افزایش 33 درصدی صادرات زعفران

صادرات زعفران

آنچه در این مطلب خواهید خواند

کشور ایران با در اختیار داشتن 90 درصد تولید زعفران در جهان بزرگ ترین تولید کننده زغفران دنیا به حساب می آید ولی متاسفانه به خاطر مشکلاتی مانند ناپایداری قیمت زعفران و نوسانات قیمت ارز و همچنین واسطه گری های نابجایی که در این زمینه صورت می گیرد این محصول نتوانسته است توسعه چندانی داشته باشد. چرا که صادرات این محصول در ایران بیشتر به صورت فله ای انجام می شود و سپس کشورهای خریدار محصول تولیدی کشورمان را با بسته بندی های جدید به نام خودشان وارد بازار جهانی می کنند و از این طریق سودهای کلانی را بدست می آورند.

در تازه‌ترین بررسی های آماری از تجارت خارجی ایران ،  صادرات زعفران در پنج ماه اول سال جاری ۹۵ تن و ۸۳۱ کیلوگرم زعفران، به ارزش ۱۲۳ میلیون دلار و ۷۳۰ هزار و ۴۷۲ دلار بوده است. کشورهایی نظیر اسپانیا، امارات متحده عربی، ایتالیا، آمریکا، هند، فرانسه، کانادا، آلمان، انگلستان، هنگ کنگ، پاکستان، استرالیا، عراق، عمان، بحرین، اتریش، آفریقای جنوبی، هلند، ژاپن، نیوزیلند، جمهوری چک، ویتنام، تایوان، قطر و کویت از جمله خریداران زعفران ایران هستند.

با توجه به اینکه در مدت مشابه سال گذشته، صادرات زعفران در حدود ۶۹ تن و ۴۸۶ کیلوگرم زعفران به ارزش ۹۲ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۴۸۴ دلار بوده است بنابراین آمار نشان می‌دهد که صادرات زعفران در پنج ماه نخست سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۳۷ درصد و از لحاظ ارزش ۳۳ درصد افزایش یافته است. البته به اعتقاد فعالان این حوزه افزایش صادرات زعفران ناشی از دخالت عده ای در جهت تامین ارز بوده است.

همچنین مدتی پیش علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران ، با بیان اینکه صادرات زعفران از دست صادرکنندگان واقعی خارج شده و به دست دلالان افتاده است، افزود:” صادرات این محصول در سال جاری رشد داشته؛ اما ما معتقدیم این صادرات برای صادرکنندگان اصلی و سرمایه‌گذاران نبوده است، بلکه عده ای برای تامین ارز، صادرات زعفران را انجام می‌دهند که متخصص نیستند و رقابت مخرب در بازارهای جهانی با صادرکنندگان واقعی را در پیش گرفته‌اند که این امر به صادرات ما طی سال‌های آینده آسیب جدی وارد می‌کند.”

به گفته کارشناسان اقتصادی ثبات قیمت، تنظیم بازار، جلوگیری از نوسانات قیمت و کوتاه کردن دست دلال ها از جمله روش های توسعه صادرات زعفران در کشور است. آنها معتقدند دولت می تواند با حمایت از صادرات و صادرکنندگان دارای نشان تجاری معتبر، از رقابت های منفی در بازارهای هدف جلوگیری کند. چرا که هم اکنون هر فردی که به ارز نیاز دارد زعفران از کشور خارج می کند و به قیمتی که خریدار گفت می فروشد و این امر موجب بروز مشکلات زیادی در بازار شده است.

پس می توان نتیجه گرفت از آنجایی که زعفران تنها محصول منحصربفرد کشور است پس با حمایت از این محصول می توانیم ارز قابل توجهی را به کشور وارد کنیم بنابراین دولت باید با  اجرای راهکارهای دقیق و حساب شده به توسعه صادرات این محصول کمک کند تا بتواند هم موتور محرک صادرات ایران را فعال نگه دارد و هم به بهبود وضعیت صادرات غیرنفتی کشور کمک کند.

منبع :خبرگزاری مهر

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *