجارت کیفیت، مزیت شما نیست؛ بلکه مهم‌ترین ابزار، برای بقای برند شماست.

آنچه می‌تواند برای شروع تجارت زعفران در دبی به شما کمک کند، ایجاد رابطه‌ای مناسب بین کیفیت و قیمت است. این کار می‌تواند تا مدتی به شناخت و بقای شما در بازار کمک کند.

گام دوم: بسته‌بندی و خلاقیت

در این مرحله شما نیاز دارید با بهره‌برداری از تمامی نیرو و خلاقیت خود در راستای متمایزکردن محصول خود از طریق بسته‌بندی قدم بردارید. در نظر داشته باشید که بسته‌بندی می‌تواند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تبلیغات محیطی برای برند شما عمل کند، پس تا حدی می‌تواند هزینه‌ی زیاد بسته‌بندی را جبران کند.

همواره در نظر داشته باشید بسته‌بندی یک محصول با مشتری عام برای برند شما از ابتدا هویت می‌سازد.

گام سوم: دریافت مجوز

زعفران یک ماده‌ی غذایی است، پس مثل تمامی مواد غذایی دیگر حساسیت‌ها و قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای صادرات این محصول وجود دارد. در وهله‌ی اول اقدام برای دریافت گواهی بهداشت و استاندارد اساسی‌ترین اقدام برای شخص صادرکننده است.

برای این کار باید به مراجع ذی‌ربط مثل سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و … مراجعه کرد که برای پیگیری تمامی این کارها به کارت بازرگانی نیاز دارید که اخذ آن مراحل مختلفی دارد که در مقاله‌ی اخذ کارت بازرگانی به آن پرداخته‌ایم. اما مثل هر صادرات دیگری، قوانین ثبت شده‌ای در گمرک و وزارت صنعت و معدن نیز وجود دارد که تمامی آنها را باید در نظر بگیرید.

گام چهارم: صادرات

در این مرحله با ارائه‌ی کارت بازرگانی، انجام تشریفات گمرکی و صادرات کالا، نوبت به پیشبرد مراحل فروش در کشور مقصد می‌رسد. از این لحظه فرایند صادرات وارد فاز بازاریابی و فروش خواهد شد. باید به یاد داشته باشید که یکی از مهم‌ترین عوامل فروش موفق نحوه‌ی قیمت‌گذاری است؛ بنابراین بررسی قیمت‌گذاری‌های انجام شده توسط رقبا به شما در تحلیل بازار و پیشرفت کار، کمک شایانی خواهد کرد.

به همین منظور در ادامه مقاله، به بررسی قیمت زعفران در دبی در سال 2022 می‌پردازیم.

قیمت زعفران در دبی 2022

قیمت زعفران در سال 2022 افزایش قابل توجهی داشت. نحوه قیمت‌گذاری علاوه بر قیمت تمام‌شده‌ی محصول بستگی به تعرفه‌ی گمرکی صادرات نیز دارد. علاوه بر این موارد، تقاضای بازار و مشتری در کشور مقصد نیز از فاکتور‌های بسیار مهم در امر صادرات است.

قوانین و نحوه‌ی قیمت‌گذاری در دبی در سال 2022 به‌گونه‌ای بوده که میانگین قیمت زعفران در دبی برای هر کیلو حدود 1200 دلار تا 2500 دلار است. اصولا قیمت زعفران به عوامل مختلفی مانند نوع زعفران، کیفیت، حجم و حتی نسبت عرضه و تقاضای آن بستگی دارد.

کیفیت‌ عامل تعیین‌کننده‌ی قیمت است و قرارگرفتن در هر سوی این طیف و میزان فروش رابطه‌ی مستقیمی با تلاش هر برند برای موفقیت دارد.

قیمت زعفران در دبی 2023 (عمده و خرده)

در سال 2023، محدوده قیمت تقریبی زعفران امارات متحده عربی بین 42.08 تا 93.6 دلار آمریکا به ازای هر کیلوگرم است. قیمت درهم امارات متحده عربی 154.6 درهم برای هر کیلوگرم است. متوسط ​​قیمت هر تن در دبی و ابوظبی 42 هزار و 81 دلار آمریکا است. پس نکته مهم اینجاست که قیمت 42 دلار و 8 سنت برای فروش عمده است و 93 دلار برای فروش خرده بهترین نوع زعفران است. اینها ارقام متوسط هستند و ممکن است کمتر و بیشتر از این بازه هم وجود داشته باشد که موضوع این مطلب نیست.

تجارت چمدانی زعفران به دبی

دبی یکی از مهمترین خریداران محصولات کشاورزی از جمله زعفران درجه یک ایرانی در جهان است. تجارت چمدانی به دبی شرایط خاصی برای صادرات زعفران ایران به دبی هم فراهم کرده است. در امارات قیمت زعفران برحسب درهم محاسبه می‌شود. هر شخص حقیقی یا حقوقی که دارای کارت بازرگانی و یا دارای جواز وزارت بازرگانی است می‌تواند اقدام به صدور زعفران کند. اما در این میان برخی افراد هم هستند که بدون داشتن مجوزها و دارا بودن کارت بازرگانی تنها با دانستن کمی اطلاعات و آمار بازار و تنها با داشتن یک چمدان، اقدام به تجارت در سطح خرد کنند که به این نوع تجارت، تجارت مسافرتی یا چمدانی می‌گویند. تعدادی از سران کشور با این نوع تجارت مخالفت هستند که برای خروج زعفران از این طریق قوانین سفت و سختی مقرر کرده‌اند اما متاسفانه تعدادی از همین سران کشور این روش را برای ارز آوری به داخل کشور مناسب می‌داند و معتقدند که ورود افراد غیرمتخصص دراین زمینه باعث افزایش صادرات زعفران شده‌است.

میزان مجاز حمل زعفران

با توجه به قوانین ذکر شده اگر ارزش قیمتی کالایی بیش از 80 هزار دلار باشد تجاری محسوب می‌شود و نمی‌توان به صورت تجارت چمدانی به دبی آنرا ارسال کرد. کالای همراه مسافر مشمول ماده 32 آیین نامه اجرایی قانون صادرات و واردات و مفاد آیین نامه مسافران ورودی است. در واقع می‌توان گفت صادرات قانونی کالا در حجم تجاری به صورت چمدانی است. میزان مجاز این روش حمل کالایی مثل زعفران چیزی حدود 100 الی 200 گرم زعفران است. لازم به ذکر است که شما می‌توانید در صادرات چمدانی زعفران را به صورت فله یا بسته‌بندی تهیه و صادر کنید.

صادرات زعفران با سپاهان همراه

شرکت بازرگانی سپاهان همراه باسابقه طولانی در امر صادرات و داشتن دفتر دبی می‌تواند در زمینه صادرات این محصول ارزشمند کشورمان در کنار شما باشد. کافی است با کارشناسان ما در بخش صادرات تماس بگیرید.

میانگین قیمت زعفران در دبی چقدر است؟

قوانین و نحوه‌ی قیمت‌گذاری در دبی در سال 2022 به‌گونه‌ای بوده که میانگین قیمت زعفران در دبی برای هر کیلو حدود 1200 دلار تا 2500 دلار است.

ویژگی های زعفران صادراتی چیست؟

کیفیت اصلی‌ترین فاکتوری است که برای صادرات زعفران به دبی همواره باید حفظ شود. آنچه می‌تواند برای شروع تجارت زعفران در دبی به شما کمک کند، ایجاد رابطه‌ای مناسب بین کیفیت و قیمت است.

4.1/5 - (13 امتیاز)

23 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    حسینی هستم از شمال کشور
    دوست گرامی من به تازگی در زمینه فروش زعفران در حد خرده فروشی فعالیت میکنم و خیلی تمایل دارم در سطح بین المللی هم اقدام کنم . خیلی سرچ کردم که سایت شرکت بازرگانی سپاهان نظرمو جلب کرد .در خصوص معامله و فروش زعفران در امارات اطلاعاتی ندارم خواهش میکنم درصورت امکان راهنمایی کنید. سپاس

    1. سلام جناب حسینی گرامی، بسیار خرسندیم که شرکت بازرگانی سپاهان همراه نظر شما را جلب کرد. لطفا شماره تماستون رو برایمان ارسال کنید یا با شماره 02162015000 تماس بگیرید.

      1. سلام
        آیا زعفران به صورت چمدانی هم میشه به امارات صادر کرد؟

        1. اگر قوانین امارات تغییری نکرده باشد حجم زعفران کمتر از 100 گرم باشد می‌توان به صورت مسافری ارسال کرد؛

  2. سلام
    وقتتون خوش
    نيک فرجام هستم از مشهد
    برای اولین بار و بدون هیچ تجربه ای می‌خواهم در این زمینه فعالیت کنم
    چنانچه خودم زعفران را تهیه کنم ، برای تحویل در دبی ، شما چه کمکی میتوانید به من بکنید ، و صد کیلو چه هزینه ای برای من خواهد داشت
    ممنون میشم از پاسخگویی تان 🌸🙏🌸

    1. با سلام
      شرکت سپاهان همراه با توجه به داشتن ۲ شعبه و نیروهای متخصص در امارات صفر تا ۱۰۰ صادرات زعفران را می‌تواند برایتان انجام دهد لطفا برای مشاوره و اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۶۲۰۱۵۰۰۰ تماس بگیرید.

  3. سلام و احترام
    من یک کارشناس بازنشسته کشاورزی هستم
    واقع درمشهد می خواستم ببینم چطور می تونم وارد صادرات زعفران شوم
    لطفا کمی راهنمایی فرمایید
    باتشکر

    1. با سلام لطفا شماره خود را برایمان ایمیل کنید تا با شما تماس بگیریم یا با شماره 02162015000 تماس بگیرید.

  4. سلام خسته نباشید ده کیلو زعفران نگین دارم میخواستم در دبی خودم این هارو بفروشم شما میتوانید برامون بفرستید و در دبی تحویل بگیریم

    1. سلام، بله امکان ارسال و تحویل در محص مورد نظرهست.

  5. سلام من نیشابور هستم و زعفران کشت میکنم هرسال حدود 7الی8کیلو برداشت زعفران دارم چطوری میتونم محصول خودم را تو دبی یا عمان به فروش برسونم اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

      1. سلام من زعفران برای صادرات به چین دارم شما شعبه ای در چین دارید که بتونم تحویل بدم و همکاری داشته باشیم ؟

        1. سلام دوست عزیز،
          بله ما در گوانچو چین هم یک دفتر داریم هم انبار. برای همکاری لطفا با شماره های شرکت تماس بگیرید.

          1. سلام 5 نفر مسافر هستیم به دبی زعفران در دبی چطوری بفروشیم

  6. سلام وقت بخیر برای ارسال بار خاویار به رم ایتالیا میخاستم راهنماییم کنید ممنون میشم

    1. با سلام، لطفا برای ارسال بار به ایتالیا با شماره های شرکت تماس بگیرید.

    1. سلام من تولیدد کنندهو توزیع کننده زعفران در مشهد هستم می خوام صادرات کنم بین المللی میشه کمکم کنید

  7. قیمت هر کیلو زعفران در دبی در سال 2023 چقدر هست حدودا
    پوشال
    معمولی
    نگین
    و سوپر نگین
    و آیا شما میتوانید در این زمینه و صادرات زعفران به امارات به من کمک کنید و شرایط پرداخت پول در امارات چطوری هست.

  8. سلام ازواتساب یا شبکه های اجتماعی امگان هماهنگی با شما وجود دارد ؟

    1. با سلام دوست عزیز. بله شما می‌تونید از طریق واتس‌اپ و اینستاگرام با ما در ارتباط باشید ولی اگر می‌خواید سریع‌تر به پاسخ سوال‌هاتون برسید می‌تونید از شماره تماس مستقیم ۰۲۱۶۲۰۱۵۰۰۰ استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *