ترخیص کالا از گمرک بازرگان {هزینه، مدارک و مزایا}

ترحیص از گمرک بازرگان

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ترکیه از مهم‌ترین شریک‌های تجاری ایران است و مرز بازرگان درگاه ورودی از کشور ترکیه است. به زبان ساده‌تر اگر کالایی از کشور ترکیه بخواهد به کشور وارد شود به‌احتمال زیاد باید از گمرک بازرگان ترخیص شود. گمرک بازرگان بیش از 50 درصد کل تجارت گمرکات آذربایجان غربی را به خود اختصاص می‌دهد و از مهم‌ترین مبادی مرزی کشور است.

ترخیص کالا از گمرک مهم‌ترین فرایندهای واردات کالا است که در هر کشوری بر اساس قوانین کلی و مصوبات موقتی انجام می‌شود. حدود یک‌چهارم گمرکات کشور در آذربایجان غربی واقع شده‌اند که گمرک بازرگان از مهم‌ترین آنهاست. گمرک بازرگان یکی از سه درگاه اصلی تجارت مرزی ایران و ترکیه است و به‌عنوان دروازه اصلی تجارت بین ایران و کشورهای اروپایی شناخته می‌شود. در ترخیص کالا از گمرک بازرگان سهمی بالای 50 درصدی از گل مراودات تجاری استان آذربایجان غربی به این گمرک اختصاص پیدا می‌کند.

خدمات سپاهان همراه: ترخیص کالا از گمرک بندر عباس

بازرگان دروازه تجارت با ترکیه

مبدأ و مقصد اصلی گمرک بازرگان کشور ترکیه است و بعد از آن دیگر کشورهای اروپایی قرار دارند. بیشترین کالاهای وارداتی از بازرگان شامل چوب، فلزات، منسوجات و انواع کاغذ و مقوا است. کالاهای مهمی که از این مرز صادر می‌شوند هم شامل میوه‌ها و مغزهای خوراکی، مواد پلاستیکی، مس، سبزی و میوه‌، محصولات شیمیایی آلی، محصولات سرامیکی و … می‌شوند.

برای بهتر شناختن این مرز شبانه‌روزی و ترخیص کالا بهتر است ابتدا به موقعیت جغرافیایی آن و شهر بازرگان بپردازیم.

شهر بازرگان

 شهر بازرگان یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی است و در منطقه آزاد ماکو واقع شده است. گذرگاه مرزی بازرگان یا مرز بازرگان به‌عنوان تنها مرز 24ساعته بین ایران و ترکیه است و یکی از بهترین راه‌های عبور کالا و ارتباط با کشورهای اروپایی و ترکیه است. این مرز دارای قدمتی 50 ساله است که در بین سایر گمرکات بیشترین حجم میزان صادرات، واردات و ترانزیت کالا را به خود اختصاص داده است. بر اساس اعلام خبرگزاری ایرنا در سال 1399، سالانه 26 میلیارد دلار ترانزیت خارجی از طریق مرز بازرگان صورت می‌گیرد.

ترخیص کالا از گمرک بازرگان

قوانین در ترخیص کالا از گمرک بازرگان

گمرک بازرگان مهم‌ترین گمرک زمینی کشور است و قوانین حاکم بر آن با قوانین سایر گمرکات دریایی و هوایی و زمینی کشور تفاوتی ندارد. از آنجایی‌که قوانین و مقررات برای ترخیص از گمرک بازرگان با کلیه گمرکات کشور یکسان است، بر اساس قوانین یکسان، قانونی یا غیرقانونی بودن کالاها و رویه‌ها ترخیص کالا از گمرکات مشخص می‌شود.

چه گمرکاتی تحت نظارت گمرک بازرگان هستند؟

گمرک «پل دشت»، بازارچه‌های «ساری سو» و «صنم بلاغی» تحت نظارت گمرک بازرگان است.

کالاها و مبادی وارداتی از گمرک بازرگان

در سال 1399 از طریق مرز بازرگان حدود  417 میلیون دلار کالا وارد کشور شده است که دراین‌بین بیشترین حجم واردات کالا از کشور ترکیه و کمترین حجم واردات مربوط به کشور پرتغال بود.

لیست کالاهای وارداتی شامل چوب و اشیای چوبی، آهن‌آلات، چدن، فولاد، ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، انواع بلبرینگ، انواع یراق‌آلات و اتصالات، پارچه‌های نساجی، انواع کاغذ و مقوا، ماشین‌آلات و دستگاه‌های مکانیکی و اجزا و قطعات آن ها، مصنوعات از سنگ گچ سیمان، آلات و دستگاه‌ها برای سنجش کنترل فشار، دستگاه اپتیک عکاسی محصولات صنایع شیمیایی، قهوه و غیره بوده است.

کالاها و مبادی صادراتی از طریق گمرک بازرگان

میوه‌ها و مغزهای خوراکی، مواد پلاستیکی و اشیا ساخته شده از آنها، مس و مصنوعات مس، فرآورده‌های سبزیجات و میوه‌ها، محصولات شیمیایی آلی، محصولات سرامیکی ماشین‌آلات و دستگاه‌های مکانیکی ولوله فایبرگلاس، فرآورده‌های غلات مثل آرد و نشاسته و غیره از مهم‌ترین کالاهای صادراتی از گمرک بازرگان است

از طریق مرز بازرگان همچنین در سال‌های اخیر به کشورهای ترکیه، سوریه، آلمان، رومانی، انگلستان، الجزایر، لبنان، استرالیا، هلند، کانادا، بوسنی و هرزگوین، گرجستان، لیبی، بلغارستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، لیبی، نیوزیلند، ایتالیا، افغانستان، صربستان، قبرس، قزاقستان، سوئد، کرواسی، مصر، بلژیک، پاکستان، سوئیس و لهستان صادرات انجام شده است.

اگر محصول و مقصد صادراتی شما در موارد بالا ذکر شده است پس گمرک بازرگان بهترین انتخاب برای صادرات شما خواهد بود.

مدارک لازم برای ترخیص از بازرگان

  • کارت بازرگانی
  • مدارک حمل (ترخیصیه، قبض انبار، بارنامه)
  • فاکتور
  • عدل‌بندی
  • گواهی مبدأ
  • گواهی بازرسی و بیمه‌نامه باربری

مزیت گمرک بازرگان نسبت به دیگر گمرکات

  • امکان ترخیص به روش پیله‌وری
  • امکان پرداخت کرایه حمل کمتر
  • استفاده از تسهیلات و مزایای منطقه آزاد ماکو

هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک بازرگان

هزینه‌های ترخیص در گمرک بازرگان مانند بقیه گمرکات شامل هزینه انبارداری، حقوق و عوارض ورودی، هزینه استاندارد، هزینه بازرسی، هزینه حمل‌ونقل، هزینه تخلیه و بارگیری و دیگر موارد محاسبه می‌شود.

بازرگان در یک نگاه

گمرک بازرگان به دلیل شرایط خاصی که دارد از مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین گمرک‌های کشور است و به همین خاطر دولت توجه ویژه‌ای به این منطقه مرزی دارد. منطقه آزاد ماکو کانون تجاری شمال غرب کشور است و طرح‌های توسعه‌ای ویژه‌ای برای این منطقه آزاد تجاری در نظر گرفته شده است. به همین خاطر تجارت شما چه صادرات باشد چه واردات، اگر از کشورهای غربی بخواهد به‌صورت زمینی صورت بگیرد به‌احتمال زیاد به گمرک بازرگان خواهد رسید. شرکت بازرگانی سپاهان همراه در این مسیر و در انجام خدمات ترخیص همراه شما خواهد بود.

4.3/5 - (3 امتیاز)

4 پاسخ

  1. مقاله بسیار جامعی بود در رابطه با ترخیص از گمرک بازرگان، من برای ترخیص کالاهایی که وارد کردم و الان تو گمرک بازرگان است می‌تونم از شما کمک بگیرم؟

    1. سلام دوست عزیز.
      برای ترخیص کالا از گمرک بازرگان لطفا با کارشناس مربوطه به شماره ۰۲۱۶۲۰۱۵۲۵۱ تماس برقرار کنید.

    1. ممنون، امیدوارم توانسته باشیم در اطلاع رسانی کمکی کمکتان کرده باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *