محاسبه هزینه حمل بار از چین به ایران(ارزان‌ترین روش حمل)

محاسبه هزینه حمل بار از چین به ایران

آنچه در این مطلب خواهید خواند

امروزه بخش زیادی از کالاهایی که به دست شما می‌رسد، از راه دریا و کشتی منتقل شده‌اند اگر به دنبال یک راه اقتصادی و مطمئن برای انتقال بار هستید، قطعاً حمل‌ونقل دریایی از چین به ایران همان چیزی است که شما به آن نیاز خواهید داشت. هزینه حمل از چین، پایین است و باتوجه‌به جذابیت‌های فراوانی که در این روش نهفته است، بسیاری از واردکنندگان ترجیح می‌دهند که واردات را از راه دریا به انجام برسانند. اما یکی دیگر از روش‌های حمل بار که رایج‌ترین و سریع‌ترین نوع حمل به شمار می‌رود حمل‌ونقل هوایی است. دراین‌بین مسئله مهمی که ذهن تجار را درگیر کرده، محاسبه هزینه حمل بار از چین به ایران و امور ترخیص کالا است.

هزینه حمل‌ونقل هواپیما از چین به ایران

هزینه ارسال بار هوایی، بیشتر از هزینه فریت بار زمینی و دریایی است؛ اما یکی از مزایای حمل‌ونقل هوایی سرعت بالای ارسال بار است که مناسب برای حمل بارهای فاسدشدنی نظیر مواد غذایی، دارو و نمونه‌های آزمایشگاهی و میوه، و دیگر موارد است.

ایرلاین‌های خارجی همواره از قوانین IATA برای حمل بار تبعیت می‌کنند به همین جهت قیمت حمل بار مسافری به کشورهای خارجی مانند انگلستان، کانادا، آمریکا، آلمان، سوئد، استرالیا، نروژ، فنلاند، سوییس، ترکیه و دیگر کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی با هواپیماهای خارجی، همواره تابع قیمت دلار است. هزینه‌های حمل بار هوایی به اروپا، آمریکا و… تقریباً در یک سطح است؛ مگر اینکه خدمات ویژه‌ای برای حمل بار داده شود(مثلاً بار شما حیوان زنده یا بار فاسدشدنی یا جنازه و تابوت باشد).

نحوه محاسبه وزن حجمی بار هوایی

در محاسبه وزن بارنامه حمل هوایی دو وزن حقیقی و حجمی وجود دارند که باید به آن‌ها توجه شود. وزن حقیقی، همان وزن واقعی است که در فرودگاه با قرارگرفتن بار روی باسکول مشخص می‌شود. وزن حجمی، باتوجه‌به ابعاد بار پس از بسته‌بندی مشخص می‌شود. برخی از کالاها، نسبت به فضایی که اشغال می‌کنند، وزن کمتری دارند. به بیانی دیگر برخی کالاها مانند مبلمان و صندلی، با وزن کم، فضای زیادی را از انبار هواپیما به خود اختصاص می‌دهند. به دلیل وجود محدودیت وزن و حجم در انبار هواپیما، مطابق قوانین بین‌المللی اتحادیه جهانی هوانوردی(IATA) ، این‌گونه بارها به‌صورت بار حجمی محاسبه می‌شوند.

طبق فرمول، ابتدا وزن معادل حجم بار(Volumetric Weight) بعد از بسته‌بندی محاسبه شده سپس با وزن واقعی كالا يا وزن باسكولي(Gross Weight) مقایسه می‌شود و هرکدام از این دو بیشتر باشد آن را به‌عنوان وزن قابل پرداخت(Chargeable Weight) انتخاب می‌کنند و هزینه‌های حمل هوایی بار، بر طبق آن محاسبه می‌گردد.

هزینه‌های جانبی در ارسال هوایی بار

 فریت بار، صرفاً جابه‌جایی با هواپیما نیست؛ ارسال بار با هواپیما مهم‌ترین قسمت و بخش اصلی هزینه‌ها را شامل می‌شود، اما فعالیت‌های دیگری هم قبل، حین و پس از حمل انجام می‌شود که مستلزم هزینه‌هایی خواهد بود. این هزینه‌ها شامل:

  • هزینه انتقال به فرودگاه مبدأ
  • هزینه بسته‌بندی
  • هزینه تشریفات گمرکی در فرودگاه مبدأ
  • هزینه بیمه
  • هزینه دریافت مدارک در مقصد
  • هزینه‌ انبارداری در مقصد
  • هزینه ترخیص کالا در گمرک مقصد(در صورت تشخیص مأمورین گمرک)
  • هزینه انتقال از فرودگاه مقصد درب منزل یا…

این هزینه‌ها، عموماً هزینه‌های مادی حمل هستند.

خدمات دیگر: حمل بار از چین به دبی

هزینه حمل‌ونقل دریایی از چین به ایران

ارزان‌ترین روش برای ارسال محموله بیش از 200 کیلوگرم حمل دریا است. در واقع کانتینرهای ۲۰ فوتی قیمت ارزان‌تری نسبت به کانتینرهای ۴۰ فوتی دارند و از این لحاظ جزو ارزان‌ترین راه‌ها برای ارسال بار به شمار می‌آیند. حمل کالا به‌وسیله دریا شامل 2 نوع است:

  1. بار کامل کانتینر FCL(کانتینر 20 فوت و کانتینر 40 فوت)
  2. بار کمتر از یک کانتینر LCL

اگر بخواهید از کانتینرهای بزرگ‌تر استفاده کنید، هزینه‌های حمل‌ونقل به همان میزان افزایش میابد. نحوه ارسال بار روی قیمت تأثیرگذار است. هرکدام از روش‌ها فله‌ای، دربستی و اشتراکی تعرفه مشخصی دارند. در نهایت نوع قرارداد اینکوترمز هم بر روی هزینه ارسال بار تأثیر می‌گذارد پس تمامی این موارد را در کنار هم در نظر بگیرید. باتوجه‌به شرایط خاصی که در این زمینه وجود دارد، بهتر است که تمامی روش‌ها را بررسی کنید تا به یک گزینه مناسب و مقرون‌به‌صرفه دست پیدا کنید.

روش کاهش هزینه حمل دریایی

کاهش هزینه حمل دریایی از چین به ایران به چند پارامتر بستگی دارد و به شرح زیر است:

1. انتخاب بندر مناسب در مبدأ

انتخاب بندر مناسب نقش مهمی در هزینه‌های پرداختی ایفا می‌کند. انتخاب بهترین و نزدیک‌ترین بندر نسبت به کارخانه تولیدکننده محصول می‌تواند تا 20 درصد از هزینه‌های حمل را کاهش دهد. البته در شرایط خاص امکان انتخاب بندری بافاصله بیشتر نسبت به کارخانه صورت می‌گیرد که دلایل آن شامل موارد زیر است:

  • قیمت پیشنهادی بهتر برای حمل از آن بندر
  • عدم امکان ارسال کالا به ایران از بندر موردنظر
  • زمان حرکت کشتی و فاصله کمتر بندر موردنظر تا بندر مقصد

2. انتخاب بندر مناسب در مقصد

انتخاب بندر مناسب در مقصد مهم است. با انتخاب بهترین بندر در زمان و هزینه صرفه‌جویی خواهید کرد. برای مثال تمام کشتی‌های کانتینر، ابتدا در بندر شهید رجایی و بندرعباس پهلو می‌گیرند و سپس کانتینرها از بندر شهید رجایی به کلیه بنادر دیگر در ایران ترانشیپ می‌شوند. باتوجه‌به این موضوع همیشه بهترین نرخ برای حمل کالا به‌صورت کانتینر بندر شهید رجایی است.

3. انتخاب بهترین شرکت کشتیرانی

انتخاب شرکت کشتیرانی مناسب در قیمت حمل تا 50 درصد تأثیرگذار است. در سال‌های گذشته قیمت مصوب برای حمل کانتینر از چین به ایران برابر 900 دلار بود می‌توانستید با درنظرگرفتن شرکت کشتیرانی مناسب‌تری هزینه حمل بار با کشتی از چین به ایران را تا 500 دلار کاهش دهید.

4. محاسبه دموراژ احتمالی و هزینه آن

دموراژ(هزینه دیرکرد کانتینر) جزو مواردی است که معمولاً به آن توجه نمی‌شود که با بالارفتن تعرفه دیرکرد کانتینر و افزایش قیمت دلار توجه به آن در هزینه‌های بسیار مهم است.

بهترین روش حمل بار از چین به ایران

یکی از امن‌ترین روش‌ها برای انتقال به کالای شخصی یا تجاری حمل‌ونقل هوایی است. برای داشتن تجربه‌ی خوب در تجارت بین‌الملل کافی است تمام پیچ‌وخم‌های مسیر را به‌درستی بیاموزید. قسمتی از این مهارت طی مطالعات به دست می‌آید و قسمت دیگر آن به‌وسیله تجربه حاصل می‌شود. اما به‌دست‌آوردن تجربه بسیار سخت است و کوچک‌ترین بی‌دقتی می‌تواند هزینه‌های گزافی را ایجاد کند. در همین راستا داشتن یک راهنمای خوب، می‌تواند در کنار آموزش علم تجارت، مفید باشد. در طی گذراندن این مراحل شرکت بازرگانی سپاهان همراه می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *