بازگشایی دو گذرگاه مرزی بین ایران و عراق

گذرگاه ایران و عراق

آنچه در این مطلب خواهید خواند

یکی از مقامات ایرانی ضمن اعلام بازگشایی دو گذرگاه مرزی بین ایران و عراق گفت: دو مرز شوشمی و شیخ صالح پس از دو ماه دوباره بازگشایی شده اند.

وی در خصوص دلیل اهمیت بالای این دو گذرگاه مرزی برای ایران گفت: نیمی از صادرات غیر نفتی ایران از طریق عراق انجام می‌شود و حدود 200 کامیون روزانه از مرز شیخ صالح برای انتقال کالاهای ایرانی عبور می کنند. این کالاها شامل 567 هزار تن محصولات غیر نفتی به ارزش 25 میلیون دلار می‌شود که سال گذشته صادر شد.

شایان ذکر است بنا به تصمیم مقامات بنادر مرزی عراق در هشتم مارس جهت مهار شیوع کرونا پنج گذرگاه مرزی و تجاری با ایران شامل مرز شلمچه، الشیب، زرباطیه، منظریه و مندلی بسته شد.

بازگشایی برخی مرزها برای تجارت غذا و محصولات کشاورزی

سرپرست بنادر مرزی عراق در رابطه با بازگشایی دو گذرگاه مرزی بین ایران و عراق گفت: هیچ تصمیمی برای بازگشایی دائم مرزها وجود ندارد. این اقدامات استثنایی و موقتی هستند و به منظور تجارت غذا و محصولات کشاورزی لازم برای تقویت بازار های داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت و دوری از یک بحران مواد غذایی صورت گرفته اند.

البته به گفته مقامات عراقی این مرزها به مدت دو روز و تنها برای تبادلات اقتصادی باز هستند و اجازه عبور به هیچ مسافری داده نمی شودو

فاضل ابو رقیف، یکی از متخصصان امنیتی عراق و همینطور محقق مرکز مطالعات استراتژیک النهرین از فشار داخلی و منطقه‌ای برای بازگشایی مرز های شرقی و جنوبی با ایران سخن گفت و تصمیم‌گیری برای بازگشایی مرزها را بستگی به بررسی شرایط بهداشتی به وجود آمده توسط همه گیری ویروس کرونا دانست.

در میان تحریم های اعمال شده بر ایران، کنترل گذرگاه‌ های مرزی جهت حفظ تبادلات تجاری از اهمیت بالایی برای احیای اقتصاد عراق برخوردار است. این امکان نیز وجود دارد که سقوط قیمت نفت عراق را مجبور کند تا از بازگشایی غیررسمی مرزها به منظور تسهیل مشکلات مالی به وجود آمده چشم پوشی نماید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *