کدام کالای ایرانی بیشترین مشتری اروپایی را دارد؟

تجارت ایران و اروپا

آنچه در این مطلب خواهید خواند

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت ایران با اتحادیه اروپا در فصل نخست سال ۲۰۲۲ میلادی پرداخته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای ارائه شده، اتحادیه اروپا در فصل نخست سال جاری میلادی با خارج از این اتحادیه ۱۲۶۶ میلیارد یورو تجارت داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت میزان صادرات این منطقه حدود ۵۹۲ میلیارد یورو و میزان واردات ۶۷۴ میلیارد یورو بوده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل میزان صادرات اتحادیه اروپا ۱۶ درصد و میزان واردات آن ۴۶ درصد افزایش یافته است.

بیشترین کالاهایی که از اروپا به ایران واردات شده است شامل ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد غذایی، محصولات شیمیایی، محصولات صنعتی، نوشیدنی و دخانیات بوده است.

در مقابل مواد غذایی و حیوانات زنده، محصولات شیمیایی، مواد خام غیر قابل خوراکی، روغن‌های گیاهی و حیوانی اصلی‌ترین کالاهایی بوده که از ایران به اروپا صادر شده است.

پس از حمله روسیه به اوکراین، صادرات و واردات اتحادیه اروپا افزایش یافته و تنها در ماه مارس سال جاری واردات رشد ۱۹ و صادرات رشد ۱۵ درصدی را به ثبت رسانده است.

از سال ۲۰۱۹ میلادی و همزمان با شدت یافتن تحریم‌ها، میزان تجارت مشترک ایران و اتحادیه اروپا کاهشی قابل توجه پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۹ کل تجارت ایران با اروپا ۴.۸۷ میلیارد یورو بود که حدود یک چهارم رقم سال قبل به حساب می آید.

در فصل نخست سال ۲۰۲۲ میلادی، میزان تجارت ایران با اروپا به ۱.۳۳ میلیارد یورو رسیده که از این عدد حدود ۲۰ درصد مربوط به صادرات ایران و حدود ۸۰ درصد مربوط به واردات است. در این مدت میزان تجارت مشترک ترکیه با اتحادیه اروپا حدودا دو برابر شده است. ترکیه در حال حاضر حدود ۲۳ میلیارد یورو به اتحادیه اروپا صادرات دارد.

بعد از تهاجم روسیه به اوکراین، تجارت این کشور با اتحادیه اروپا نیز تغییراتی را تجربه کرده است. بر اساس آمارهای رسمی، در ماه مارس سال جاری، میزان واردات اروپا از روسیه ۱۲ درصد افزایش یافته اما میزان صادرات به این کشور حدودا ۴۹ درصد کاهش یافته است. بخش قابل توجهی از تجارت مشترک دو طرف به صادرات اقلام نفتی روسیه به اتحادیه اروپا اختصاص دارد.

در این طول این سال ها همواره تراز تجاری ایران در معامله با اتحادیه اروپا منفی بوده است. در فصل نخست سال ۲۰۲۲ نیز این کشور به ۷۷۹ میلیون یورو رسیده است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *