افزایش فعالیت های تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا

افزایش فعالیت های تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا

آنچه در این مطلب خواهید خواند

حمید زادبوم ضمن اشاره به افزایش فعالیت های تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا  از رشد ۶۹ درصدی صادرات ایران در اقلام ترجیح داده شده توسط اتحادیه اقتصادی اوراسیا از آبان تا اسفند سال قبل خبر داد. وی این رشد را نشان‌دهنده توانایی این موافقتنامه برای کمک به توسعه صادرات ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا دانست.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین به اجرایی شدن موافقتنامه موقت ایران و اوراسیا و تأثیر آن بر توسعه تجارت دو کشور اشاره و گفت: باید با بررسی عملکرد این موافقتنامه، چالش‌ها و مشکلات اجرای آن را ثبت و برای بیشترین بهره‌برداری از این موقعیت،راهکارهای عملی را با همکاری بخش خصوصی ارائه کنیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم توجه به ملاحظات موافقتنامه جهت برآورد آماری، بیان کرد: اعلام آمارها بدون توجه به ویژگی‌های فهرست‌های کالایی مبادله شده باعث می شود تا برداشت‌های غیردقیقی از عملکرد موافقتنامه صورت بگیرد. آمارهای مربوطه از این پس توسط سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری گمرک ارائه خواهد شد.

وی در خصوص موانع موجود جهت توسعه تجارت با اوراسیا گفت: تشویق و توسعه تجارت و رفع کاستی های  زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و دریایی در اولویت سازمان توسعه تجارت ایران قرار گرفته است.

تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

زادبوم ضمن اشاره به انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: به زودی جلسات مربوط برگزار خواهد شد.

شایان ذکر است اتحادیه اقتصادی اوراسیا با کشورهای روسیه، بلاروس، ارمنستان ، قزاقستان و قرقیزستان از سال ۲۰۱۵ تشکیل شده است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل این اتحادیه، گفتگو با آن را به منظور انعقاد موافقتنامه تجاری آغاز کرد که در نهایت توانست موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اردیبهشت ۱۳۹۷ به امضای طرفین برساند و از پنجم آبان ماه ۱۳۹۸ نیز این موافقتنامه اجرایی شده است.

منبع:  خبرگزاری مهر

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *