۳۰ درصد کاهش واردات از چین

آنچه در این مطلب خواهید خواند

به گزارش پول نیوز، طبق آمار منتشر شده از گمرک، واردات کشور در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین سال ۹۷ بیش از ۷ درصد کاهش یافته که نشان از نوسانات و تغییرات فراوان تجارت خارجی ایران در ابتدای سال ۹۸ است. در این زمان، صادرات غیرنفتی نیز با افت ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. نکته درخور توجه این‌که سهم کشورهای مقصد صادرات نیز در این زمان دچار تغییر گشته است.

از طرفی دیگر واردات هم مانند صادرات در فروردین سال ۹۸ تغییرات زیادی را نسبت به همین زمان در سال ۹۷ تجربه کرده است؛ به‌طوری که طبق آمار گمرک، واردات کشور در فروردین ماه امسال معادل ۲.۳۳ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل ۷.۶ درصد کاهش داشته است.

در این مدت، بیشترین حجم واردات به ترتیب از کشورهای چین، ترکیه، امارات متحده عربی، هند و هلند بوده است. در این میان واردات از چین نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۳۰ درصدی داشته اما در مقابل واردات از ۴ کشور دیگر بیشتر شده است.

بر اساس جدولی که گمرک ارائه داده است، امارات به رده سوم کشورهای وارد کننده به ایران سقوط کرده و ترکیه جایگزین آن شده است. همچنین در این جدول از کشورهای روسیه، سوئیس و کره که در سال قبل در رده‌های سوم تا پنجم واردکنندگان به ایران بوده‌اند، نامی برده نشده و کشورهای ترکیه، هند و هلند جای آن‌ها را گرفته‌اند.

همچنین طبق گزارش گمرک، برنج، ذرت دامی، کنجاله سویا، کره بسته‌بندی و لوبیا بیشترین حجم از واردات در فرودین ماه امسال داشته‌اند که به همراه ۱۵ قلم کالای عمده وارداتی در مجموع ۷۵ درصد واردات به کشور را دربرگرفته‌اند و حاکی از حجم انبوه واردات به کشور جهت برطرف کردن نیاز خوراک دام و انسان است. از طرفی ۱۰ درصد از ارز مصرفی جهت واردات قطعات خودرو، الکترودهای ذغالی کوره، اجزا و قطعات ماشین‌آلات، ماشین‌آلات خاص و توربین مصرف شده است.

منبع: پول نیوز

4.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *