تفاوت فریت بار و کارگو چیست؟ راهنمای انتخاب روش حمل

فرق فریت و کارگو چیست

آنچه در این مطلب خواهید خواند

تفاوت اصلی بین کارگو و فریت بار در نوع و حجم بسته‌ها است. فریت بیشتر برای حمل‌ونقل بسته‌های کوچک و سبک استفاده می‌شود؛ مانند سند، پوشاک، لوازم الکترونیکی کوچک و غیره در بسته‌بندی‌های کوچک‌تری به مقصد ارسال می‌شود. این نوع حمل‌ونقل به طور عمومی با سرعت بالا و هزینه کمتر صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، کارگو برای حمل‌ونقل بسته‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر استفاده می‌شود؛ مانند مبلمان، مواد غذایی، سیمان و غیره که نیاز به بسته‌بندی و حمل‌ونقل با وسایل حمل‌ونقل سنگین‌تر دارند. این نوع حمل‌ونقل به طور عمومی با هزینه بیشتر و زمان بیشتری صورت می‌گیرد.

خدمات سپاهان همراه: حمل بار هوایی

کارگو چیست؟

برخی از مسافران تصور می‌کنند مقدار بار مجازی که یک مسافر می‌تواند با خرید بلیت هواپیما با خود حمل کند، بار همراه و باری که مجاز به حمل آن نیست، کارگو است. این تعریف شاید از جهاتی مورد قبول باشد؛ اما قطعاً کامل و صحیح نیست چرا که کارگو در اصطلاح ارسال بار تجاری از طریق راه‌های هوایی است. به‌عبارت‌دیگر باری که اغلب، تجار آن را با هواپیما حمل می‌کنند کارگو نامیده می‌شود. اما چون در حال حاضر امکان ارسال بارهای غیرهمراه با هواپیماهای کارگو در برخی از مسیرها مهیا شده است اغلب مردم، این دو اصطلاح را با هم یکسان می‌دانند.

مراحل ارسال کارگو

فرایند انجام کارگو شامل مراحل زیر است:

  1. درخواست ارسال بار و محموله موردنظر به شرکت بازرگانی و اعلام مشخصات دقیق کالاها
  2. پرداخت هزینه‌های کارگو پس از اعلام توسط شرکت
  3. انجام مراحل اداری لازم و دریافت فاکتور
  4. ارائه مدارک و مشخصات کالاها و سپس تحویل اجناس و کالاها
  5. بسته‌بندی کالاها توسط شرکت خدمات کارگو
  6. پیگیری بار پس از رسیدن پروازهای کارگو به مقصد موردنظر

توجه کنید که در تمامی مراحل می‌توانید وضعیت بار خود را از طریق اپلیکیشن کارگو پیگیری کنید و در صورت نیاز با راننده تماس بگیرید.

مزایا و معایب ارسال کارگو

مزایای ارسال کارگو عبارت‌اند از: سرعت بالا، سهولت، هزینه کم، امنیت بالا و پیگیری آسان.

معایب ارسال کارگو عبارت‌اند از: عدم کنترل مستقیم، خطر آسیب به بسته، تأخیر در تحویل بسته، هزینه‌های بیشتر و محدودیت‌های محلی.

عوامل مؤثر بر هزینه ارسال کارگو

هزینه کارگو

هزینه کارگو به عوامل بسیاری همچون روش حمل‌ونقل، مسافت از مبدأ تا مقصد، نوع و وزن کالا، فصل سفر، عوارض گمرکی و بیمه بستگی دارد. البته شرکت انتخابی هم می‌تواند بر هزینه کارگو تأثیرگذار باشد؛ چرا که تعرفه‌های هر یک با دیگری متفاوت است. در برخی موارد، شرکت‌های حمل‌ونقل تخفیف‌هایی را برای حجم بالای بسته‌ها، تعداد بسته‌های ارسالی یا خدمات بیشتری که انتخاب می‌کنید، ارائه دهند. برای محاسبه هزینه ارسال کارگو، بهتر است با شرکت‌ بازرگانی سپاهان همراه تماس بگیرید و تعرفه‌های این مجموعه را بررسی کنید.

کالاهای ممنوعه جهت ارسال کارگو

  • مواد مخدر و مسکن‌های قانونی
  • سلاح، مهمات و مواد انفجاری
  • مواد قابل‌اشتعال و انفجاری، مانند بنزین و الکل بالای 70 درصد
  • حیوانات و گیاهان زنده، به جز در موارد خاص
  • مواد شیمیایی خطرناک و سموم
  • پول و اوراق بهادار
  • کالاهای قانونی که در کشور مقصد ممنوع یا محدود هستند، مانند تنباکو و الکل در برخی کشورها

فریت بار چیست؟

به بارهایی که به‌صورت جداگانه و بدون ترکیب با بارهای دیگر حمل می‌شوند فریت بار مسافری گفته می‌شود. با داشتن بارهای فریت، شرکت‌های حمل‌ونقل می‌توانند به‌صورت بهینه‌تری از فضای خالی در وسایل نقلیه‌ی خود استفاده کنند و بار را با هزینه کمتری به مقصد برسانند. در واقع، در حمل‌ونقل بارهای فریت، بارهای کوچک و متنوعی که توسط تعداد زیادی از مشتریان ارسال می‌شوند، با یکدیگر ترکیب نمی‌شوند و به‌صورت جداگانه در وسایل حمل‌ونقل قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال، بسته‌های پستی، کالاهای آنلاین، قطعات الکترونیکی، لوازم‌خانگی و… از بارهای فریت هستند که معمولاً به‌صورت تکی به مقصد حمل می‌شوند.

مراحل فریت بار

فریت بار چیست؟

مراحل حمل‌ونقل بارهای فریت، بسته به نوع و شرکت حمل‌ونقل ممکن است متفاوت باشد، اما به‌طورکلی مراحل حمل‌ونقل بارهای فریت عبارت‌اند از:

  1. ثبت سفارش
  2. دریافت جواز فریت
  3. بسته‌بندی
  4. جمع‌آوری بار
  5. حمل بار
  6. دریافت پته از گمرک
  7. قراردادن تگ بار بر روی کالاها
  8. تحویل بار

در برخی موارد، ممکن است شرکت حمل‌ونقل اطلاعات بیشتری را از شما درخواست کند، به طور مثال اطلاعات مربوط به نوع بسته‌بندی، نوع کالا و مقدار بیمه بار و… را از شما درخواست کند. همچنین، شرکت حمل‌ونقل ممکن است برای پیگیری بار شما، شماره تماس یا شناسه سفارش را به شما ارائه دهد.

مزایا و معایب فریت بار

مزایای حمل‌ونقل بسته‌های فریت شامل: قابلیت انتخاب، کنترل مستقیم، کیفیت بالا، اطمینان از تحویل و انعطاف‌پذیری می‌شوند.

معایب حمل‌ونقل بسته‌های فریت شامل: افزایش هزینه‌ها، افزایش زمان ارسال، خطر آسیب به بسته، داشتن مهارت و تجربه در بسته‌بندی کالا و داشتن بستر مناسب برای تحویل بسته‌ها می‌شوند.

هزینه فریت بار

هزینه فریت بار

هزینه فریت بار مانند هزینه ارسال کارگو، بسته به نوع خدمت، وزن، حجم و مسافت متفاوت است. هزینه‌های مربوط به بیمه، بسته‌بندی و خدمات اضافی ممکن است به هزینه اصلی ارسال اضافه شود. برای محاسبه هزینه فریت بار، شرکت‌های حمل‌ونقل از جدول تعرفه‌های خود استفاده می‌کنند که بر اساس وزن حقیقی یا حجمی بسته‌ها، مبلغ مشخصی برای هر کیلوگرم یا هر مترمکعب بسته محاسبه می‌شود. توجه کنید که برای فریت بار، معمولاً از سرویس‌های حمل‌ونقل گروهی استفاده می‌شود به همین دلیل هزینه آن به‌ازای هر تن بسته محاسبه می‌شود. پیشنهاد می‌شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شرکت‌ حمل‌ونقل بین‌المللی سپاهان همراه تماس بگیرید تا از تعرفه‌های این مجموعه باخبر شوید.

کالاهای ممنوعه جهت ارسال فریت بار

  • مواد مخدر و مسکن‌های قانونی
  • سلاح، مهمات و مواد انفجاری
  • مواد قابل‌اشتعال و انفجاری، مانند بنزین و الکل
  • حیوانات و گیاهان زنده، به جز در موارد خاص
  • مواد شیمیایی خطرناک و سموم
  • پول و اوراق بهادار
  • کالاهای قانونی که در کشور مقصد ممنوع یا محدود هستند، مانند تنباکو و الکل در برخی کشورها

روش رهگیری و شناسایی فریت بار یا ارسال کارگو

روش‌های مختلفی برای رهگیری و شناسایی فریت بار و ارسال کارگو وجود دارد که بسته به شرکت حمل‌ونقل و سرویس ارسالی استفاده می‌شوند. روش‌های رایج برای رهگیری فریت بار و کارگو شامل: استفاده از شماره پیگیری، کد بارنامه، ارسال اطلاعات به‌صورت پیامک یا ایمیل، استفاده از نرم‌افزارهای رهگیری و استفاده از پورتال مشتریان می‌شود.

تفاوت کارگو با فریت بار چیست؟

کارگو و فریت بار دو نوع خدمات حمل‌ونقل کالا هستند که به دو صورت متفاوت انجام می‌شوند. تفاوت کلی بین کارگو و فریت بار در مورد حجم و وزن آن‌ها و وسایل نقلیه مورداستفاده در حمل‌ونقل آن‌ها است. یکی از تفاوت‌های کارگو و فریت در روش هوایی هواپیماهای آن‌ها است. برای فریت بار از هواپیماهای تجاری استفاده می‌شود، اما برای کارگو بار ممکن است از هواپیماهای غول‌پیکر مثل بلوگا یا آنتونف 225 استفاده شود. یکی دیگر از تفاوت‌های فریت بار و کارگو بار در زمان‌بندی تحویل کالا و رزرو هواپیما است. برای فریت بار باید 2 هفته زودتر با شرکت‌های فریت بار هماهنگ کنید تا کارشناسان آن شرکت زمان کافی برای تکمیل مراحل ارسال بار را داشته باشند. معمولاً فریت بار 2 الی 3 روز زودتر از پرواز مسافر انجام می‌گیرد و به همین دلیل بهتر است زمان‌بندی مناسبی را برای بسته‌بندی فریت بار انتخاب کنیم. همچنین به دلیل تفاوت ماهیت بین کارگو و فریت بار برای ارسال کارگو نیاز به انجام مراحل صادراتی است. این درحالی‌که برای فریت بار نیازی به انجام این مراحل نیست. برای اطلاع دقیق‌تر از شرایط ارسال کارگو و فریت بار با کارشناسان شرکت بازرگانی سپاهان همراه تماس گرفته و از آنها درخواست دریافت مشاوره رایگان کنید.

سؤالات متداول

تفاوت کارگو با فریت بار چیست؟

کارگو و فریت بار دو نوع خدمات حمل‌ونقل کالا هستند که به دو صورت متفاوت صورت می‌گیرند. تفاوت کلی بین کارگو و فریت بار در مورد نوع کالا، حجم و وزن آن‌ها، و وسایل نقلیه مورداستفاده در حمل‌ونقل آن‌ها است.

هزینه حمل‌ونقل کالا در فریت بار بیشتر است یا در کارگو؟

هزینه حمل‌ونقل کالا در فریت بار معمولاً بیشتر از هزینه حمل‌ونقل کالا در کارگو است، در حقیقت فریت بار برای بارهای سبک و شخصی مناسب‌تر است و کارگو برای بارهای تجاری و حجیم.

ارسال بار از روش فریت سریع‌تر است یا کارگو؟

در کارگو، کالاها باید به حدنصاب ارسال برسند و پروازهای کارگو به تعداد فریت نیستند. به همین دلیل ممکن است کارگو بیشتر طول بکشد.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *