صادرات پسته به امارات

صادرات پسته به امارات

آنچه در این مطلب خواهید خواند

پرسودترین و آسان‌ترین راه‌ درآمدزایی برای تولیدکنندگان و بازرگانان صادرات پسته ایرانی به امارات است. از دیرباز ایران بزرگ‌ترین صادرکننده عمده پسته در جهان به شمار می‌رفت به همین جهت بسیاری از کشورهای پسته را با نام ایران می‌شناختند. به‌مرورزمان با ورود آمریکا به بازار پسته، صادرات پسته بین این دو کشور به شکل تجاری نفس‌گیر و رقابتی شد؛ زیرا کشور آمریکا با بهره‌گیری از دانش ایرانیان مقیم آمریکا، مزارع کالیفرنیا را به کشت پسته اختصاص داد که در سال‌های اخیر مشغول به صادرات این محصول در حجم بالا شد. درعین‌حال کیفیت و تنوع بالای پسته و مغز آن در ایران، برگ برنده‌ای است که شرکت‌های تولیدکننده ایرانی می‌توانند برای صادرات پسته از آن استفاده کنند. زیرا کشورهای واردکننده پسته حساسیت زیادی نسبت به کیفیت پسته وارداتی دارند. به همین دلیل قوانین و شرایط خاصی در زمینه نوع و کیفیت و مغز پسته برای شرکت‌های صادرکننده تعیین می‌کنند.

هدف از صادرات پسته به دبی

شرکت صادرات پسته

حجم تولید پسته در داخل کشور بیشتر از میزان مصرف آن است، صادرات این کالا بهترین راهکار برای ارزآوری است و سود حاصل از آن کمک به رونق اقتصاد کشور می‌کند. تقاضای خرید پسته ایرانی در بسیاری از کشورها اولویت دارد. در حال حاضر کشورهای زیادی اعم از عراق، امارات، هنگ‌کنگ، هند، آلمان، ویتنام و… مقصد اصلی صادرات این محصول ایرانی هستند. توجه کنید که قلب تپنده تجارت کشورهای عرب‌زبان در واردات پسته ایالات متحده عربی است. امارات پسته را از بازارهای ایران و آمریکا تأمین می‌کند. اما به دلیل مسافت زیاد آمریکا با امارات باعث شده تا تجارت با ایران گزینه مناسب‌تری برای آنها باشد. لازم به ذکر است که قیمت پسته ایرانی به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالای آن نسبت به پسته آمریکایی گران‌تر است؛ اما هزینه حمل‌ونقل از ایران به امارات نسبت به آمریکا به امارات کمتر است. در همین راستا از حدود 200 هزار تن پسته تولید شده در داخل کشور تنها حدود 50 هزار تن آن برای مصرف داخلی کافی است و مابقی صادر می‌شود. ازاین‌رو باید به نحوه صادرات پسته و میزان سودآوری این تجارت توجه شود.

مجوزهای لازم برای صادرات پسته به امارات

در صادرات پسته یکی از موارد مهم و قابل‌توجه بسته‌بندی کالا است. برای صادرات پسته، بسته‌بندی مناسب با ذکر اطلاعات شرکت و اطلاعات مربوط به کالا حائز اهمیت است. ساده‌ترین روش‌ برای گذراندن مراحل گمرکی، بهره‌بردن از ظرفیت‌های گمرکی محل تأمین بار است. برای اخذ مجوزهای موردنیاز گمرک و همچنین اداره استاندارد، صادرکنندگان پسته را ملزم به اخذ تأییدیه‌های استاندارد، بهداشت و مقدار آفلاتوکسین موجود می‌کنند. برای گرفتن تأییدیه استاندارد و تأییدیه بهداشتی، اول از محموله موجود نمونه‌گیری شده و سپس به استاندارد و آزمایشگاه مواد غذایی ارجاع داده می‌شود تا گواهی بهداشت و سلامت نباتات را بگیرد.

اخذ گواهی سلامت برای صادرات پسته به امارات

برای دریافت مجوز سلامت از محصول صادراتی به‌صورت کاملاً تصادفی نمونه‌برداری شده و در صورت تأیید محموله گواهی سلامت صادر می‌شود. مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی سلامت در تجارت با دبی شامل:

  1. ارائه گواهی مبدأ، مدارک گمرکی لازم، برنامه زمانی حمل‌ونقل به گمرک؛
  2. کارت بازرگانی معتبر به اسم صادرکننده؛
  3. اخذ مجوز صادرات پسته؛
  4. دریافت گواهی بهداشت و قرنطینه برای سایر محصولات دامی و نباتی؛
  5. گواهی استاندارد؛
  6. تهیه Packing List؛
  7. گواهی مبدأ و فاکتور.

تعرفه گمرکی برای ترخیص پسته به امارات

  • کد تعرفه گمرکی جهت ترخیص پسته درون غلاف سخت (پسته خندان): 08025100
  • کد تعرفه گمرکی جهت ترخیص پسته بدون پوست دوم (مغز پسته): 08025210
  • کد تعرفه گمرکی جهت ترخیص خلال مغز پسته: 08025220
  • کد تعرفه گمرکی جهت ترخیص سایر پسته‌ها بدون غلاف سخت: 08025290

نرخ صادرات پسته به دبی

نرخ صادرات پسته به امارات

قیمت پسته در امارات باتوجه‌به نوع کالای صادراتی و کیفیت آن کمی بالا است. در صادرات و فروش مواد لوکس مخصوصاً مواد غذایی به شکل خاص‌تر مغز پسته هرگز نباید کیفیت فدای قیمت شود. باید توجه داشت که پسته تولیدی ایران یک محصول کاملاً صادراتی است؛ پس قیمت‌گذاری آن در داخل کشور باتوجه‌به قیمت بین‌المللی پسته تعیین می‌شود. پسته ایرانی در سال‌های اخیر حدوداً ۸ تا ۱۵ دلار قیمت‌گذاری شده است که میانگین آن حدود ۱۲ دلار است.

مراحل صادرات پسته از ایران

صادرات پسته ایرانی به بسیاری کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی انجام می‌شود. همان‌طور که دیدید، روند صادرات با پیچیدگی‌ها و قوانین خاص خود همراه است که بسته به کشور مقصد می‌تواند متغیر باشد. اما با درنظرگرفتن سود صادرات می‌توان متوجه شد که این پیچیدگی‌ها نباید مانع آن شود.

1. تأمین پسته برای صادرات

تجار فعال در حوزه صادرات پسته (export pistachio) به‌خوبی می‌دانند که قبل از هر چیز، محصول خود را تأمین کنند. تأمین پسته برای صادرات به موارد متعددی از جمله حجم تولید، نیاز کشور مقصد، نوع پسته و… بستگی دارد. صادرات انواع پسته با هم متفاوت بوده و تأمین‌کننده باید بتواند حجم مورد تقاضا را تهیه کند. این اولین مرحله در صادرات پسته و به‌طورکلی هر نوع کالا صادراتی دیگر است.

2. بسته‌بندی محصول

دومین مرحله صادرات این محصول ایرانی، بسته‌بندی آن است. این بسته‌بندی باید از نظر بهداشتی دارای استاندارهای لازم بوده و بتواند کیفیت محصول را تا زمان رسیدن به دست مصرف‌کننده حفظ کند. اطلاعات اساسی همچون نوع پسته، مشخصات محصول، شرکت تأمین‌کننده، شرکت صادرکننده و واردکننده، تاریخ انقضا و … نیز باید روی بسته‌بندی درج شود.

3. اخذ مجوزهای استاندارد محصول

برای صادرات پسته باید محصول شما استانداردهای لازم را داشته باشد. این استانداردها هم باتوجه‌به کشور مبدأ و هم طبق قوانین کشور واردکننده تعیین می‌شوند. برای اخذ مجوزهای استاندارد محصول، باید نمونه‌ای از پسته صادراتی خود را به آزمایشگاه‌های مربوطه ارسال کرده و تأییدیه‌های لازم را بگیرید.

4. ارسال محصول به گمرک

صادرات این محصول و هر محصول صادراتی دیگری، توسط اداره گمرک انجام می‌شود. شما باید بعد از گذراندن مراحل قبل، محصول را به اداره گمرک ارائه داده و مدارک و فاکتورهای لازم را تکمیل کنید.

5. گرفتن گواهی سلامت محصول در گمرک

ادارات گمرک، صادرکنندگان پسته و سایر محصولات خوراکی را ملزم به اخذ گواهی سلامت محصول می‌کند. این محصول نشان می‌دهد که محصول شما از هر نظر سالم بوده و از استانداردهای لازم برخوردار است. صادرات پسته نیز از این قاعده مستثنی نبوده و محصول صادراتی بعد از آزمایش و نمونه‌گیری از آن می‌تواند گواهی ترخیص بار را از گمرک دریافت کند.

6. تحویل محصول به شرکت حمل‌ونقل

بعدازاین که مراحل بالا را برای صادرکردن پسته انجام داده و مدارک لازم را دریافت کردید، بارنامه محصول موردنظر آماده می‌شود. شرکت‌های صادرکننده باید از قبل با یک شرکت حمل‌ونقل قرارداد بسته و بعد از ترخیص محصول از گمرک به آن‌ها تحویل می‌دهند.

7. دریافت مدارک نهایی صادرات پسته

در آخرین مراحل صادرات، باید بعد از دریافت بارنامه، سایر مدارک لازم نیز دریافت شده و محصول ارسال شود. در بین صادرکنندگان داخل کشور مرسوم است که در این مرحله، فروشنده درصدی از مبلغ معامله را دریافت می‌کند. معمولاً 20 درصد از مبلغ معامله به‌عنوان پیش‌پرداخت و الباقی آن بعد از ارائه بارنامه پرداخت می‌شود. در نهایت شرکت حمل‌ونقل کلیه مدارک مربوط به صادرات پسته را دریافت کرده و آماده ارسال محصول به کشور مقصد می‌شود.

انواع پسته صادراتی به امارات

در ایران انواع زیادی پسته تولید می‌شود و هرکدام از آن‌ها در سطح مختلفی از استاندار لازم به صادرات است. صادرات انواع پسته ایرانی به دیگر کشورها شامل:

1. پسته فندقی

این نوع از پسته نسبت به دیگر انواع آن کوچک‌تر و به‌اندازه فندق است. پسته فندقی به دلیل سایز کوچک تعداد بیشتری را در هر وزن شامل می‌شود. این امر موردتوجه بسیاری از بازرگانان قرار گرفته و میزان بالایی از صادرات پسته را به خود اختصاص داده است.

2. پسته بادامی

بهترین نوع پسته صادراتی کشور پسته بادامی یا پسته سفید است. این محصول به شکل بادامی و کشیده بوده و پوسته‌ای کدر دارد. پسته بادامی زود به گل می‌نشیند و در نیمه اول مردادماه قابل‌برداشت می‌شود. این محصول در استان‌های یزد و کرمان تولید می‌شود.

3. مغز پسته

مغز پسته تهیه شده و بسته‌بندی‌شده جزو انواع پسته صادراتی است که برای مصارف صنایع غذایی استفاده می‌شود.

4. پسته احمد آقایی

یکی از متداول‌ترین نوع پسته خندان پسته احمد آقایی است. بیشترین حجم تولید این نوع پسته متعلق به استان کرمان بوده و اغلب برای بازار اروپا ارسال می‌شود. بیش از 90 درصد حجم تولید پسته احمد آقایی به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

5. پسته اکبری

نوع دیگری از پسته‌های خندان که مدت‌زمان رسیدن آن به نسبت سایر پسته‌ها بیشتر است. صادرات پسته اکبری به دلیل فرم کشیده آن و ظاهر مجلسی‌تر بیشتر به کشورهای عربی انجام می‌شود.

6. پسته کله‌قوچی

این نوع پسته فرمی گرد و درشت داشته و طعم آن کمی متفاوت است. پسته کله‌قوچی نسبت به سرما و خسارات مختلف حساس بوده و مراقبت از آن کمی سخت‌ است.

مشكلات صادرات پسته به امارات

صادرات پسته نیز همانند صادرات دیگر محصولات با مشکلاتی مواجه است. برخی از مشکلات صادرات پسته عبارت هستند از:

  • عدم وجود بانك يا مؤسسه مالی و اعتباری برای اعطای تسهيلات ارزی با نرخ بهره قابل‌رقابت با وام‌های كشورهای خارجی
  • عدم عقد قراردادهايی با حجم بالا و مدت‌زمان طولانی به دليل ريسك بالای اين نوع كار در ايران
  • استفاده از روش‌های سنتی در تجارت بین‌الملل
  • عدم تبليغات و بازاريابی خارجی مناسب برای صادرات پسته ايران، با وجود رقابت میان این کشور و آمریکا
  • حمایت‌نکردن در خصوص تخصيص يارانه حمل (دريايی، هوايی، زمينی و ريلی)
  • ضعف سيستم حمل‌ونقل
  • نوسانات نرخ ارز
  • بالابودن تعرفه صادرات پسته فراوری شده در گمركات كشورهای خارجی
  • کم‌توجهی به كيفيت و بهداشت محصول از باغ تا صادرات و ضعف سيستم‌های نظارت و كنترل‌های بهداشتی به‌خصوص در مورد مقدار آفلاتوكسين و سموم باقيمانده
  • راهكارهایی برای توسعه روند صادرات پسته

ویژگی و مهم ترین نکات پسته صادراتی به امارات

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مرغوبیت پسته ایرانی، خندان بودن آن است، پسته خندان به دو شکل طبیعی و مصنوعی وجود دارد که به‌صورت طبیعی زمانی که از درخت چیده می‌شود خندان است؛ اما ناگزیر برخی از پسته‌ها به‌صورت دهان بسته از درختان چیده می‌شود تعداد وسیعی از این پسته‌ها تبدیل به مغز پسته شده و در صنایع دیگری مانند شیرینی، قطاب، سوهان و… استفاده می‌شوند و تعدادی دیگری از این پسته‌ها را با فرایندهای تغییر دمایی تبدیل به پسته خندان می‌کنند .جالب است بدانید که مرسوم‌ترین روش خندان کردن پسته‌ به این صورت است که پسته‌ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب سرد قرار می‌دهند و سپس پسته‌ها را داخل خشک‌کن قرار داده و باحرارت ایجاد شده پسته‌ها را خندان می‌کنند منتها کیفت و مرغوبیت این نوع پسته‌ها نسبت به پسته‌های طبیعی خندان بسیار کمتر است و کشورهایی نظیر روسیه که به قیمت محصولات توجه بیشتری دارند بیشتر خواستار این نوع از محصولات هستند.

صادرات پسته با سپاهان همراه

امروزه صادرات پسته ایرانی سهم قابل‌توجهی از ارزآوری را برای کشور به ارمغان آورده است به این دلیل که پسته ایرانی در میان کشورهای عربی و اروپایی زبان زد عام و خاص است. اگر شما از جمله افرادی هستید که قصد ورود به عرصه صادرات پسته را دارید، پیشنهاد می‌شود از یک شرکت معتبر و خوش‌نام در این زمینه مشاوره بگیرید. تجار و بازرگانانی که مشتاق به کسب اطلاعات بیشتر و همکاری با متخصصان ترخیص‌کار شرکت بازرگانی سپاهان همراه در زمینه ترخیص و صادرات کالا هستند می‌توانند از مشاوره شرکت بازرگانی سپاهان همراه استفاده کنند.

سؤالات متداول

رتبه‌بندی صادرات پسته ایران نسبت به آمریکا به چه صورت است؟

ایران با صادرات پسته (به ارزش 586 میلیون دلار) در رتبه دوم پس از ایالات متحده آمریکا (به ارزش 1.56 میلیارد دلار) قرار دارد. این میزان از صادرات پسته، برابر با 80% از کل محصول تولیدی ایران است؛ 20% باقی مانده برابر با تقاضای داخلی کشور است.

کدام کشورها را می‌توان به عنوان بهترین کشور برای صادرات پسته معرفی کرد؟

پس از چین، آلمان و عراق می‌توان روسیه، قزاقستان، امارات، هند و اسپانیا را جزء اصلی‌ترین کشورهای خریدار پسته ایرانی نام برد.

گران‌ترین پسته‌های ایرانی را چه کشورهایی می‌خرند؟

آلمان، لبنان، ایتالیا، اردن، امارات و اسپانیا.

برای صادرات پسته رعایت چه مواردی ضروری است؟

کنترل آلاینده و مواد سمی، کیفیت، بسته‌بندی و لیبلینگ.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *