سرنوشت تجهیزات دپو شده مترو در گمرک

آنچه در این مطلب خواهید خواند

چندی پیش محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران شورای شهر تهران، اعلام کرد ۱۵ درصد تجهیزات مترو در گمرک خاک می‌خورد. در این خصوص مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی، گمرک ایران طی مصاحبه‌ای با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: «طبق قانون امور گمرکی، خروج هر کالائی از اماکن گمرکی، مستلزم انجام تشریفات گمرکی است و انجام تشریفات گمرکی نیز مستلزم اظهار کالا به گمرک با تسلیم اظهارنامه خواهد بود. گمرک ایران هرگز کالایی را که تشریفات گمرکی خود را طی کرده است در اماکن خود دپو نمی‌کند.»

جمال ارونقی در پاسخ به صحبت‌های دبیر کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: «اینکه کالا‌های مورد نظر ایشان در گمرک بدون دلیل دپوشده و یا به قولی خاک می‌خورد صحت ندارد. زمانی که گمرک می‌خواهد کالایی را ترخیص کند صاحب بار یا باید حقوق گمرک را به صورتی نقدی پرداخت و کالای خود را ترخیص کند و یا با ضمانت نامه بانکی (اسناد LC) نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کند.»

وی همچنین اضافه کرد: «البته ما در این بین برای تولیدکنندگان تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم که می‌توانند ۶۰ درصد از کالا‌های خود که شامل مواد اولیه است را ترخیص کنند و ۴۰ درصد از آن را به عنوان ضمانت در اختیار گمرک قرار دهند، تا پس از تأمین نقدینگی لازم نسبت به ترخیص ۴۰ درصد مابقی اقدام کنند.»

ارونقی عدم نقدینگی را مشکل شهرداری تهران برشمرد و خاطرنشان کرد: «طبیعتا گمرک نمی‌تواند بدون رعایت قانون اجازه ترخیص تمام کالا را بدون پرداخت یک ریال حقوق گمرکی به یک شرکت دولتی یا خصوصی بدهد. علی‌رغم تبصره‌های قانون گمرک، با رایزنی‌های صورت گرفته به صورت نسیه‌ای موافقت کردیم ۸۵ تا ۹۰ درصد از تجهیزات ترخیص شوند و تنها ۱۵ درصد از تجهیزات به صورت ضمانت در اختیار گمرک قرار بگیرد که منجر به تشکر شهرداری تهران در این باره شد.

حال مجدد درخواست‌های مکرری از سوی شهرداری به گمرک ایران داده می‌شود تا این ۱۵ درصد باقی مانده در گمرک هم بدون پرداخت حقوق گمرکی ترخیص شود، اما گمرک هم در حیطه وظایف خود نمی‌تواند این مورد را عملیاتی کند.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به این بلاگ پست امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *