طرح مجدد واردات مواد اولیه تولید بدون انتقال ارز

انتقال ارز

آنچه در این مطلب خواهید خواند

روابط عمومی بانک مرکزی به دنبال طرح مجدد واردات مواد اولیه تولید بدون انتقال ارز ، توضیحاتی را اعلام کرد که در ادامه به آن می پردازیم.

بانک مرکزی طی دو سال اخیر به منظور ساماندهی جریان ارز حاصل از تجارت خارجی کشور و همینطور ایجاد شفافیت و توجه جدی به تولید داخل، بستر و زیر ساخت های شفافی را در کنار سامانه جامع تجارت کشور ایجاد کرده است. بر همین اساس رویه‌های مشخصی برای عرضه ارز حاصل از صادرات با توجه به شرایط تحریم تعریف و عملیاتی شده است. بنابراین روش های متعددی برای برگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور وجود دارد که عبارتند از:

۱- ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما به واسطه بانک‌ها و صرافی‌های مجاز عرضه نمایند

۲- صادر کنندگان از محل ارز حاصل از صادرات خود نسبت به تأمین نیازهای واردات خود اقدام نمایند

۳- صادر کنندگان می‌توانند بخشی از ارز صادراتی خود را به وارد کنندگان دیگر واگذار و ارز خود را در اختیار آنها قرار دهند

۴- صادر کنندگان می‌توانند بخشی از درآمد صادراتی خود را بصورت اسکناس به کشور وارد و به به صرافی‌ها ی مجاز و بانک‌ها بفروشند.

شایان ذکر است در تمامی این روش ها نرخ ارز بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و به شکل توافقی میان خریدار و فروشنده مشخص و با ثبت در سامانه تعهد صادر کننده به برگشت ارز به چرخه اقتصادی ایفا می‌گردد. علاوه بر این ثبت و فروش ارز به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بابت ورود سرمایه‌های خارجی، دارای مجوز از سازمان سرمایه گذاریهای خارجی وزارت امور اقتصادی ودارایی نیز امکان پذیر شده است.

استقبال بانک مرکزی از ارز با منشأ خارج از کشور

طبق اعلام مکرر بانک مرکزی، از ارز با منشأ خارج از کشور نیز در صورت شفاف بودن منشا و جریان ورود و مصرف آن استقبال می گردد. این بانک آماده است چنانچه دارندگان ارز با منشأ خارجی بتوانند منشأ ارز خود را اعلام نمایند و ارز مربوط به ثبت سفارش‌های اولویت دار تخصیص گردد نسبت به صدور گواهی تخصیص ارز تحت عنوان ارز اشخاص اقدام نماید.

به اعتقاد بانک مرکزی شرط اساسی در تقویت تولید داخل و توجه عملی به اقتصاد مقاومتی حرکت به سوی شفافیت است. به همین خاطر این بانک از کلیه فعالان اقتصادی و همینطور مسئولان مربوطه انتظار دارد در وضعیت حساس کنونی به سمت اقتصاد و تجارت شفاف حرکت نمایند.

منبع : خبرگزاری مهر

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *