تجارت ایران و عمان در 1400 به 1.3 میلیارد دلار رسید

تجارت عمان

آنچه در این مطلب خواهید خواند

 به‌دنبال سفر رئیس‌جمهور و هیات همراهش به عمان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان و سخنگوی گمرک ایران درخصوص وضعیت تجارت تهران و مسقط سخن گفتند.

به گزارش خبر‌گزاری مهر، سخنگوی گمرک ایران با اشاره به تجارت 1.3 میلیارد دلاری ایران و عمان در سال‌گذشته گفت: تجارت غیرنفتی ایران در سال‌۱۴۰۰ با عمان چهار‌میلیون و ۱۹۰‌هزار تن کالا به ارزش یک‌میلیارد و ۳۳۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دلار بوده که نسبت به سال‌‌ها قبل ۲۷‌درصد در وزن و ۵۳‌درصد در ارزش‌افزایش داشته است.

سید‌روح‌الله لطیفی افزود: سهم صادرات ایران به عمان از این میزان تجارت دو‌میلیون و ۲۸۳‌هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۷۱۶‌میلیون دلار بوده که با رشد ۱۴‌درصدی در وزن و ۶۳‌درصدی در ارزش همراه بوده است. وی ادامه داد: مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به عمان در سال‌گذشته، شامل قیر، اوره، محصولات آهنی، میوه و تره‌بار، مصالح ساختمانی، خشکبار، مواد غذایی، شیرینی و شکلات و لوازم‌خانگی بوده است، اما واردات ایران از عمان، یک‌میلیون و ۹۰۷‌هزار تن کالا به ارزش ۶۱۹‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دلار بوده که ۴۹‌درصد در وزن و ۴۳‌درصد در ارزش ‌افزایش داشته است.

لطیفی اظهار کرد: ذرت، زغال‌سنگ، روغن و دانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روغنی، گندم، جو، ماشین‌آلات صنعتی، ماشین‌آلات راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی، مواد معدنی، تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، کاغذ و مقوا و لوازم یدکی از مهم‌ترین کالاهایی بودند که از شرکای عمانی خریداری و به کشورمان وارد شد.

طبق اعلام سخنگوی گمرک ایران، صادرات به عمان در فروردین‌ماه امسال هم ۱۷۶‌هزار و ۲۰۳ تن کالا به ارزش ۷۴‌میلیون و ۳۹۰‌هزار و ۲۹۶ دلار بود که نسبت به فروردین سال‌قبل با وجود کاهش ۷‌درصدی در وزن رشد ۱۰۳‌درصدی در ارزش داشته است.

وی گفت: همچنین واردات از عمان هم در فروردین امسال ۴۱‌هزار و ۳۲۸ تن کالا به ارزش ۳۶‌میلیون و ۷۷۳‌هزار و ۸۶۶ دلار بود که نسبت به مدت مشابه رشد ۲۹‌درصدی در وزن و ۱۴۳‌درصدی در ارزش داشته است. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان نیز گفت: اگرچه ایران تحریم است اما عمانی‌ها به گسترش روابط با ایران علاقه دارند و به‌دنبال راهکارهای قانونی برای تسهیل روابط تجاری بین دو کشور هستند.

محسن ضرابی افزود: سال‌گذشته روابط تجاری دو کشور به یک‌میلیارد و ۳۳۶‌میلیون دلار رسید ‌که رشد ۵۳‌درصدی نسبت به سال‌۹۹ را نشان می‌دهد؛ همچنین حجم صادرات به این کشور با رشد ۶۳‌درصدی به ۷۱۶‌میلیون دلار رسیده بود.

وی با اشاره به سفر وزیر صمت به عمان در بهمن سال‌۱۴۰۰، افزود: دو کشور ایران و عمان هر سال‌ کمیسیون مشترک اقتصادی دارند که به دلیل شیوع ویروس‌کرونا دو سال ‌به تعویق افتاده بود. سال‌گذشته وزیر صمت با همراهی بخش‌خصوصی به عمان سفر کرد که نقش بخش‌خصوصی در این سفر بسیار پررنگ بود و محوریت جلسات نیز شناسایی مشکلات و حل و فصل آنها بود؛ حتی محور مذاکرات وزیر صمت با مقامات عمانی را اتاق مشترک پیشنهاد داد.

منبع: مهر

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *