کارنامه ریز تجارت ایران با ۲۵ کشور عمده

کارنامه ریز تجارت ایران

آنچه در این مطلب خواهید خواند

در جدیدترین آمار منتشر شده از سازمان توسعه تجارت، به بررسی ریز تجارت کشور با ۲۵ کشور عمده با حجم ارزشی حدود ۶۰ میلیارد دلار طی ۱۰ ماه ابتدایی سال ۹۷ پرداخته که حاکی از تعداد زیاد تراز تجاری در ایران است. از این میزان ۹۰ درصد ارزش کل صادرات به ارزش ۳۳ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار در مقابل ۲۶ میلیارد دلار واردات بوده است. همچنین ۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار از مجموع کل حجم ارزشی مبادله شده، مربوط به ۷ کشور بوده است.

طبق این آمار تراز تجاری ایران با ۱۱ کشور منفی که در صدر آن کشور آلمان و سپس چین قرار دارد. در میان کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ایران فقط با امارات تراز منفی دارد. از ۱۴ کشور باقی‌مانده که ایران با آن‌ها دارای تراز مثبت بوده، عراق و افغانستان بالاترین جایگاه را در این آمار داشته‌اند.

در بخش واردات ارزش کل کالاهای مصرفی، واسطه‌ای، سرمایه‌ای و دیگر کالاها طی این مدت ۳۵ میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار گزارش شده است. از این میزان ۴ دسته از کالاهای واسطه‌ای با ۶۲ درصد حجم کل واردات به کشور با ارزشی بیش از ۲۲ میلیارد دلار، سپس کالاهای سرمایه‌ای به ارزش ۵ میلیارد و ۷۶۴ میلیون دلار و ۳ گروه کالاهای مصرفی به ارزش ۵ میلیارد و ۵۲۴ میلیون دلار و سایر کالاها به ارزش ۲ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار با ۳۸ درصد مجموع کل واردات بیشترین محصولات وارداتی به کشور بوده‌اند.

از سوی دیگر به تفکیک گروه‌های اقتصادی، کشورهای همکاری اسلامی (OIC) ایران بیشترین صادرات به آن‌ها را با ارزشی در حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت زمان مشابه ۲۴ درصد رشد داشته است. همچنین ایران با اتحادیه اروپا (EU) با ارزش ۹۲۹ میلیون دلار صادرات داشته که پایین‌ترین حجم صادرات بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد کاهش داشته است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *