ممنوعیت واردات سیمان به قزاقستان

ممنوعیت واردات سیمان به قزاقستان

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بهروز حُسن الفت، یکی از مسئولان سازمان توسعه تجارت ایران از ممنوعیت واردات سیمان به قزاقستان به مدت شش ماه به علت افزایش تولید داخلی سیمان در این کشور و کاهش ساخت و سازها و همینطور کاهش صادرات این کشور خبر داد.

این قانون قرار است ۱۰ روز پس از انتشار رسمی آن یعنی از ۲۷ آوریل مصادف با ۸ اردیبهشت۱۳۹۹ اجرایی گردد. ممنوعیت واردات سیمان به قزاقستان  به طور خاص به سیمان کلینکر، سیمان پرتلند، سیمان آلومینا و سایر سیمان‌های هیدرولیکی مربوط می شود.

به گفته الفت ممنوعیت واردات سیمان به قزاقستان  از طریق نمایندگی کشور ایران در قزاقستان و همچنین سفارت این کشور در تهران، در دست پیگیری است.

اهمیت صادرات سیمان به جمهوری قزاقستان

حبیب‌الله ملکوتی‌فر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در همین رابطه در آکتائو گفت: با توجه به اینکه صادرات سیمان از کشورمان به جمهوری قزاقستان بسیار گسترده است. بنابراین بخش زیادی از فعالان اقتصادی و کارخانجات سیمان در ایران با مشکلاتی رو به رو خواهند شد. این نمایندگی از هفته پیش با این موضوع درگیر بوده و با جهات مختلف در استانداری و گمرکات تماس داشته است.

ملکوتی‌فر به اهمیت صادرات سیمان از طریق بندر آکتائو به عنوان یکی از کالاهای اصلی صادراتی کشور اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود تمام تلاش‌ها در سطوح مختلف برای چاره‌اندیشی در خصوص واردات سیمان ایران و رفع هرگونه محدودیت در این خصوص اعمال شود.

وی گفت: طبق اظهارات مقامات بندری آکتائو در این تصمیم نمی توان تغییری ایجاد کرد یا تاثیرگذار بود؛ زیرا موضوع کشوری است. هم اکنون نیز طرف قزاقی برای فهماندن جدیت موضوع، سخت‌گیری های زیادی را برای تخلیه بار یکی از کشتی‌های ایرانی که حامل محموله سیمان است، روا داشته و تذکراتی را برای محموله بعدی داده است. با این وجود در جهت بررسی این موضوع در بندر آکتائو رایزنی‌هایی از طرف نمایندگی ایران با سفیر در نورسلطان انجام شده و خواستار پیگیری در سطح ملی و از طریق گفتگو با مقامات وزارت امور خارجه و وزارت صنایع و توسعه زیرساخت کشور میزبان شده ایم که این موضوع در نورسلطان و از طریق سفیر در حال پیگیری است.

منبع: خبرگزاری مهر

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *