تجارت بین الملل (مزایا و معایب) سیر تا پیاز!

تجارت بین الملل

آنچه در این مطلب خواهید خواند

مبادله آزاد، عادلانه و متقابل کالا و خدمات بین دو کشور تحت عنوان تجارت بین الملل یاد می شود. این امر شامل صادرات و واردات کالاهایی است که هدف آن تأمین نیاز خاص، تأمین خواسته های موجود یا عملکرد متناسب با سبد اقتصادی یک کشور است.

نیاز به انجام تجارت جهانی در درجه اول از توزیع ناهموار منابع طبیعی ناشی می‌شود. این امر منجر به تقسیم کار، توسعه دانش فنی و کاهش هزینه‌های مقایسه‌ای می شود، بنابراین برخی از کشورها برای تولید کالاها یا خدمات خاص از شرایط مناسب‌تری برخوردار می‌شوند. جریان روان تجارت بین الملل تضمین می کند که اقتصاد جهانی علی رغم اختلافات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همچنان به رشد خود ادامه دهد.

در چند دهه گذشته، سناریوی تجارت بین الملل دامنه خود را با جهش و گسترش افزایش داده است. این رقم از 611.81 میلیارد دلار ناچیز در سال 1950 به رقم فوق العاده 19453 میلیارد دلار در سال 2018 رسیده بود! به همین دلیل است، برای هر کسی که مایل به فعالیت در زمینه تجارت بین المللی باشد، کسب درک دقیق از انواع اساسی تجارت جهانی بسیار مهم می شود. همچنان با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا، واردات کالا از چین، واردات کالا از دبی و حمل بار هوایی و حمل دریایی کالا همراه باشید.

تجارت بین المللی چگونه کار می کند؟

تجارت بین الملل باعث ایجاد اقتصاد جهانی می شود که در آن عرضه و تقاضا و بنابراین قیمت ها هم تحت تأثیر وقایع جهانی قرار می گیرند. به عنوان مثال، تغییر سیاسی در آسیا می تواند منجر به افزایش هزینه نیروی کار شود و از این طریق هزینه های تولید برای یک شرکت کفش ورزشی آمریکایی مستقر در مالزی افزایش یابد ، که در نتیجه منجر به افزایش قیمت شارژ در بازار محلی شما می شود. از طرف دیگر، کاهش در هزینه کار باعث می شود که شما مجبور به پرداخت هزینه کمتری برای کفش های جدید خود شوید.

افزایش کارایی معاملات در سطح جهانی

تجارت جهانی به کشورهای ثروتمند این امکان را می دهد تا از منابع خود – اعم از نیروی کار، فناوری یا سرمایه – با استفاده مؤثرتر کنند.

از آنجا که کشورها دارای دارایی و منابع طبیعی مختلف(زمین، نیروی کار، سرمایه و فناوری) هستند، برخی از کشورها ممکن است همان کالاها را با کارآیی بیشتری تولید کنند و بنابراین آن را ارزان تر از سایر کشورها می فروشند. اگر یک کشور نتواند کالایی مؤثر تولید کند، می تواند با تجارت با کشور دیگری که می تواند، آن را به دست آورد. این امر به عنوان تخصص در تجارت بین المللی شناخته می شود.

حمل بین المللی و انبارداری

تجارت آزاد در مقابل حمایت گرایی

مانند تمام تئوری‌ها، نظرات مخالف نیز وجود دارد. تجارت بین الملل دو دیدگاه متضاد در مورد سطح کنترل اعمال شده بر تجارت دارد: تجارت آزاد و حمایت. تجارت آزاد ساده تر از دو نظریه است: یک رویکرد laissez-fa، بدون محدودیت در تجارت. ایده اصلی این است که عوامل عرضه و تقاضا، که در مقیاس جهانی کار می کنند، اطمینان حاصل می کنند که تولید به طور مؤثر اتفاق می افتد. بنابراین، برای حفاظت یا ترقی تجارت و رشد، هیچ کاری نباید انجام شود، زیرا نیروهای بازار این کار را بطور خودکار انجام می دهند.

در مقابل، حمایت گرایی معتقد است که تنظیم تجارت بین المللی برای اطمینان از عملکرد صحیح بازارها مهم است. طرفداران این نظریه معتقدند که ناکارآمدی بازار ممکن است مزایای تجارت بین المللی را مختل کند و هدف آنها هدایت بازار بر این اساس است. حمایت از گرایش به اشکال مختلف وجود دارد، اما متداول ترین آنها تعرفه یارانه و سهمیه است. این استراتژی ها سعی در اصلاح هرگونه ناکارآمدی در بازار بین المللی دارند.

از آنجایی که این فرصت را برای تخصص و همچنین استفاده بیشتر از منابع باز می کند، تجارت بین المللی این توانایی را دارد که ظرفیت یک کشور را در تولید و دستیابی به کالاها به حداکثر برساند. با این وجود مخالفان تجارت آزاد جهانی اظهار داشتند كه تجارت بین الملل هنوز هم می تواند كشورهای در حال توسعه را به خطر بیاندازد. آنچه مسلم است این است که اقتصاد جهانی در حال تغییر و تحول مداوم است و هرچه توسعه یابد، مشارکت کنندگان آن نیز باید توسعه داشته باشند.

انواع تجارت بین الملل

برای اهداف کاری، تجارت بین الملل به سه نوع عمده تقسیم می شود. که شامل:

  1. واردات

به بیان ساده تر واردات به معنای خرید کالاها و خدمات از یک کشور خارجی است زیرا نمی توان آنها را به مقدار کافی یا با هزینه رقابتی در کشور خود تولید کرد.

به عنوان مثال ، هند 82 درصد از نفت خام مورد نیاز خود را از کشورهایی مانند امارات و ونزوئلا وارد می کند. دلیل این امر این است که این کشورها دارای میدان های نفتی عظیم هستند. به همین ترتیب ، امارات متحده عربی محصولات کشاورزی و پوشاک را از هند وارد می کند زیرا واردات این محصولات به جای تولید در کشور خود آسان تر و ارزان تر است.

  1. صادرات

صادرات کاملاً مشابه همتای وارداتی خود نوعی تجارت بین المللی است که متکی به فروش کالاها و خدمات تولید داخل به کشورهای خارجی است. از نظر تئوری، این دقیقاً برعکس واردات در نظر گرفته شده است.

به عنوان مثال، هند مواد شیمیایی غیر آلی، دانه های روغنی، سنگ معدن خام، آهن و فولاد، پلاستیک و محصولات لبنی را به کشوری مانند چین صادر می کند. در عوض، چین تجهیزات الکتریکی، مواد شیمیایی آلی، ابریشم، سوخت های معدنی و کودها را به هند صادر می کند. این کالاها بین هر دو کشور مبادله می شوند تا بتوانند از ظرفیت تولید مربوطه خود نهایت استفاده را ببرند.

  1. صادرات مجدد 

به عبارت ساده، یک شکل خاص از تجارت بین المللی است که شامل هر دو تجارت واردات و صادرات است. کالاها و خدمات از یک کشور وارد می‌شوند تا بتوانند بیشتر به کشور دیگری صادر شوند. این بدان معناست که کالاهای وارداتی برای مصرف یا فروش در کشور وارد کننده استفاده نمی شود. در عوض، کشور وارد کننده فقط مقداری ارزش کالا را قبل از صادرات دوباره آن اضافه می کند. به عنوان مثال، اگر هند لاستیک را از تایلند وارد کند،و آن را دوباره به کشور دیگری مانند ژاپن صادر کند، از آن به عنوان صادرات مجدد یاد می شود.

بیشتر کشورها به دلایل زیر صادرات مجدد می کنند:

  • عدم دسترسی یا ارتباط مستقیم بین هر دو کشور
  • امکانات فراوری(تکنولوژی ساخت) یا تدارکات بهتر با یک کشور سوم در دسترس است
  • عدم توافق تجاری بین دو کشور
  • در کشور واردکننده مالیات تجاری در تسهیلات بانکی موجود نیست

مزایا تجارت بین الملل

مزایای تجارت بین الملل 

تجارت بین الملل مزایای استراتژیک متنوعی را برای همه کشورهای درگیر به همراه دارد. که شامل:

  • کشورها می توانند منحصراً بر تولید کالاها و خدماتی متمرکز شوند که مختص جغرافیا، مهارت ها و ظرفیت آنها باشد. این یک فرهنگ تمایز و تخصص است.
  • تجارت بین الملل یک کشور را قادر می سازد کالاها و خدمات با کیفیت بالا و قیمت های فوق العاده مقرون به صرفه بدست آورد تا نیازها و نیازهای خاص مردم آن برآورده شود.
  • تجارت جهانی باعث ایجاد جریان رقابت در بازار محلی می شود. تولیدکنندگان و تأمین کنندگان داخلی با هدف منحصر به فرد کردن رقابت خارجی، ظرفیت های خود را تقویت می کنند.
  • برای تسهیل تجارت بین الملل، تعدادی از کشورها شروع به انعقاد قراردادهای تجاری منحصر به فرد کرده اند. این موافقت نامه ها بر انتقال فناوری از کشورهای پیشرفته تر به کشورهای کمتر توسعه یافته تأکید دارند و در نتیجه آنها می توانند توانایی های تولیدی خود را بهبود بخشند.
  • دنیای تجارت بین الملل همچنین از نظر ایجاد شغل و تأمین اشتغال درهای زیادی را باز می کند. کشورهایی که با یکدیگر معامله می کنند در مقایسه با همتایان غیر تجاری خود تمایل به ایجاد فرصت های حرفه ای بیشتری دارند.

معایب تجارت بین المللی

با این حال، تجارت بین الملل، اگر بدون بررسی و کنترل انجام شود، امکان ایجاد چند معایب را نیز دارد. که شامل:

  • وابستگی بیش از حد برای کالا و خدمات به کشورهای دیگر
  • هزینه های بالای حمل و نقل بین المللی، ارتباطات، مسافت و تدارکات
  • خطر و عدم اطمینان در تجارت جهانی به دلیل حوادث غیرمترقبه
  • محدودیت های وارداتی، صادراتی و گمرکی توسط دولت
  • اسناد، ارز، اطلاعات و مشکلات مبتنی بر پرداخت
  • عدم درک صحیح از بازارهای خارجی

علیرغم چنین نقاط ضعفی، تجارت بین المللی، با گذشت زمان، همچنان در مرزهای مختلف جغرافیایی رونق و شکوفایی داشته است.

دارا بودن سال‌ها تجربه در زمینه حمل و نقل بین المللی بار در سراسر دنیا(به ویژه چین و دبی) و کسب مجوزهای لازم جهت حمل بین المللی، شرکت بازرگانی سپاهان همراه را به عنوان یکی از معتبرترین و ایمن‌ترین مجموعه‎ های ارائه‌دهنده خدمات صادرات و واردات تبدیل نموده است. این مجموعه تمامی صادرات و واردات، ترخیص کالا، حمل هوایی و حمل دریایی و دیگر خدمات مربوط به واردات و صادرات کالا، از جمله انبارداری در مبدا، تنظیم اسناد، جابجایی، بارگیری و تحویل بار، خدمات کارگو و حمل هوایی اکسپرس را به اقصی نقاط دنیا و همچنین در گمرکات کشور به صورت Door to Door انجام می دهد.

4.3/5 - (15 امتیاز)

7 پاسخ

  1. سلام
    مرسی از مطلب خوبتان در مورد تجارت بین الملل
    البته با توجه به تحریم ها و شرایطی که بوجود یکم کار شرکت های بازرگانی و واردات را سخت کرده است

    1. با سلام
      بسیار خرسندیم که مقاله تجارت بین الملل مورد پسندتان قرار گرفت

    1. خانم ها هم می تونن یک تجارت بین المللی رو شروع کنن و برای خودشون شرکت بزنن؟

      1. سلام
        بله& چرا که نه! همین الان هم خانم‌های تاجر موفق بسیار زیادی وجود دارند.

  2. اقتصاد درست راه به ثروت رسیدن مملکته ولی این اقتصادو در حوزه علیمه درس نمی دن و رو کرد سیاسی خصمانه کشور مارا به کجا کشونده که در عرصه تجارت و بین المللی به ما ایرانیان به عنوان یه ترویسست نگاه می کنند
    تجارت بین الملل مرد در ایران

    40سال که مرده است

  3. تجارت بین الملل باعث ایجاد اقتصاد جهانی می شود که در آن عرضه و تقاضا و بنابراین قیمت ها هم تحت تأثیر وقایع جهانی قرار می گیرند. به عنوان مثال، تغییر سیاسی در آسیا می تواند منجر به افزایش هزینه نیروی کار شود و از این طریق هزینه های تولید برای یک شرکت کفش ورزشی آمریکایی مستقر در مالزی افزایش یابد ، که در نتیجه منجر به افزایش قیمت شارژ در بازار محلی شما می شود. از طرف دیگر، کاهش در هزینه کار باعث می شود که شما مجبور به پرداخت هزینه کمتری برای کفش های جدید خود شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *